דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דוח מבקר המדינה 2018

ראיות בהמתנה / מערך הזיהוי הפלילי במשטרה: עומס הפוגע בחקירות ואי שמירה על בטיחות העובדים

מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על עבודת מעבדות המז"פ הפוגעות לדבריו ביכולתה של המשטרה להגיש כתבי אישום מבוססים | עוד ע"פ הדו"ח, עובדי המעבדות חשופים לחומרים מסוכנים, ללא היתר רעלים, ללא תוכנית בטיחות אש, וללא ממונה בטיחות

מעבדה לזיהוי פלילי (Shutterstock)
מעבדה לזיהוי פלילי (Shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (שלישי) מותח ביקורת חריפה על עבודת מערך הזיהוי הפלילי במשטרה. בחינתו את מערך המז"פ מעלה ביקורת הן על העומס הרב הקיים במעבדות המז"פ, הפוגע בעבודה השוטפת של המשטרה ועל יכולתה להגיש כתבי אישום מבוססים נגד חשודים, והן על אי שמירת בטיחות ובטחון עובדי מערך הזיהוי הפלילי.

על פי הדו"ח, מערכי הבדיקה העיקריים שמפעיל מערך הזיהוי הפלילי כיום – בדיקות דנ"א, טביעות אצבע, ובדיקת סמים וחומרים מסוכנים – אינם נותנים מענה מהיר ומספק לצורכי החקירה המשטרתיים. למרות שהמענה הטכנולוגי קיים במעבדות, מוצגים, דגימות דנ"א וטביעות אצבע שנאספו בזירות עבירה זוכים לטיפול במעבדות זמן ממושך לאחר שהגיעו אליהן, דבר הפוגע במאמצי החקירה ובסיכויים לזיהוי העוברים על החוק. הדו"ח מציין במפורש כי תיקון ליקויים בתחום זה יגביר את האפקטיביות והמקצועיות של הזיהוי הפלילי בטיפול החקירתי הפורנזי ובהבאת ראיות לבתי המשפט.

מעבדה לזיהוי פלילי (Shutterstock)
מעבדה לזיהוי פלילי (Shutterstock)

בנוסף, מהדו"ח עולה כי המשטרה אינה מקיימת את כל הוראות הדין הנוגעות לבטיחות ולבריאות תעסוקתית של עובדי הזיהוי הפלילי, זאת למרות שמערך הזיהוי הפלילי משתמש ברעלים ובחומרים מסוכנים ודליקים, דבר שעלול לסכן את השוטרים במעבדות. הדו"ח מציין כי על המשטרה למלא את חובתה למנוע חשיפת שוטרים במעבדות המז"פ לגורמי סיכון הכרוכים בעבודתם, וכי המשטרה מחויבת בהקפדה על קיום הוראות הדין הנוגעות לביטחון הן מעצם היותה גוף אכיפה מרכזי, והן מתוך אחריותה לבטיחות ולבריאות שוטריה.

פיגור תמידי בקצב העבודה

הדו"ח מתייחס לעבודה השוטפת של מספר מעבדות המז"פ. ביחס למעבדת הדנ"א של המשטרה, מעלה מעקב מבקר המדינה כי במעבדה הצטבר עומס של מאות תיקים – כשליש מכמות התיקים השנתית המטופלת במעבדה. מצב זה גרר בעקבותיו תוצאות קשות, כאשר המבקר מתאר פיגור תמידי בקצב העבודה שסגל המעבדה אינו מסוגל לטפל בו. על פי הדו"ח, המשטרה הגבילה את סוגי העבירות בגינן יחידות החקירה מורשות לשלוח מוצגים למעבדה ואת סוגי המוצגים בתיקי החקירה, אך גם לאחר יישום הגבלות אלה המשטרה התקשתה לבצע את הבדיקות הנדרשות בזמן, דבר שהוביל לעיכובים ניכרים ולדחיית הטיפול במאות תיקים. העומס על המעבדה הוביל גם לכך שבתיקי פשיעת רכוש, מז"פ הורתה לקבל לבדיקה מזירות הפשע רק מוצגים בהם היה ליחידה החוקרת עניין מיוחד ובהתאם לקיבולת המעבדה. כתוצאה מכך, רק חלק מכלל המוצגים והדגימות שנלקחו מזירות הפשע נשלחו לבדיקת המעבדה.

