דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקיקה

עוקף בג"ץ / ניצחון לבנט: פסקת ההתגברות אושרה בוועדת השרים לחקיקה

שר האוצר משה כחלון הודיע כי מדובר ב"הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק", אולם חבר מפלגתו השר יואב גלנט הצביע אף הוא בעדה | ההצעה תאפשר חקיקה מחדש של חוק שנפסל בידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת | בנט ושקד: "הממשלה התחילה בבניית חומת ההפרדה בין הרשויות"

משמאל - שר החינוך נפתלי בנט, השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
משמאל - שר החינוך נפתלי בנט, השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בתום דיון קצר בוועדת השרים לענייני חקיקה, אושרה היום (ראשון) הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) להוספת "פסקת ההתגברות" לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. התיקון לחוק יאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. כעת תועבר הצעת החוק לאישור הכנסת, ככל הנראה כבר ביום רביעי הקרוב. 11 חברי ועדה, בהם השר יואב גלנט מכולנו, תמכו בהצעה.

שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד מסרו כי "הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת. פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את התפקידים המקוריים של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".

הפסקה התקבלה היום, למרות רצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את ההצבעה בשבוע, הודות להתעקשויות ולחצים שהפעיל בנט להעביר את החקיקה מהר ככל הניתן. בישיבת ראשי הקואלציה הבוקר, אמר נתניהו כי "כדי להיות מעשיים עם פסקת ההתגברות, צריך להידבר עם כל הגורמים בקואליציה על מנת להגיע לנוסחה מוסכמת".

השר משה  כחלון, שנעדר מהדיון היום בשל סיור שערך בדרום, אמר: "סיעת כולנו תתנגד לחוק פסקת ההתגברות במליאת הכנסת. העברת החוק בועדת שרים לחקיקה היא הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק. סיעת כולנו תמשיך להאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות ונלחם לא נתן לגורמים קיצוניים להוביל את סדר יומה של מדינת ישראל. אמרנו בשבועות האחרונים שאנו מוכנים לייצר דיון רחב על הסדרת היחסים בין בית המשפט לכנסת , זהו מהלך שיש לעשות בהסדרה לאחר שנים שהנושא לא טופל ולא בקיצוניות כפי שהתרחשה היום ובצד צדדיות כפי שפעלו היום". ואולם, באופן אירוני, חבר מפלגתו, שר השיכון יואב גלנט, הצביע בעצמו בעד פסקת ההתגברות בוועדת השרים. גלנט, כך על פי הערכות, מנהל מזה תקופה ארוכה מגעים להצטרף אל הליכוד.

נוסח פסקת ההתגברות שאושר היום הובא על ידי הבית היהודי, ומסתמך על הוספת פסקת התגברות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לפי נוסח שהוגש לראשונה כהצעת חוק פרטית של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) במרץ 2017, ומאז לא קודמה. על ההצעה המקורית חתומים גם חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), דוד ביטן (הליכוד), ואחרים.

על פי ההצעה, חוק הפוגע בזכויות הקיימות בחוק היסוד כבוד האדם וחירותו, יוכל להחקק בכל זאת לתקופה של 4 שנים ברוב רגיל. לאחר מגבלת זמן ראשונית זאת, אם הכנסת הבאה תרצה לחוקק אותו מחדש – היא רשאית לעשות כן. בנוסף, מובהר כי אין בפקיעת החוק כדי לפגוע בתוצאות הפעולות שבוצעו באמצעות החוק כשהיה בתוקף. החוק לא מצריך את חקיקת החוק מחדש ברוב מיוחד.

לפני כשבוע, נפגש נתניהו עם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות; המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר ושרת המשפטים איילת שקד. את המפגש יזם נתניהו על מנת לדון בסוגייה של מהלך החקיקה שצפוי לחזק את כוחה של הכנסת על פני בית המשפט העליון. כיום, השר בנט והשרה שקד הם הגורמים שמטילים את הלחץ הכבד ביותר לקדם את פסקת ההתגברות, מוקדם ככל האפשר, בעוד נתניהו נראה כמי שרק נסחף אחר לחצים אלה. בנט ושקד מעוניינים לקדם את פסקת התגברות על מנת שהכנסת תוכל לחוקק מחדש את החוק למניעת הסתננות בגרסתו הראשונה, חקיקה שלדבריהם הייתה אפקטיבית בהוצאת שוהים לא חוקיים מישראל. בחודש שעבר איים בנט והציב אולטימטום כי אם פסקת ההתגברות לא תאושר תוך עשרה ימים, חברי סיעתו לא ישתתפו יותר בהצבעות עם הקואליציה.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה בתגובה כי "ממשלת ישראל לא מעבירה את פסקת ההתגברות כדי להגן על רוח מגילת העצמאות אלא כדי להכשיר כל שרץ גזעני, הומופובי, אנטי דמוקרטי ואנטי חילוני. החוק נועד למנוע מבג"ץ לעצור כל יוזמה גזענית ואנטי דמוקרטית. ממשלת ישראל רוצה לעקוף את בגצ כדי לגרש בכח פליטים, כדי לעצור מבקשי מקלט ללא משפט לזמן בלתי מוגבל וללא משפט אבל גם כדי לסגור את כל העסקים בשבת, לעגן את הפטור מגיוס בחוק, להלבין את כל המאחזים בשטחים ואת כל אלו שעוד יקומו, להפריד בין נשים לגברים בארגונים ממשלתיים, להרחיב את ועדות הקבלה לשכונות ולערים. כל אלו הם יוזמות חקיקה שכבר בקנה ומי יודע מה יהיה בהמשך".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אמרה כי "ממשלת ישראל ממשיכה לקדם הצעות חקיקה קיצוניות, שלא משרתות אף אחד פרט את עצמם. הצעת החוק שעברה הרגע ועדת שרים מחריבה לחלוטין את רעיון האיזונים והבלמים שקיים כאן שנים, רעיון שבבסיסו ההנחה שמישהו צריך לעצור את הממשלה כשהיא פוגעת בזכויות או במיעוטים.  הממשלה הנוכחית הוכיחה לעם ישראל איך היא מרוכזת רק בעצמה ובספינים התקשורתיים שלה ומעבירה חוקים לא הגיוניים בקצב- מחוק ההמלצות ועד חוק המרכולים.  הצעת החוק הנוכחית של ח"כ סמוטריץ תיזכר כאן לדיראון עולם כאסמכתא לחיסול בית המשפט ובכל ביקורת שיפוטית שנועדה להגן על אזרחי ישראל. יום מבייש היום, ומביישת לא פחות שתיקתם של השותפות הקואליציוניות ובראשם מפלגת 'כולנו'."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!