דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בשכונה / אחרי תשע שנים: הבחירות הכלליות בלבנון יצאו לדרך

אלפי שוטירם וחיילים הוצבו בנקודות ההצבעה השונות, תוצאת מסע בחירות מתוח, בו נרשמו מספר אירועי אלימות | הקואליציה בראשות ראש הממשלה סעד חרירי, הזוכה לתמיכת המערב, צפויה לאבד כמה מושבים לחיזבאללה שנתמכת על ידי איראן

בחירות בלבנון, 6 במאי 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)
בחירות בלבנון, 6 במאי 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)

תור ארוך של בוחרים, שהחלו להתאסף כבר בשעות הבוקר המוקדמות (ראשון) מחוץ לנקודות ההצבעה, סימן את יציאתן לדרך של ההבחירות הראשונות מזה תשע שנים לפרלמנט הלבנוני. על קוטלות הבוחרים מתמודדות יריבות המגובות בידי כוחות אזוריים שונים.

אלפי שוטרים וחיילים הוצבו בנקודות ההצבעה ובצמתים מרכזיים ברחבי המדינה, סימן למתיחות הגוברת סביב הבחירות. במסע הבחירות האינטנסיבי נרשמו לאחרונה ריבים המוניים ואירועי ירי.

בחירות בלבנון, 6 במאי 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)
בחירות בלבנון, 6 במאי 2018 (AP Photo/Hassan Ammar)

היריבות העיקרית היא בין הקואליציה בראשות ראש הממשלה בעד חרירי, הזוכה לגיבוי המערב, לבין חיזבאללה הזוכה לתמיכה איראנית. ונראה כי המעמד משקף את הקרב על השליטה באזור בין סעודיה הסונית לאיראן.

"המעמד הזה מראה את הדמוקרטיה הלבנונית ואת חשיבות של הדמוקרטיה. זוהי חתונה דמוקרטית וכמו שאמרנו מהתחלה, ברכות למי שינצח הלילה", אמר שר החוץ ניהאד אלמשנוק, המתמודד במסגרת רשימתו של חרירי אחרי שהצביע בביירות.

חרירי עצמו התייצב בקלפי בבית ספר ציבורי כשאישה בכיסא גלגלים ניגשה אליו והתלוננה שנקודות ההצבעה לא הונגשו לבוחרים בעלי מוגבלות. "אנחנו בני אדם. זה לא הוגן שצריך שמישהו יסחוב אותנו כמו שק תפוחי אדמה", אמרה האישה, סילבנה לאקיס. ראש הממשלה הבטיח לטפל בבעיה בבחירות הבאות.

"כשאנחנו רואים מה קורה במדינות סביבנו, העובדה שלבנון עורכת בחירות מראה שהמצב שלנו טוב", אמר חרירי, שהמתין 20 דקות בתור עד ששלשל את המעטפה לקלפי.

הבחירות היום הן הראשונות מאז פרצה המלחמה בסוריה ב-2011, במסגרתה שלח חיזבאללה אלפי לוחמים לחיזוק כוחותחן של הנשיא בשאר אסד. הצעד הזה זכה לביקורת נוקבת בתוך לבנון, בעיקר מסוני ומנוצרים, שטענו שחיזבאללה מושך את לבנון לתוך מלחמה אזורית. עלי עמאר, חבר הפרלמנט הבכיר ביותר מטעם חיזבאללה, הגן על ההחלטה של הארגון וטען כי היא מגינה על לבנון מ"כוחות הרשע" של דאע"ש ואל-קעידה.

הפרלמנט הנוכחי אמור היה להתפזר כבר ב-2013, אך חבריו העניקו לעצמם מספר הארכות מאז, בטענה לסכנות ביטחוניות הנוסעות מזליגת המלחמה מסוריה. לבנונים התומכים בצדדים יריבים במדינה השכנה התנגשו כבר מספר פעמים, וסונים קיצוניים אף ביצעו פיגועים. יותר ממיליון פליטים סורים נמלטו לתוך לבנון, מגמה שהשפיעה על הכלכלה והתשתיות של של לבנון.

ישנם כ-3.6 מיליון בעלי זכות הצבעה, ותוצאות ראשוניות צפויות להתפרסם זמן קצר אחרי סגירת הדלפיות ב-19:00. כ-586 מועמדים, בהן 86 נשים, מתמודדים על 128 מושבים בפלרמנט, המחולקים שווה בשווה בין מוסלמים לנוצרים.

הבחירות היום נערכות בהתאם לחוק חדש המבוסס על ייצוג יחסי. הבוחרים יצטרכו לבחור רשימה אחת של מועמדים, כמו גם מועמד מועדף מתוכם. בעבר הרשימה המנצחת זכתה בכל המושבים של מחוז הבחירה.

חיזבאללה ובני בריתה צפויים להשיג להגדיל את כוחם, בזמן שחרירי יאבד מעט מכוחו. לצד העובדה שחלק מתומכיו הסונים חושבים שיחסו לחיזבאללה רך מדי, ספג ראש הממשלה לא מעט ביקורת אחרי שפיטר עשרות עובדים מהחברות שבבעלותו בלבנון ובסעודיה.

עם זאת חרירי צפוי להיות זה עליו תוטל המשימה של הרכבת ממשלת אחדות לאומית אחרי הבחירות. הצדדים הנצים מתקשים למשול באופן אפקטיבי לבדם יבחרו, ככל הנראה, להקים שוב את ממשלת האחדות הלאומית הקיימת כיום, בה חברה חיזבאללה.

אזרחים לבנוניים המתגוררים מחוץ לה השתתפפו בבחירות, לראשונה אי פעם, כבר בשבוע שעבר, ב-39 קלפיות ברחבי העולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!