ביקורת נוספת נגעה לפעילות מעבדת מאגר הדנ"א של המשטרה. הדו"ח מצא כי במשטרה אין פקודה או נוהל המסדירים את אופן הטיפול בדגימות דנ"א שניטלו מחשודים, מרגע נטילתן ועד הגעתן למעבדת מאגר הדנ"א. כך, נמצא כי אלפי דגימות לא נקלטו במאגר הדנ"א של המשטרה עקב שגיאות וחוסר בנתונים. בסוף יולי 2017 המעבדה לא הפיקה פרופיל דנ"א מלמעלה מ-16,000 הדגימות שהתקבלו במעבדה באותה שנה. המבקר ציין כי ליקויים אלו מלמדים על כשל מקצועי המחייב פעולת תיקון והסדרה.

באשר לטיפול יחידות המז"פ במוצגי דנ"א, נמצא כי חוקרי הזירה אינם מיישמים את כל הדרכים למניעת זיהום מוצגי דנ"א, ולא תמיד ממלאים את כל ההוראות בדבר שימוש בציוד מיגון אישי. מצב כזה מעורר חשש לזיהום מוצגי הדנ"א המטופלים במעבדות השטח.

ביקורת נוספת בדו"ח נגעה לאופן הטיפול בטביעות אבצע שנלקחו מחשודים. הדו"ח מגלה כי למרות שהמשטרה התקינה ביחידותיה עשרות עמדות אלקטרוניות שנועדו לצילום והטבעה של טביעות אצבע, נמצא כי בחלק מהיחידות שוטרים עדיין מטביעים טביעות אצבע של חשודים על טופסי נייר באמצעות דיו. נמצא עיכוב ניכר בסריקת טופסי נייר למאגר טביעות האצבע, שעלול לפגוע בסיכויי ההתאמה בין טביעת אצבע שנלקחה מחשוד לטביעת אצבע מזירות עבירה שטרם פוענחו, ובהמשך לפגוע בגיבוש כתבי אישום נגד חשודים אלו.

עיכוב נוסף נמצא בהשוואת טביעות אצבע שנלקחו מזירות עבירה, לטביעות אצבע קיימות במאגר החשודים המשטרתי. הדו"ח מצא כי עקב עומס במעבדה זמן ההמתנה הממוצע להשלמת תהליך ההשוואה היה ממושך – במועד הביקורת המתינו במעבדה כ- 700 תיקים לכתיבת חוות דעת מומחה שנועדה לשמש להגשת כתבי אישום. מדובר בלמעלה מ-60% מכלל חוות הדעת שמומחי המעבדה כותבים בשנה.

ליקוי מרכזי נוסף בו התמקד דו"ח מבקר המדינה הינו בתחום הבטיחות והבריאות של עובדי הזיהוי הפלילי. ראשית, מציין הדו"ח כי במועד הביקורת לא היה במז"פ ממונה בטיחות, וכי כתוצאה מכך נפגעו הפיקוח והבקרה על קיום הוראות הדין בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית כנדרש. ליקוי נוסף הוא בכך שעל אף שעבודת הזיהוי הפלילי עוסקת במעבדותיה ברעלים, עבודה זו נעשית ללא היתר רעלים הנדרש על פי דין. כמו כן המשטרה לא קיימה את חובתה לערוך במערך הזיהוי הפלילי בדיקות סביבתיות-תעסוקתיות.

בנוסף, מציין הדו"ח כי המשטרה לא הכינה לפי שעה תכנית לניהול הבטיחות והבריאות התעסוקתית במעבדות המטה הארצי ובמעבדות הזיהוי במחוזות המשטרה. תכנית הבטיחות נועדה להבטיח את איתור גורמי הסיכון במערך הזיהוי הפלילי ולטפל בהם, כך שתימנע פגיעה בשוטרים ובאזרחים השוהים בתחנות והמשטרה. עוד מצויין כי כבר במרץ 2009 הודיעה מחלקת שירותי כבאות והצלה בעיריית ירושלים כי היא מתנגדת להפעלת מעבדות המטה הארצי עד שהמשטרה תכין תכנית בטיחות אש שתקבל את אישור המחלקה, ותמלא אחר הוראותיה. למרות זאת, עד מועד סיכום הביקורת המשטרה לא הכינה תכנית בטיחות כזו, ולא הסדירה את הטיפול בסיכונים הקיימים במבנה המטה הארצי ובמעבדות מז"פ.

