דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשרד להגנת הסביבה

איכות הסביבה / המשרד להגנת הסביבה: שיפור נוסף בניקיון החופים בהשוואה לשנה שעברה

מתחילת שנת 2018, 66% מהחופים נמצאו נקיים לפחות 70% מהזמן | לכלוך בחופים מקשה על חווית השהיה בחוף לציבור המתרחצים כולו, אך הוא אחראי גם לכ-60% מהפסולת שמגיעה לים ופוגעת בבעלי החיים בתוכו

חוף הבונים (צילום: Shutterstock)
חוף הבונים (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עונת הרחצה 2018 נפתחת עם שיפור משמעותי בהשוואה לתקופה המקבילה. ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה לתאריכים 15 באפריל 2018 עד ה-2 במאי 2018 עולה, כי 74.24% מהחופים שנבדקו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד" –  זאת לעומת 65% בתקופה המקבילה אשתקד. 

איפה נקי ואיפה פחות?

הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא גן רווה, ואילו הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן חדרה, אשדוד, תל אביב-יפו, בת ים, חוף השרון, הרצליה, עמק חפר, ג'יסר א-זרקא ומטה אשר. יש לציין, כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות.

 החופים הנקיים ביותר בישראל הם: ראש הנקרה, בצת, כזיב, שבי ציון, חצרות יסף, בוסתן הגליל, עכו דרום, הבונים, ג'יסר א-זרקא, חדרה דייגים, אולגה, בית ינאי, צפון נתניה, נחל פולג דרום, גדר תע"ש- סידני עלי, הרצליה דרום, הצוק, תל ברוך, בת ים, גן לאומי פלמחים, אשדוד דרום, מפרץ השמש אילת. 

 החוף המלוכלך ביותר בישראל על פי המדד הוא חולות פלמחים – גן רווה. לפירוט הרשימה השלמה של חופי ישראל לחצו כאן.

 דירוג החופים קיים במשרד להגנת הסביבה משנת 2005 במטרה לשמור על חופי הים הלא מוכרזים נקיים במהלך כל השנה. עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת והכלים החד-פעמיים, ולהימנע מזיהום ומלכלוך חופי ישראל.

פוגעים לא רק במתרחצים האחרים

גופת צב ים שנסחפה לחוץ לצד פסולת פלסטיק (צילום: Shutterstock)
גופת צב ים שנסחפה לחוץ לצד פסולת פלסטיק (צילום: Shutterstock)

תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו – וגם בישראל. לפי הערכות שונות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פסולת פלסטיק, בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

צב ים אוכל שקית פלסטיק (צילום: Shutterstock)
צב ים אוכל שקית פלסטיק (צילום: Shutterstock)

לפחות 60% מהפסולת בים ובחופים בישראל מגיעה מהיבשה: בקבוקי שתייה, כלים חד פעמיים, קשיות שתייה, שקיות ניילון, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד. פסולת נוספת מצטברת בחופים משפכי נחלים או מפלט ים, שכולל במקרים רבים פסולות שנשטפו מחופים אחרים ונסחפו בזרמי הים, לעתים למרחקים ארוכים. שקיות ניילון וחלקי פלסטיק צפים במים או מצטברים בקרקעית הים, ופוגעים ביצורים ימיים שונים (לדוגמה על ידי היכרכות סביב סנפירים, כיסוי פיזי של בעלי חיים צמודי קרקעית, חנק או חסימות מעיים של בעלי חיים הטועים לחשוב שמדובר במזון). 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!