דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמוניה

מפרץ חיפה / ועדת המשנה למוכנות העורף: יש לייבא אמוניה במכליות קטנות עד להקמת מפעל לייצור מקומי

למרות שההחלטה אינה בסמכותה, היא מעניקה רוח גבית לעמדת עיריית חיפה בנושא | עובדי מפעל חיפה כימיקלים הצפוני, אשר נמצאים בחופשה ללא תשלום, מסרו: "אין סיבה שפתרון האיזוטנקים המיושם בהצלחה במפעל הדרומי לא ייושם גם בצפון, ויפה שעה אחת קודם"

מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המשנה למוכנות העורף הכריעה כי יבוא האמוניה לישראל יתבצע במכליות קטנות – עד להקמת מפעל לייצור מקומי, כך פורסם אתמול (שלישי). יו"ר הוועדה, ח"כ עמיר פרץ: "יבוא האמוניה במכליות קטנות הוא פתרון טוב שעונה על צרכי הביטחון של מעל מיליון תושבי מפרץ חיפה. הוא גם פתרון שיכול להחזיר את מפעל ׳חיפה כימיקלים׳ צפון ועובדיו לשגרת פעילות מידית. אני קורא לממשלה לפעול ולקדם במקביל את הפתרון הטוב ביותר לטווח ארוך להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ".

כאשר עמיר פרץ היה השר להגנת הסביבה, הוא היה זה שיזם את החלטת הממשלה להקמת מפעל לייצור אמוניה, שנועדה למנוע את הצורך להחזיק מלאי גדול של אמוניה בישראל, ולייצר רק לפי דרישה, או במלאי קטן של מיכלים תפעוליים ברחבי הארץ. המשרד להגנת הסביבה כשל בהכנת המכרז, שהסתיים ללא הצעות בסוף 2016. אז אמר ח"כ פרץ כי על המדינה להקימו בעצמה ולא על ידי חברות פרטיות, קריאה שאיש לא אימץ. בתחילת 2017 הופתעה חיפה כימיקלים משילוב של מפולת משפטית ורגולטורית, שגרמה להשבתת מיכל האמוניה באפריל 2017, ולהשבתת המפעל הצפוני של החברה, הסמוך אליו. העובדים פוטרו, לאחר מאבק רווי יצרים וכעס על ההנהלה שלא דאגה לחלופה בזמן. מוסדות המדינה העדיפו את החלופה המועדפת על ההנהלה – יבוא אמוניה באניה שתעגון בנמל הקישון. לאניה יש תוכלה של 2,500 טון אמוניה, ובעיריית חיפה רואים בה סכנה בלתי קבילה לציבור, בין השאר, משום שלא ניתן למגן אותה.

כעת מכריזה ועדת המשנה למוכנות העורף בראשותו של, ח"כ עמיר פרץ, כי יש להתחשב בהתנגדות זו ולהעדיף יבוא אמוניה לישראל במיכלים קטנים – איזוטנקים. להחלטה זו של ועדת המשנה למוכנות העורף אין חשיבות מעשית, שכן ההחלטה אינה בסמכותה. לאף גורם שלטוני אין סמכות לחייב חברה פרטית להפעיל מפעל בשיטה זו או אחרת, כל עוד החברה עצמה לא מעוניינת להפעילו. להחלטה עשויה להיות חשיבות כלשהי בתרחיש משפטי, למשל במקרה בו חיפה כימיקלים תתבע את עיריית חיפה על אי מתן רשיון עסק מנימוקים פסולים. במקרה זה לעירייה יש חוות דעת משלה המעידות על הסיכון הנשקף מהאניה, הגם שלא התקבלו עד כה על דעתם של הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה, אשר סבור כי אין סכנה בלתי קבילה באניית האמוניה.

חיפה כימיקלים מייבאת אמוניה באיזוטנקים למפעל הדרומי שלה במישור רותם, אך היא נתקלת בקשיים תפעוליים שלא כולם נפתרו. בוועדת המשנה מודעים לכך שפתרון זה אינו ישים באופן מיידי בצפון, בשל הצורך בהכשרת הקרקע לאחסון בטיחותי של מיכלי האיזוטנקים. בנוסף, בדרום קיים מיכל אמוניה בנפח 450 טון אמוניה, לעומת שני מיכלים קטנים בני 45 טון בלבד במפעל הצפוני, אשר עלולים לגרום לקשיים תפעוליים בשל כושר אחסון נמוך.

ועדת המשנה קיימה מספר דיונים בסוגיה, ערכה סיור בנמל ובעיריית חיפה, שלושה דיונים מסווגים עם כלל נציגי הממשלה והגופים הביטחוניים הרלוונטיים ודיון נוסף בלתי-מסווג בהשתתפות כלל הגורמים האזרחיים, מהאקדמיה, התעשייה, השלטון המקומי וארגוני הסביבה. מסקנתה היא כי יש ליישם את פתרון יבוא האמוניה במכליות קטנות (איזוטנקים) גם במפרץ חיפה, כפי שהוא מיושם כיום בנמל אשדוד. בטווח הארוך, אספקת אמוניה אמורה להתקיים בהתאם להחלטת ממשלה מ-2017, בה ייבנה מפעל לייצור אמוניה במישור רותם בנגב, ומקשר ימי במפרץ חיפה, המאפשר להרחיק את האניה מהחוף למרחק של מספר קילומטרים. בעוד חברת KOYS טכנולוגיות עובדת במרץ להקמת המפעל, הרי שתכנון המקשר הימי הוא סוגייה תכנונית סבוכה יותר.

עובדי המפעל הצפוני, אשר נמצאים בחופשה ללא תשלום, מסרו: אנו מברכים את וועדת המשנה ואת העומדים בראשה חברי הכנסת עמיר פרץ ויו"ר וועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר על החלטתם הבהירה באשר לחלופה למיכל האמוניה. בכך מגיעים לקיצם חודשים של חוסר בהירות לציבור של מאות עובדים ובני משפחותיהם. עובדי המפעל מעולם לא צידדו בפיתרון כזה או אחר ובלבד שהמפעל יחזור לתפקד. לאחר שהוועדה גילתה אחריות ציבורית וקיבלה את ההחלטה אנו מצפים כי המדינה, עיריית חיפה והנהלת המפעל יפעילו ליישומו המהיר של הפתרון. אין כל סיבה כי פתרון האיזוטנקים המיושם בהצלחה מזה מספר חודשים במפעל הדרומי, לא ייושם גם בצפון ויפה שעה אחת קודם.

עד כה התנגדו בחיפה כימיקלים באופן עקרוני לפתרון זה, ואף מנכ"לה לשעבר, נדב שחר, אמר בבית הדין לעבודה כי פתרון זה איננו ישים בשום צורה במפעל הצפוני, בניגוד לדעת העובדים.

תגובת עיריית חיפה: "ראש עיריית חיפה יונה יהב מברך את וועדת החוץ והביטחון ככלל ואת חברי הכנסת פרץ ודיכטר בפרט, על האומץ להעמיק בעיניים נטולות אינטרסים ולקבל החלטה שטובת כמיליון מתושבי מדינת ישראל היא השיקול היחיד בה. אנו נמשיך להתעקש שכלל העוסקים בנושא יזיזו הצידה כל שיקול אחר מלבד טובתם וביטחונם של תושבי המטרופולין הצפוני".

מחיפה כימיקלים לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה והיא תתפרסם אם ולכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!