דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דוח מבקר המדינה 2018

המשבר בחקלאות / מבקר המדינה: ישראל נכשלת במעבר לתמיכות ישירות בחקלאים

למרות החלטה עקרונית בנושא, ממשיכה מדינת ישראל לתמוך בחקלאים בעיקר באמצעים עקיפים כמו מכסים וחקיקה, ופחות באמצעים ישירים כגון תמיכה כלכלית דרך תקציב המדינה

הפגנת התאחדות חקלאי ישראל כנגד מדיניות הממשלה (צילום: יח"צ).
הפגנת התאחדות חקלאי ישראל כנגד מדיניות הממשלה (צילום: יח"צ).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

למרות החלטה עקרונית בנושא, בישראל שיעור גבוה של תמיכה עקיפה על פני תמיכה ישירה בחקלאים, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה הנוגע לתמיכה בחקלאות. לפי הדו"ח, למרות החלטת ממשלה משנת 2013 לחזק את התמיכות הישירות בהתאם לנהוג במדינות ה-OECD, דווקא חלקן של התמיכות העקיפות, באמצעות מכסים וחקיקה, הוא שעולה.

בדו"ח המבקר שפורסם אתמול (שלישי) מוקדש פרק שלם לבחינת מדיניות התמיכה הממשלתית בחקלאות הישראלית. בפתח הפרק מציין מבקר המדינה את חשיבותה של החקלאות למדינת ישראל " לחקלאות בישראל יש תועלות ציבוריות רבות" מפרט מבקר המדינה "שמירה על קרקעות ומניעת השתלטות עליהן, חיזוק הפריפריה ואספקת מזון טרי למשק המקומי. תועלות אלו הן הסיבה המרכזית לכך שפעילות הממשלה בענף החקלאות מאופיינת ברמת מעורבות גבוהה. כלי מרכזי בסיוע של הממשלה לענף החקלאות הוא התמיכות".

בהמשך הדו"ח מנתח מבקר המדינה את סוגי התמיכות הניתנות לחקלאים ומפריד בין תמיכות ישירות (תמיכות המתוקצבות בתקציב המדינה ומועברות ישירות מקופת המדינה לחקלאים) לבין תמיכות עקיפות (תמיכה של הממשלה בחקלאות שלא באמצעות הקצאת כספים מתקציב המדינה אלא באמצעות חקיקה התומכת בתנאי הפעילות של החקלאים כמו מכסי מגן, מחירי מטרה ומכסות ייצור). המבקר מישר קו עם עמדת ארגון ה-OECD הדורש מהמדינות השונות להעדיף תמיכה ישירה על פני תמיכה עקיפה בטענו שהאחרונה מעוותת את פעילות השוק החופשי ומעודדת חוסר יעילות.

המבקר מצג נתונים המעידים על כך שבזמן שהעולם המערבי פונה ליותר ויותר תמיכות ישירות בחקלאים, במדינת ישראל שיעור התמיכות העקיפות מכלל התמיכות דווקא נמצא בעליה, ומתאר כיצד הרפורמה בתחום זה וצוותי העבודה שעליהם הוסכם בעקבות החלטת הממשלה מ 2013 חדלו לפעול וכי הלחץ של החקלאים על משרדי הממשלה מונעים התקדמות בנושא. אחד הטיעונים המרכזיים אותם מציין מבקר המדינה להעדפת תמיכות ישירות קשורות לפרוגרסיביות שלהן. בעוד שתמיכה ישירה נלקחת מהצרכנים, כך שמשפחה ענייה שרוכשת תריסר ביצים תומכת בחקלאים באותו הסכום שמשפחה אמידה תשלם, ועל כן היא רגרסיבית. התמיכה העקיפה נלקחת מתקציב המדינה המבוסס על מיסוי שבו העשירים משלמים שיעור גבוהה יותר מהכנסתם לעומת העניים.

עוד טוען מבקר המדינה כי שיטת מכסות הייצור מעודדת חוסר יעילות ומעדיפה משקים קטנים על פני משקים גדולים ויעילים. עם זאת ניתוח היעילות של מבקר המדינה מוגבל והנחת המוצא שהוא מציג בדו"ח שריבוי משקים קטנים הפועלים נופלים ביעילותם לעומת מגדלי ענק איננה מבוססת. מעבר לכך, מובן שלריכוזו של ייצור המזון יש היבטים כלכליים וחברתיים נוספים שעלולים לעורר בעיות שונות.

מבקר המדינה גם מלין על העובדה שנתוני התמיכות אינם נרשמים המערכת ניהול התקציב של משרד האוצר (המרכב"ה) ולא במשרד החקלאות. העדר הרישומים פוגע ביכולת לזהות כפל תמיכה ולאפשר מחקר רציני על משמעות הממצאים של המחקר. מבקר המדינה דורש ממשרד האוצר לחדש את פעילות הצוות שאמור להציע צעדי ייעול המדיניות בתחום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!