דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסקת ההתגברות

מתנגדים להתגברות / אחרי הדיקנים והמרצים: עורכי הדין הפרטיים מפרסמים התנגדותם לפסקת ההתגברות

"פגיעה בבית המשפט וקיצוץ סמכויותיו יפגעו קשות באופיה הדמוקרטי של המדינה ויפגעו בערכי החופש, השוויון והצדק עליהם המדינה מושתתת", כתבו 150 עורכי הדין החתומים על המכתב

שרת המשפטים איילת שקד בטקס לכבוד הסמכת עורכי דין חדשים, יוני 2015 (יוסי זמיר \ פלאש90)
שרת המשפטים איילת שקד בטקס לכבוד הסמכת עורכי דין חדשים, יוני 2015 (יוסי זמיר \ פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

150 עורכי דין פרטיים פרסמו אתמול (רביעי) מודעה בה הביעו את התנגדותם לפסקת ההתנגדות, שאושרה בתחילת השבוע בוועדת שרים לחקיקה, וצפוייה להגיע לאישור במליאת הכנסת בקרוב. במודעה קוראים עורכי הדין לממשלה ולכנסת להגן על הדמוקרטיה הישראלית ועל עצמאות בית המשפט העליון, ולהימנע מחקיקת פסקת ההתגברות.

"הכוונה לפגוע בבית המשפט העליון באמצעות הגבלת כוחו וסמכותו מדאיגה, מטרידה ומקוממת", כותבים עורכי הדין במכתב. "מאז קום המדינה פעל בית המשפט העליון ללא ליאות להגנת זכויות האזרח והפרט בישראל. כל אדם בישראל נהנה מהגנת בית המשפט כרשות עצמאית ובלתי תלויה. בהגנת זכויות האזרח והפרט נהג ונוהג בית המשפט העליון במתינות, בזהירות, בשיקול דעת ובחכמה. דמוקרטיה היא שלטון הרוב, אך דמוקרטיה מתאפיינת גם בהגנה על זכויות המיעוט."

עוד נכתב כי "פגיעה בבית המשפט וקיצוץ סמכויותיו יפגעו קשות באופיה הדמוקרטי של המדינה ויפגעו בערכי החופש, השוויון והצדק עליהם המדינה מושתתת. פגיעה בבית המשפט העליון תגרום נזק לדמותה של המדינה ולמעמדה הבינלאומי. פגיעה בבית המשפט העליון תהא בכיה לדורות. אנו קוראים לראש הממשלה, לשרים ולחברי הכנסת לשמור על מעמדו של בית המשפט העליון ולהימנע מחקיקת פיסקת ההתגברות."

המודעה מתפרסמת ביוזמת עו"ד נדב ויסמן, ואליו הצטרפו עו"ד בכירים רבים, בינהם דני גבע, ד"ר ישראל (רלי) לשם, איל רוזובסקי, מאיר לינזן, אלי זהר, רם כספי, אלקס הרטמן, גיורא ארדינסט, דב וייסגלס, פנחס רובין, פרופ' יוסף גרוס, צבי אגמון, דוד תדמור, אביגדור קלגסבלד, רחל בן ארי ורחל לויתן.

מכתב הדיקנים מכתב המרצים

בתחילת השבוע פורסם "מכתב הדיקנים" – 40 דיקנים ודיקניות למשפט בעבר ובהווה שהתנגדו לחקיקת פסקת ההתגברות, באומרם כי "אנחנו רואים חובה לעצמנו להתריע כי פסקת התגברות כזאת מסכנת את זכויות האדם בישראל ומאיימת על האופי הדמוקרטי של המדינה. לכן אנו קוראים לממשלה ולכנסת שלא לקדם הצעה זאת". על המכתב חתומה שורה ארוכה של משפטנים בכירים, בינהם פרופ' יצחק זמיר, שכיהן למעלה מעשור כיועץ המשפטי לממשלה ולשעבר שופט בית המשפט העליון; פרופ' רות בן ישראל, זוכת פרס ישראל לחקר המשפט; ופרופ' אמנון רובינשטיין, זוכה פרס ישראל למשפטים.

בתחילת החודש פורסם "מכתב המרצים", בו 47 מרצים למשפט הביעו את התנגדותם לפסקת ההתגברות, במכתב אותו הפנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת המשפטים איילת שקד וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה להימנע מחקיקת "פסקת ההתגברות" בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. לדבריהם, אם תתקבל ההצעה הנוכחית, זו תהיה "בכייה לדורות".

ביום ראשון, אישרה וועדת השרים לחקיקה את נוסח פסקת התגברות אותה הציע הבית היהודי. לפי נוסח זה, חוק הפוגע בזכויות הקיימות בחוק היסוד כבוד האדם וחירותו, יוכל להחקק בכל זאת לתקופה של 4 שנים ברוב רגיל. לאחר מגבלת זמן ראשונית זאת, אם הכנסת הבאה תרצה לחוקק אותו מחדש – היא רשאית לעשות כן. חקיקת החוק מחדש לא מחייבת רוב מיוחד, אלא רוב רגיל של 61 ח"כים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!