דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הם לא נחמדים

קצת אירוני שראש ממשלה ישראלי ינזוף במדינה אחרת על כך שהיא פועלת לפתח נשק גרעיני ובמקביל משתדלת להטעות את כל העולם ואשתו ביחס לכוונות שלה. זה פטנט שמצלצל ממש מוכר, איפה שמענו את זה? בטוח שיש אי שם איזושהי מדינה שעשתה את זה פעם… לכאורה כמובן. מצחיק גם שנתניהו נוזף במישהו אחר על שקרים. באמת לא יפה לשקר, הוא צודק. אלא אם כן קוראים לך נתניהו ואז אתה יכול לבנות מזה דרך חיים תוך התמחות בשקרים לגבי אוכלוסיות לא יהודיות.

כמובן שהרצון האיראני לפתח נשק גרעיני, כמו גם המעורבות האיראנית בסוריה עם פזילה לעברנו, מטרידים מאוד. זה ברור. לא נעים להיות מטרה של משטר עוין שמדבר על השמדה שלך ומעוניין לצבור ארסנל של נשק גרעיני שיאפשר לו לממש את זה. ואחרי שזה נאמר, מה בעצם חידש לנו נתניהו במסיבת העיתונאים הדרמטית שלו? כלום. חמוש במצגת מביכה משהו, בארון קלסרים שכאילו נלקח ממשרד של פקיד שומה ובתצוגת דיסקים שיכולה להיות אוסף מוזיקת העולם של דובי לנץ, נתניהו סיפר לנו את מה שכבר ידענו – שאיראן זממה ועדיין זוממת לפתח נשק גרעיני. בגלל זה אגב נחתם אתה הסכם לפני שלוש שנים, בדיוק מהסיבה שאף אחד לא קנה את הטענות של האיראנים על כך שהם לא מתכוונים לפתח נשק גרעיני ושבכלל זה לא מסתדר עם ערכי האיסלם, יאדה, יאדה. ההסכם הזה בלם את המשך הפיתוח האיראני ואף הסיג לאחור חלקים מסוימים ממנו. האם הוא מושלם? בודאי שלא. האם הוא עונה על הפנטזיות הבלתי מציאותיות של נתניהו בדבר הסכם שיפרק לחלוטין את פרוייקט הגרעין האיראני, יפסיק את המעורבות של איראן בלבנון ובסוריה ויגרום לאיראנים להיות נחמדים ולהפסיק לשקר? גם זה לא. אבל עד 2015 היה מדובר באיום קיומי על ישראל וכרגע הוא לא. זה הרבה יותר מכל אופציה ריאלית אחרת שנתניהו יודע להציע.

יכול להיות שבעצם נתניהו רק רצה להסביר לנו שהאיראנים לא נחמדים. אל תתנו לכובעי הבד המגניבים ולזקנים החמודים שלהם להטעות אתכם, הם לא גמדי גינה. בעצם אלו אנשים לא נחמדים שמוכנים גם לשקר! אני חוזר, לא מדובר בגמדי גינה.
מסיבת העיתונאים והמתח מול איראן על רקע התקיפה בלבנון סיפקו לנתניהו הפוגה קלה מעניינים ארציים כמו החקירות נגדו, בעיית מבקשי המקלט או הביקורת על השקר התורן שלו – הפעם נגד אוהדי בני סכנין. בלי כל אותם עניינים מרגיזים הוא יכול להצטייר כפי שהוא אוהב – אסטרטג על, מנהיג, מר ביטחון, מי שדואג לנו לחיים עצמם. נתניהו שיווק את עצמו כ"מר ביטחון" בצורה כל כך מוצלחת שהרבה אנשים מוכנים למחול לו על הכל ובלבד שימשיך לשמור עלינו בשכונה המופרעת שבה אנו גרים. זה אולי הבלוף הגדול ביותר שנתניהו מכר לנו אם כי היו הרבה כאלה והתחרות באמת לא קלה. האמת הפשוטה היא שככל שזה תלוי בו הוא ידון אותנו לחוסר ביטחון תמידי. המדיניות שלו משמרת מצב של המשך הכיבוש, האיבה והחיים על החרב. לשמר מצב של סכסוך אלים זה לא בדיוק לספק ביטחון לתושבי ישראל. אין ספק שמבחינתו זה דווקא נהדר. כשחיים על החרב מי מתאים יותר לנהל את העניינים יותר ממר ביטחון? את מי נרצה בראש המדינה כאשר יש התפרצות אלימה בצפון או ברצועה אם לא את מר ביטחון? אם מקיאוולי היה בחיים נתניהו היה מספק לו חומר מצוין לכתיבה. האמת היא שגם במקרים של התפרצות אלימה הוא לא עושה משהו שונה באופן דרמטי מקודמיו. יש קשר קלוש בלבד בין ההצהרות הגדולות והנחושות שלו לבין המעשים בפועל. אפשר היה לצפות למשהו אחר ממי שהכריז למשל לפני בחירות 2009 כי בניגוד לאולמרט ולבני הוא ימוטט את שלטון הטרור של החמאס. הוא לא יעשה חצי עבודה, ככה מילה במילה. בפעם האחרונה שבדקתי החמאס עדיין בסביבה, אבל למי אכפת? העיקר שאפשר לזרוק הצהרות בקול בריטון ובמבט נחוש.

יכול להיות שיש ערך לכך שנתניהו חוזר שוב ושוב על אותם מסרים לגבי איראן, כמו איזה מין SNOOZE מציק שיזכיר לישראל ולעולם בכלל שהאיראנים עדיין זוממים והם לא נחמדים וכל זה. לפיכך הצעה: לבחור בשעה טובה מישהו אחר לראשות הממשלה, ובהנחה שעדיין לא יוגשו נגד נתניהו כתבי אישום הרי שיש למנות אותו בכל ממשלה שתקום לשר א-מפלגתי לענייני איראן. שיתעסק רק בזה ויעזוב את הנושאים האחרים, ככה ייטב לכולנו.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!