לפי הדו"ח, נמצאו ליקויים גם בעמידת המשטרה בדרישות תקנות הבטיחות בעבודה משנת 2001 במעבדות הזיהוי הפלילי. נמצא כי במעבדות מז"פ מותקנים מנדפים כימיים שלא על פי ההוראות, שקיימים ליקויים חמורים בכל הנוגע לקיום הוראות תקנות המעבדות בדבר אופן האחסון של החומרים במעבדות מז"פ במטה הארצי; שמערכת הספקת מימן במז"פ לא טופלה ולא כוילה במשך יותר משבע שנים; וכי במתחמים המשמשים לבדיקת כלי רכב על ידי חוקרי זירה חסרים אמצעים היוצרים סביבת בדיקה בטוחה.

חוקרי זיהוי פלילי בזירת פשע. למצולמים אין קשר לכתבה (קורינה קרן פלאש90)
חוקרי זיהוי פלילי בזירת פשע. למצולמים אין קשר לכתבה (קורינה קרן פלאש90)

המלצות דו"ח מבקר המדינה למשטרה

הדו"ח ממליץ למשטרה לבחון דרכים חדשות לשיפור יכולות הטיפול והבדיקה של מעבדת הדנ"א, על מנת לאפשר את מלוא צורכי יחידות החקירה. על המשטרה להוביל להדבקת הפיגור המשמעותי שהצטבר בטיפול בתיקי המוצגים, ולפעול לכך שגם בטווח הארוך הטיפול בתיקים לא יחרוג מלוח זמנים הנדרש לצורכי החקירות. בתוך כך על המשטרה לבחון מחדש את אופן טיפול מעבדת דנ"א במוצגי פריצות ועבירות רכוש.

עוד מציע המבקר למשטרה להנפיק נוהל שיסדיר את אופני הטיפול בדגימות דנ"א שניטלו מחשודים, מרגע נטילתן ועד הגעתן למעבדות. לפי הדו"ח, על המשטרה לוודא שיחידות החקירה יזינו את הדגימות שהן נוטלות מהחשודים בכל הנתונים הנדרשים להכנסתן למאגר, ולהמשיך לצמצם את הפערים בהפקת פרופילי דנ"א, ולפעול כדי שבשגרה כל הדגימות במעבדה יעברו את שלב ההפקה וההשוואה מיד לאחר קליטתן.

באשר לטיפול במוצגים, הדו"ח מציין כי על המשטרה לדאוג לתנאים פיזיים נאותים במז"פ כדי להפחית את הסכנה לזיהום המוצגים, ולדאוג לרווחת השוטרים. על פיקוד מז"פ להמשיך לקיים תהליכי בקרה שמטרתם להבטיח את קיום ההנחיות למניעת זיהום מוצגי דנ"א, מזירת העבירה ועד הגעתם למעבדת הדנ"א.

ביחס לשמירה על בטיחות העובדים, הדו"ח מנחה את המשטרה לקיים באופן מיידי את הוראות הדין בדבר בטיחות ובריאות תעסוקתית הנדרשת במערך הזיהוי הפלילי. בנוסף, עליה לוודא שפועלים במסגרתה ממוני בטיחות מוסמכים, לפעול להכנת תכנית בטיחות כוללת, להכין תכניות כיבוי אש באישור הרשות הארצית לכבאות והצלה, ולהסדיר את יישומן. על המשטרה לנקוט גם בפעולות הדרושות כדי שניתן יהיה לחדש בהקדם את היתר הרעלים ולפעול לפיו, ולפעול בהתאם להוראת תקנות המעבדות באשר לאמצעי הבטיחות התעסוקתיים במעבדות הזיהוי הפלילי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!