דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

בחירות בלבנון / חיזבאללה זכה במרבית המושבים בפרלמנט | רה"מ חרירי קרא לאחדות

מפלגתו של חרירי איבדה 11 מושבים בפרלמנט הלבנוני, חיזבאללה הגדיל את כוחו ולמעשה יהווה גוש חוסם בפרלמנט הלבנוני | הבחירות התקיימו אתמול (א') כשברקע אחוזי הצבעה נמוכים, אדישות וייאוש של הציבור, וכן מספר תקריות אלימות

כרזות המראות את תמונתו של חסן נסראללה תלויות מחוץ למרכזי הצבעה בזמן הבחירות בלבנון. חיזבאללה צפויה להגביר את כוחה בפרלמנט הלבנוני. (AP Photo/Hassan Ammar)
כרזות המראות את תמונתו של חסן נסראללה תלויות מחוץ למרכזי הצבעה בזמן הבחירות בלבנון. חיזבאללה צפויה להגביר את כוחה בפרלמנט הלבנוני. (AP Photo/Hassan Ammar)

על פי מקורות בתקשורת הלבנונית ארגון הטרור חיזבאללה, בתמיכת איראן, הגביר את כוחו בפרלמנט הלבנוני וסעד אל-חרירי ומפלגתו, זרם העתיד, איבדו מכוחם. במהלך היום (שני) הכיר חרירי בתבוסתו ואמר כי ידו מושטת "לכל לבנוני שהשתתף בבחירות, במטרה ליצור יציבות ולייצר מקומות עבודה". מיליון הפליטים הסורים בלבנון, הקושי הכלכלי שנוצר כתוצאה מכך במדינה, שחיתות פושה ומעורבות של גורמים שונים בתוך צדדים לוחמים בסוריה השכנה מעיבים על כהונתו של חרירי, המקורב מאוד לסעודיה.

מהתוצאות הידועות כעת חרירי איבד אחד עשר מושבים בפרלמנט הלבנוני. חרירי עדיין יעמוד ככל הנראה בראש גוש חוסם אולם חיזבאללה צפוי להשיג לפחות 47 מושבים בפרלמנט, דבר שיאפשר לו להטיל וטו על כל חוק שיתנגש ברצונם.

הבחירות הראשונות בלבנון מזה תשע שנים התאפיינו באחוזי הצבעה נמוכים, כנראה על רקע תסכולם הגובר של המצביעים מהכלכלה הכושלת ומהשחיתות הפושטת. למרות שפוליטיקאים רבים ניסו לעודד מצביעים לצאת ולמלא את זכותם האזרחית, ולמרות שהנשיא מישל עאון אף שחרר הודעה מוקלטת בטלוויזיה ובטוויטר כשעה לפני סגירת הקלפיות ואמר: "אם אתם רוצים שינוי, אתם צריכים להשתמש בזכות שניתנה לכם".

כוחות הבטחון ניסו לשמור על הסדר כאשר במספר קלפיות נרשמו תקריות והתפרעויות. ברחבי לבנון נשמעו האשמות הדדיות של רמאות והטיית תוצאות. תוצאות רשמיות יוכרזו רק היום (ב') אך אתמול, כאמור, התחילו להגיע תוצאות חלקיות המעידות על רוב בפרלמנט למפלגת חיזבאללה.

על פי שר הפנים הלבנוני באזורי הצבעה שונים בביירות הצביעו בין 32% ל-42% מהאזרחים. אחוזי ההצבעה הנמוכים מעידים על אדישות לכוחות המרכזיים המובילים כעת את המדינה. כך נוצרת הזדמנות למועמדים חיצוניים ועצמאים לקבל מושבים בפרלמנט. אחוזי ההצבעה ברמה הארצית עומדים על 49%, לעומת 54% בבחירות הקודמות בשנת 2009.

אלו הבחירות הראשונות שמתקיימות בלבנון מאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה השכנה ופילגה עוד יותר את המדינה המשוסעת. ארגון הטרור חיזבאללה, ארגון שיעי בתמיכת איראן, היה מעורב מאוד במלחמה ותמך בבשאר אסאד ובמשטרו. לעומת זאת גורמים סונים בתמיכת סעודיה מתנגדים מאוד למשטרו.

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, הצפוי לאבד מעט מכוחו אך לשמור על תפקידו עקב החוק הלבנוני המחייב נוצרי בתפקיד ראש הממשלה, המתין 20 דקות בתור על מנת להצביע, ואמר כי עצם קיום הבחירות מעיד על מצבה המשופר של לבנון ביחס למדינות בסביבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!