דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורסל

המאוגדים / ארגון שחקני הכדורסל לשרה רגב: חזקי מעמד השחקן הישראלי

ארגון שחקני הכדורסל, המאוגדים בהסתדרות הכללית, פנו לשרת התרבות והספורט בדרישה שתתיצב לימינם במאבק על מעמדם | 90 זרים עברו בלידגת העל הישראלית העונה, ולטענת השחקנים הישראלים הסיבה נעוצה בהקלות המס להן זוכה החזקת שחקן זר, עניין המפלה את הישראלים

מירי רגב מעניקה את גביע המדינה בכדורסל להפועל חולון. 15 בפברואר 2018 (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)
מירי רגב מעניקה את גביע המדינה בכדורסל להפועל חולון. 15 בפברואר 2018 (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ארגון שחקני הכדורסל פנה היום (חמישי) לשרת הספורט, ח"כ מירי רגב וקרא לה לתמוך במאבק שחקני הכדורסל מול מנהלת הליגה. במכתב, עליו חתום יו"ר הארגון ניר אלון, מצויין כי עלותו של שחקן ישראלי יקרה פי 2.2 מעלותו של שחקן זר, הסיבה לכך היא  בעיקר בשל ההקלות הבלתי מוצדקות לשחקנים זרים במיסים. זו, לטענתו של אלון, הסיבה העיקרית שגורמת לראשי הקבוצות לרצות ולהעדיף שחקנים זרים. אלון מבקש שהשרה תתערב ותקציב תמריץ כספי לקבוצות, אשר יחזקו את מעמד השחקן הישראלי ויפחיתו את מספר הזרים ל3.

הפניה לשרת הספורט מגיעה בעקבות הכרזת ארגון שחקני הכדורסל על סכסוך עבודה. השחקנים הכריסו אתמול (רביעי) על הסכסוך, זאת לאחר שלא הושגו הבנות בפגישה עם מנהלת הליגה לגבי המשך קיומו של "החוק הרוסי", הקובע כי בכל רגע נתון במשחקי הליגה, חייבת כל קבוצה לשתף שני שחקנים ישראלים בהרכב שנמצא על המגרש. משמעות ההכרזה היא כי שחקני הכדורסל, המאוגדים בהסתדרות, יוכלו לשבות בעוד בעוד 15 ימים, לקראת שני המחזורים האחרונים של הליגה, 32 ו-33. במנהלת, מנגד, כבר החלו להיערך לשבור את השביתה במידת הצורך.

נבחרת ישראל בכדורסל, לפני משחק ההכנה האחרון (צילום: איגוד הכדורסל בישראל).
נבחרת ישראל בכדורסל, לפני משחק ההכנה האחרון (צילום: איגוד הכדורסל בישראל).

העונה עברו ב-12 קבוצות ליגת העל כ-90 שחקנים זרים, בנוסף לשחקנים שנחשבים למתאזרחים (הגיעו בגיל מבוגר לישראל ונחשבים לישראלים בעזרת חוק השבות או נישואים), כך עולה ממכתבו של אלון. ההקלה במיסוי הזרים בכדורסל הישראלי היא המשך החלטה משנות ה-90 ומאפשר תשלומים זולים שבעזרתם ניתן להחתים שחקנים שאינם ישראלים.

מקלט מס

פסיקת בית המשפט המחוזי בתל אביב ב 21/12/2012 קבעה שלא לחייב את הקבוצות לשלם מיסים על שחקנים זרים שמרוויחים פחות מ-12 אלף דולר בחודש. המיסוי המקסימלי על ספורטאים זרים בישראל הוא 25 אחוז, אבל קבוצות הכדורסל מצליחות להתחמק גם ממנו על ידי סעיף מס נוסף, שמשחרר אותן מתשלום – אמנת המס למניעת כפל מס בין ארה"ב לישראל, שקובעת כי ספורטאי תושב ארה"ב שעובד בישראל, לא יצטרך לשלם מס על הכנסתו, בתנאי שהיא אינה עולה על 12 אלף דולר בחודש.

כלומר, קבוצות שמחתימות שחקנים אמריקנים, לא משלמות עבורם מס במידה ששכרם לא עולה על 108 אלף דולר ולכן מלבד מכבי ת"א והפועל י-ם, כמעט כל הקבוצות האחרות רוכשות באופן מכוון זרים אמריקאים בשכר של פחות מ-12 אלף דולר לחודש.

כמות הזרים הגדולה בכדורסל הישראלי מייצר סיטואציה שבא אוהדי הקבוצה לא מזדהים יותר עם הקבוצות שלהם שמורכבות בעיקר מאוסף של שחקנים אמריקאים שמתחלפים בקצב מסחרר לפעמים במהלך העונה וכמעט תמיד מעונה לעונה. המחסור בשחקנים ישראלים שניתן להזדהות איתם מייצר מצב שמביא לירידה בפופולריות של הענף בישראל.

יו"ר אירגון השחקנים, ניר אלון, אמר: "המטרה היא לא להגיע לשביתה. שביתה זה אמצעי להגיע להסכם טוב יותר ממה שיש לנו היום. המטרה היא לפעול למען השחקן הישראלי. הליגה חסרה זהות, הקהל וכל המערכת צמאים לראות את השחקן הישראלי על המגרש. יש הרבה מאוד כישרונות וצריך לתת להם צ'אנס. יש הרבה מאוד בני נוער שרוצים לשחק, למה אתם גודעים להם את החלום? אם לא ייתנו את הבמה, החשיפה והדקות לשחקן הישראלי, הוא פשוט ייעלם פשוט. הלב של כל קבוצה זה ישראלים. מה המשמעות של שחקן חיזוק? הוא בא לחזק את הקבוצה – הוא לא כל הקבוצה. מסתכלים בטלוויזיה ורואים ש-80% מכל הקבוצות הם שחקנים זרים. פה זה ה-NBA? זה היורוליג? אין תחרות שווה, נקודת הזמן שלנו היא כזו ששחקן זר עולה פי 2 משחקן ישראלי ולכן זו לא תחרות שווה"

סגן יו"ר אירגון השחקנים, שמעון אמסלם הוסיף: "אנחנו עוד לא ראינו מאמן שאמר: 'אני לא רוצה לאמן בליגה הזו בגלל שיש חוק רוסי או בגלל שחובה להשאיר שני שחקנים ישראלים על המגרש'. אם יש כזה מאמן, הוא לא חייב לאמן פה. מי שרוצה לאמן פה, חייב לחשוב באופן יצירתי ולהאמין בשחקנים שגדלים פה. אנחנו פה כדי להישאר, לא נהיה חוטבי עצים ושואבי מים, אנחנו רוצים לשחק כדורסל ולהיות חלק מהיצירה של המשחק הזה. אנחנו רוצים נבחרת ישראל חזקה וצריכים למצוא מתווה שבו יהיה יותר קל לקבוצות להצליח ביורוליג או ביול"ב. אנחנו לא רוצים לעצור קבוצות מלנצח באירופה. אני יכול למסור מפה לשחקנים הישראלים שהם יכולים לישון בשקט, אנחנו עושים את המקסימום כדי שיהיה להם איפה לעבוד גם בשנה הבאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!