דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

שמים סוף להפקרות / שלושה אתרי בנייה באשדוד נסגרו השבוע בשל ליקויי בטיחות

באתרים התגלו ליקויים במעקות הבטיחות, בהדרכה שעברו העובדים ובאחד מהם אף העסקה של קטין בניגוד לחוק | שר העבודה והרווחה: "נמשיך ונעצים את האכיפה עד שהקבלנים יפנימו שלא משתלם להתרשל"

אתר בניה סגור (Shutterstock)
אתר בניה סגור (Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה הוציא השבוע שלושה צווי בטיחות כנגד אתרי בניה באשדוד בהם נמצאו ליקויים מסכני חיים, זאת במסגרת מבצע אכיפה משולב בשיתוף המשטרה ופרקליטות מחוז דרום. הצווים מורים על סגירת האתרים עד לתיקון הליקויים שנמצאו בהם. לצד הצווים יוטלו על הקבלנים גם עיצומים מינהליים. במבצעים קודמים נסגרו אתרים גם ברחובות ובני ברק.

"נמשיך ונעצים את האכיפה עד שהקבלנים יפנימו שלא משתלם להתרשל", מסר שר העבודה והרווחה חיים כץ. "בחודש  האחרון שלחנו למפרי תקנות הבטיחות 733 קנסות שאושרו בהיקף כספי של למעלה מ-20 מיליון שקלים ועוד כ-800 עיצומים נמצאים בהליכי אישור. האחריות לחיי האדם באתרי הבנייה היא של היזמים והקבלנים ואני מצפה מהם לנהוג באחריות ולהשקיע בבטיחות העובדים״, דברי השר כץ.

באתר תמ"א 38 ברחוב בן אליעזר המבוצע על ידי הקבלן 'י.ק. הממלכה לעבודות בע"מ' נמצא כי העבודה בוצעה בלא נוכחותו של מנהל עבודה. הפיגומים נמצאו מסוכנים – עם רצפות חסרות ובלא מעקות וסולמות. נמצא כי המנופאי לא עבר הדרכת בטיחות כנדרש – ושלושה מאמצעי ההרמה באתר היו מיושנים. העובדים באתר עבדו בלא רתמות, רצועות בטיחות או קסדות – וכן נמצאו בו כבלי חשמל מאולתרים וחשופים. בנוסף נמצא כי הקבלן העסיק בני נוער באתר בניגוד לחוק, ושוהים בלתי חוקיים שנעצרו וטופלו על ידי משטרת ישראל.

באתר תמ"א 38 נוסף, פרוייקט המגורים 'פנינת שלמה המלך' ברחוב שלמה בן יוסף המבוצע על ידי הקבלן 'מורשיד גלובוס פיקוח ובניה בע"מ' נמצא גם כן כי העבודה בוצעה בלא פיקוחו של מנהל עבודה, זה אף לא הגיע למקום גם לאחר שהתבקש. הקבלן באתר זה קיבל בעבר כבר שני צווי בטיחות מהמנהל בגין "ליקויים רבים" ובגין קרבה מסוכנת של הפיגומים לקו מתח גבוה, דבר המעמיד בסכנת חיים את הפועלים. על אף הטלת צווים אלו נמשכה העבודה באתר בלא תיקון הליקויים. מינהל הבטיחות הגיש כנגד הקבלן תלונה במשטרה, אשר עצרה באתר גם שוהה בלתי חוקי ולקחה אותו ואת מעסיקו לחקירה.

אתר בניה. ארכיון. (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
אתר בניה. ארכיון. (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)

האתר האחרון שנסגר הוא של פרוייקט חמדת אשדוד, הכולל 70 יחידות דיור, שני גני ילדים ובית כנסת ברחוב הרב ינאי. הקבלן המבצע את הבניה באתר זה הוא 'ראובן פלד עבודות בניין בע"מ'. באתר זה דיווח המינהל כי נצפו עובדים ללא קסדות וציוד מגן אישי, ונמצאו כבלי חשמל מאולתרים וחשופים שהורמו לגובה אך לא עוגנו לדבר באופן העלול לסכן את חיי העובדים באתר. גם באתר זה נמצאו פיגומים מסוכנים בלא מעקות – וכן נמצא כי העובדים לא עברו הדרכת בטיחות לעבודה בגובה כנדרש. מנהל העבודה באתר נלקח לחקירה על ידי המשטרה – בעקבות העסקת שוהה בלתי חוקי.

במבצעים הקודמים שבוצעו ברחובות ובבני ברק, ניתנו לקבלנים צווי הפסקת עבודה למשך 30 יום. צווי הבטיחות שניתנו כעת לקבלנים הינם עד לתיקון הליקויים בלבד.

בעקבות דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול, פנינו לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון בשאלה האם בכוונתו לנקוט גם כן צעדים כנגד הקבלנים מפירי החוק – אך טרם נענינו. תגובתו תפורסם ככל שתתקבל. על פי הדו"ח, על אף שמדי שנה מוציא מינהל הבטיחות התעסוקתית כ-590 צווי בטיחות כנגד קבלנים, טרם נקט הרשם כל אמצעי משמעתי נגד קבלנים אשר פעלו דרך קבע בניגוד לחוק בתחום השמירה על חיי עובדיהם. לפני כחודשיים הודיע הרשם כי בכוונתו לשקול לנקוט צעדים כנגד קבלני בניה המפרים את חוקי הבטיחות.

בחברת 'י.ק. הממלכה לעבודות' דחו את הטענה כי העסיקו קטין באתר הבניה. לדבריהם החברה מבצעת את עבודות השלד באתר, המצויות בשלב מתקדם ולקראת סיום, אולם הפיגומים ואמצעי ההרמה בו לא היו באחריותם, אלא באחריות חברות אחרות שנשכרו על ידי היזם. "מנהל העבודה שלנו לא אחראי על הפיגומים, וגם הערנו להם כמה פעמים בנושא – והמהנדס הראשי של היזם אמר לנו שאנחנו לא אחראים על זה, על המנוף. אני אחראי רק על השלד. אתמול והיום הוצאנו את הפועלים שלנו מהאתר בכוונה בגלל זה, ועכשיו אני בדרך למשרדים שלהם להוציא את העובדים שלי ואת החברה שלנו משם", אמר לנו מחמוד זוהרה, מבעלי החברה.

חברת 'מורשיד גלובוס פיקוח ובניה' וחברת 'ראובן פלד עבודות בניין' טרם מסרו תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!