דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

על החיים, האני ומה שביניהם - מה זה אומר בעצם 'לחיות'?

לקריאה והאזנה לחלק הראשון בסדרת השיחות, לחצו כאן.

בהמשך לפוסט הקודם, שבו עסקתי בהקדמה לשאלת האני, החיים והקשר ביניהם, מצרף כאן את החלק השני בשיחה שקיימתי עם רז הנדלר בנושא זה.

בחלק הראשון של השיחה עסקנו בהבנת השאלה 'מי אני?' וכיצד בכלל ניתן להתחיל ולענות על שאלה זו. כפי שראינו, על מנת להבין את השאלה 'מי אני' צריך להבין גם את מאפייני האישיות שלנו, או מה שהופך אותנו ל-'מי שאנחנו'. אחת הדרכים הבסיסיות ביותר שבה אנחנו מגדירים את עצמנו היא המובן הביולוגי, שבו אנחנו מגדירים את עצמנו כיצורים חיים. כלומר, כאלו שאינם דוממים, או לחילופין- מתים. העובדה כי אנו יצורים חיים מניחה את היכולת שלנו לבצע את הפעולות הבסיסיות ביותר הדרושות לקיומה של זהות נבדלת, או תודעה של 'אני': היכולת לחשוב, להרגיש, להבין ולפעול באופן אוטונומי. אלו אותם דברים המבחינים בין יצור חי לבין כזה שאינו חי. אך האם אנחנו יודעים להגיד באמת מהם החיים?

רוב הפעמים אנחנו עסוקים בלנסות ולענות על השאלה הזו דרך תיאור של מה אנשים (או יצורים) חיים עושים, אבל לא יודעים לענות על השאלה הבסיסית: מהם החיים עצמם? לא מבחינת הפעולות שהן תולדה של החיים, אלא הם עצמם החיים.

לדוגמא, אם ננסה להבין את משמעותה של המילה 'מחשב', נוכל להגיד כי המחשב מסוגל להתחבר לאינטרנט, לאפשר לנו לכתוב ולשחק משחקים. אבל כל אלו אינם תיאורים של המחשב עצמו, אלא רק של מה שעושים בו. לכן, זה עדיין לא מספיק על מנת להסביר לנו מהו בעצם מחשב. הגדרה מהותית של המחשב, כמו של כל דבר, לא יכולה להסתפק ולהתבסס רק על התולדות והאפשרויות שקשורות באותו דבר (מה הוא מסוגל לעשות, נניח), שכן כל אלו אינן מקריות: יכול להיות, לצורך העניין, כי המחשב יפסיק להתחבר לאינטרנט או שהמקלדת תפסיק לעבוד. במקרה כזה, נוכל לומר כי המחשב מקולקל. אבל האם בכך הוא מפסיק להיות מחשב? לכן, הגדרה מתאימה למושג 'מחשב' תהיה לו מה הוא מסוגל לעשות, אלא מה מהותו: מכונה חשמלית המסוגלת לבצע פעולות של חישוב נתונים, או כל הגדרה אחרת שמתארת את התכלית של השימוש במחשב, לשם מה הוא קיים, ולא רק את מה הוא אמור לעשות (ובמקרה גם מסוגל לעשות זאת, או שלא).

באותה מידה, אם נאמר על החיים שהם פעולות כגון: יכולת רבייה, הזנה, תנועה וכ'ו, אין זה יהיה מספק. שכן כל אלו מתארים מה יצורים חיים מסוגלים לעשות, לא מה הם. על מנת לענות באופן רציני ומספק על השאלה 'מהם החיים', נצטרך להבין מהי תכליתם. האם אנחנו מסוגלים לענות על השאלה הזו? האם יש לכך בכלל תשובה? בכך עסקנו בחלק השני של השיחה. מוזמנים להאזין!

לקריאה והאזנה לחלק השלישי בסדרת השיחות, לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!