דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

התגובה האיראנית / נשיא איראן איים לחדש את העשרת האורניום "ללא כל מגבלות"

בתגובה להכרזת טראמפ על יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין עם הודיע הנשיא חסן רוחאני כי ארצו תפעל לפי האינטרסים הלאומיים שלה | רמטכ"ל איראן הכריז כי ארה"ב פתחה במלחמה כלכלית בשל החשש מעימות צבאי

(Iranian Presidency Office via AP)
(Iranian Presidency Office via AP)

נשיא איראן, חסן רוחאני הזהיר איראן עשויה לחדש את העשרת האירניום שלה בתוך שבועות, "ללא כל מגבלות" , זאת בתגובה להודעתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אתמול בערב כי ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין. אולם, לדברי רוחאני, המעצמות שעדיין בהסכם מסוגלות לשמור עליו.

נאומו של רוחאני, ששודר בשידור ישיר בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של איראן בתוך דקות מהודעתו של טראמפ, היא הימור עבור המנהיג הרואה את מדיניות החוץ שלו מאויימת על-ידי טראמפ כבר שנים. הודעתו של טראמפ מהבית הלבן סימנה את התממשות התרחיש הגרוע ביותר בעבור הכלכלה האיראנית שגם עם ההסכם המשיכה לדשדש וכעת עלולה להתדרדר עוד יותר.

אוייבנו פצחו במלחמה כלכלית כשהבינו שמתקפה צבאית נגד איראן איננה אפשרית. מחלקת האוצר האמריקנית מנסה למנוע כבר זמן רב מאיראן להשיג אפילו דולר אחד

בהדגישו כי ההסכם הוא בינלאומי ולא רק בין ארה"ב לאיראן, רוחאני הצהיר כי ישלח את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לסבב בין המדינות שעדיין שותפות להסכם: סין, צרפת, גרמניה, רוסיה ובריטניה. איראן מקווה כי האיחוד האירופאי יעביר חוקים שיגנו על חברות אירופאיות מסנקציות אמריקניות אפשריות, אפשרות שבכירים באיחוד העלו בעצמם, זאת במטרה להציל את ההסכם.

ועדיין, רוחאני טרח להדגיש כי איראן יכולה בכל רגע לחדש את תכנית הגרעין שלה. "אם יש צורך, אנחנו יכולים להתחיל בהעשרה תעשייתית ללא כל מגבלות", אמר רוחאני. "עד ליישום ההחלטה, נמתין מספר שבועות ונדון עם חברותנו, בנות בריתנו וחתומות נוספות על ההסכם שיישארו נאמנות לו. הכל תלוי באינטרסים הלאומיים שלנו".

עלי חוסיין בכרי, רמטכ"ל צבא איראן (AP Photo/Ebrahim Noroozi)
עלי חוסיין בכרי, רמטכ"ל צבא איראן (AP Photo/Ebrahim Noroozi)

במהלך השידור החי רוחאני בחר לציין דוגמאות להתערבות ארה"ב בענייניה של איראן לרבות ההפיכה ב-1953 שהפילה את ראש הממשלה שנבחר והפלה של מטוס נוסעים איראני בידי כוחות אמריקניים ב-1988. מוקדם יותר אתמול הדגיש רוחאני כי איראן מעוניינת להמשיך לעבוד עם עם העולם ולחפש יחסים בונים עמו, הערה שכוונה, לקראת הצהרתו של טראמפ, אל איחוד האירופאי שיצאו ממנו מספר עיסקאות עם איראן מאז חתימת ההסכם ב-2015.

גם רמטכ"ל איראן, הגנרל מוחמד בכרי, התבטא נגד הכרזתו של טראמפ באומרו כי "אוייבנו פצחו במלחמה כלכלית כשהבינו שמתקפה צבאית נגד איראן איננה אפשרית. מחלקת האוצר האמריקנית מנסה למנוע כבר זמן רב מאיראן להשיג אפילו דולר אחד". על-פי דיווח של סוכנות הידיעות האיראנית פארס, בכרי טען עוד כי נשיא ארה"ב מנסה מזה שנה וחצי לשכנע את מזכיר ההגנה שלו להיערך לתוקפנות כלפי איראן אולם צבא ארה"ב שכנע אותו לוותר על אופציה זו בשל המחירים הגבוהים שהיא עשויה לגבות מארה"ב והוסיף כי יורש העצר הסעודי הצעיר מעוניין גם הוא בעימות צבאי עם איראן אך חושש ממנו ולא מעז להוציא את רצונותיו לפועל.

תהלוכה צבאית באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi).
תהלוכה צבאית באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi).

מפקד משמרות המהפיכה, מוחמד עלי ג'עפרי, החריף את הטון עוד יותר באומרו כי עתידו של ההסכם ברור וכי לאיחוד האירופאי אין באמת את הכוח לפעול ללא ארה"ב. "איראן תשיג התקדמות רק דרך יכולות עצמיות. ארה"ב שוב הוכיחה כי היא לא אמינה ולא עומדת בהתחייבות שלה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!