דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הניצחון על גרמניה הנאצית

יום הניצחון על גרמניה הנאצית / 73 שנים לניצחון על הנאצים: "הוטרנים מלמדים אותנו מה זו גבורה ואומץ לב"

מאות וטרנים, בני משפחותיהם, ונציגי תנועות הנוער ציינו בכנסת לראשונה את יום הניצחון של בעלות הברית על הנאצים והוקירו את גבורתם של הלוחמים | "מוטלת עלינו החובה לזכור את הנופלים, את הניצחון, ואת התרומה היהודית" אמר ל'דבר ראשון' הוטרן יעקב קזקביץ'

אירוע יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, 2018 (צילום: דוד טברסקי)
אירוע יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, 2018 (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

מאות וטרנים ווטרניות, משפחותיהם ונציגי תנועות הנוער מכל רחבי הארץ הגיעו אתמול (שלישי) בצהריים לכנסת כדי לציין 73 שנות ניצחון על גרמניה הנאצית. זו הפעם הראשונה בה הוטרנים מוזמנים להגיע לכנסת עצמה לצעדה ולטקס בו הוזכרה גבורתם של מעל למיליון וחצי יהודים שלחמו בשורת הצבאות של בעלות הברית בזמן מלחמת העולם השנייה ולזכרם של מעל לרבע מיליון חללים יהודים שנפלו בזמן המלחמה.

"מדובר באירוע מאוד, מאוד מרגש" אמר ל'דבר ראשון' יעקב קזקביץ', שהגיע עם אשתו מעכו כדי לציין את היום. קזקביץ' התגייס למלחמה כנער צעיר וסיים אותה עם עיטורים רבים בתור מהנדס בחיל האוויר. ב-9 במאי 1945 קזקביץ' עמד עם חטיבתו במזרח פרוסיה – "המעמד הממלכתי מרשים ויפה, יום הניצחון בשבילנו זה יום משמח מאוד ויום קשה מאוד, זוכרים את החברים ואת בני המשפחה שנפלו ונהרגו בזמן המלחמה".

אירוע יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, 2018 (צילום: דוד טברסקי)
אירוע יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, 2018 (צילום: דוד טברסקי)

עוד התייחס קזקביץ' לכך שבאירוע נכחו מאות בני משפחה וחברי וחברות תנועות הנוער. "זה נותן לנו המון תקווה. זה בדיוק מה שהעם היהודי שלנו צריך, שהדורות הצעירים ימשיכו לזכור ולציין את היום החשוב הזה. היהודים ששירתו בשורות הצבאות תרמו מאוד לניצחון על גרמניה הנאצית ועל כן מוטלת עלינו החובה לזכור את הנופלים, את הניצחון, ואת התרומה היהודית".

"מאוד מרגש לראות איך במדינת היהודים כל שנה ממשיכים לצעוד המשפחות ודור הנכדים" אמרה ל'דבר ראשון' סבטלנה חיימובסקי, ששירתה כאחות בבית חולים צבאי וסיימה את המלחמה באוקראינה המשוחררת. לצעדה הגיעה מהעיר אשדוד. "כל עוד הוטרנים יחיו – הם ימשיכו לצעוד ולהזכיר, אבל זה שמדינת ישראל בחרה לציין את היום באופן רשמי מחזק אותנו מאוד בכך שהסיפורים שלנו לא יישכחו, שהגבורה הצבאית בכלל והיהודית בפרט תזכר לדורות הבאים".

כאמור, במהלך האירוע התקיימה ברחבת הכנסת צעדה שלוותה בנגינת תזמורת משטרת ישראל, ולאחריה התקיים טקס באולם הכניסה של הכנסת. האירוע התקיים במעמד יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין; שרת הקליטה, סופה לנדבר; ושר הביטחון, אביגדור ליברמן.

אירוע יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, 2018 (צילום: דוד טברסקי)
אירוע יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, 2018 (צילום: דוד טברסקי)

"כשאני רואה אתכם הולכים כאן, צועדים עם האותות הניצחון שלכם, עם המדליות, עם הכובעים והכי חשוב – עם המשפחות שאתם הקמתם, הגאווה וההתרגשות עולים על גדותיהם" פנה אדלשטיין לוטרנים וביקש להודות באופן אישי לכל מועדוני הוטרנים שהגיעו להשתתף בטקס מכל רחבי הארץ. "בשבילכם זה יום מיוחד מאוד, יום שמזכיר את הניצחון ההוא, לפני 73 שנים. כאשר קיוויתם שתהיה תקופה טובה יותר ומתוקנת יותר, מלאה בהרבה יותר חופש ותקווה. יחד עם כמעט מיליון וחצי חיילים, שליש מהם מהצבא האדום, הייתם חלק מההישג הנפלא הזה. לכל אחת ואחד פה יש סיפור גבורה מיוחד במינו".

אדלשטיין התייחס בדבריו לאיום האיראני ולכך שגם בעתיד נכונות למדינת ישראל סכנות רבות: "ההיכרות עם הסיפורים האלו חשובה לא רק מהבחינה ההיסטורית, לסיפורים יש לקח ומשמעות. הם מלמדים אותנו ששלטון רשע, יהיה זה גרמני או איראני – אי אפשר לפייס במילים. לשלטון רשע צריך להתנגד בכוח ונחישות עד שהוא נופל. כי בכל דור ודור באים עלינו לכלותינו ועם לבדד ישכון".

"אתם הוטרנים מלמדים אותנו מה זו גבורה, אומץ לב, ונחישות אדירה המונעת מהערכים שאתם מאמינים בהם" אמרה סופי, מדריכה בתנועת 'הנוער העובד והלומד', שנשאה דברים בטקס בשם הנוער והצעירים. "יום הניצחון הוא יום חשוב לאמא שלי ולמשפחה שלי וכשעלינו היו דברים שהשארנו מאחור, אחד מהם היה יום הניצחון, בגלל הסיבה הזאת אנחנו מציינים את החג הזה בנוער העובד והלומד". סופי הוסיפה: "היום אנחנו כאן, ניצבים לידכם הוטרנים ורוצים להודות לכם, תודה על ההקרבה והגבורה שלכם, תודה על היותכם חלק חשוב בחברה ובמדינה".

אמש אמורה הייתה לעלות לקריאה שנייה ושלילית הצעת חוק יום השחרור מגרמניה הנאצית, אשר מציעה לקבוע כי מדי שנה, ביום כ"ו באייר, יצויין יום השחרור של העם היהודי מגרמניה הנאצית. על פי נוסח החוק, היום יצוין ברחבת הכותל בטקס אזכרה ותפילה לזכר הלוחמים היהודים שלחמו בנאצים, בצבאות בעלות הברית או בשורות הפרטיזנים ולוחמי הגטאות, והודיה על שחרורו של העם היהודי מידי הצורר הנאצי.

היום, ה-9 במאי, הוא יום הניצחון בברה"מ (בברה"מ ציינו את היום למחרת יום הניצחון במערב בגלל איחור קבלת ההודעה במוסקבה על כך שגרמניה הנאצית נכנעה). מאות וטרנים ומשפחותיהם צפויים להשתתף בצעדות ניצחון ברחבי הארץ, וישיבה חגיגית בעיריית ירושלים בנוכחותו של ראש העיר, ניר ברקת, צפויה להתקיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!