דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

Amar pelos dois - סלבדור סובראל / ישר ללב

אמנם לא תמיד צפיתי באירוויזיון אבל את הקונספט תמיד אהבתי. ערב תרבות מושקע וחגיגי מאוד, בו כל מדינה בוחרת, לאחר תהליך פנימי, איזה שיר היא מאמינה שייצג אותה באופן הטוב ביותר מול המון מדינות אחרות ו-200 מיליון צופים שמצביעים וקובעים את זהות המדינה המנצחת. כאילו רוח תנועת הנוער השתלטה על העולם.

אך לצערי, מתוך צפייה בתחרות בשנים האחרונות אני יכול להגיד שנראה כי האפשרות המעניינת והבאמת מגניבה של היחשפות והיכרות עם תרבויות שונות (מתי פעם אחרונה הקשבתם למשהו שיצא ממולדובה או אלבניה?) הולכת ודועכת ואותה מחליפה אופציה אחרת ומבאסת: להראות ולהישמע אותו דבר. ובדרך כלל כמו אמריקה.

רוב השירים מנסים לחקות את מה שמצליח בארה"ב והתוצאה היא מכנה משותף נמוך ורחב שמבוסס על להיטי פופ בעלי משקל קל, קצרים ובאנגלית. (על אף שרוב מדינות אירופה אינן דוברות אנגלית.)
במצב הזה לא פלא שהגימיקים השתלטו על התחרות. בבחירה לטשטש את ההבדלים התרבותיים, אך עם רצון להתבלט בכל זאת, התחילה תופעת ה"כמה שזה יותר מוזר ככה יש יותר סיכוי שברגע ההצבעה אנשים יזכרו אותך". מה לא היה לנו בשנים האחרונות – טרנסג'נדרית עם זקן, סבתות רוסיות, האיש הגבוה בעולם על הבמה, טרולים עושים רוק כבד ועוד ועוד. לא פעם הגימיקים עשו את שלהם והשירים האלו אכן הגיעו רחוק.

לורדי, פינלנד, זוכי אירוויזיון 2006
לורדי, פינלנד, זוכי אירוויזיון 2006

 

 

 

 

 

 

ועדיין, טוב שיש את האירוויזיון. בעולם מלא אימה, כשמנהיגים כמו טראמפ, ביבי, רוחאני ופוטין עומדים בראשו ומשפיעים יותר מדי על גורל כולנו נחמד לערב אחד להתנתק ורק להחזיק אצבעות לנטע. הטבלה הזאת שראיתי בפייסבוק (ותודה לעודד אוחנה על הנתונים), בוקר לאחר חצי הגמר האירוויזיון בו התחרו על הרייטינג toy מול נאום טראמפ על הפרישה מהסכם הגרעין האיראני לא הפתיעה אותי:

מה מעניין יותר את הציבור הישראל ביממה האחרונה:חצי גמר אירוויזיון Vs. נאום הפרישה מהסכם הגרעין

Posted by Oded Ohana on Tuesday, May 8, 2018

על רקע כל אלה, הסיפור של השיר הזוכה משנה שעברה הוא מעניין אף יותר.

"אנחנו חיים בעולם של מוזיקה לשימוש חד-פעמי, פאסט-פוד מיוזיק ללא שום תוכן. ואני חושב שהניצחון הזה יכול להיות ניצחון למוזיקה שבאמת יש לה משמעות מסויימת.
מוזיקה היא לא זיקוקי די-נור, היא רגש. בואו ננסה לשנות את זה ונחזיר את המוזיקה למה שהיא באמת אמורה להיות." כך אמר באומץ, מעומק ליבו, סלבדור סובראל (Salvador Sobral), בן 27 מפורטוגל, רגעים ספורים לאחר שזכה באירוויזון 2017,  ל-15,000 האנשים באולם המפואר בקייב ולקהל האינסופי שישב בבתים וצפה בו בטלוויזיה ברחבי אירופה והעולם.

הוא קיבל את הכבוד להגיד את אשר על ליבו בעקבות הניצחון ההרואי והמפתיע של השיר שלו –  Amar pelos dois שיר אהבה שקט, צנוע ומלנכולי. שיר שכאילו בדק את כללי הטקס, המגמות והתהליכים של השנים האחרונות והחליט לעשות בדיוק ההפך.

השיר קיבל את הניקוד הסופי הגבוה ביותר אי פעם (לפני ואחרי שינוי שיטת הדירוג), הוא גם קיבל הכי הרבה 12 נקודות בתולדות התחרות (הניקוד המקסימלי למי ששכח) – 18 מדינות מתוך 41 (ללא מדינתו שלו) העניקו לו את הדוז פואה.
סלבדור סובראל הביא את האירוויזון לראשונה לפורטוגל לאחר 53 ניסיונות כושלים לפניו.
את השיר כתבה והלחינה אחותו, לואיסה. הוא מדבר על פרידה, על אהבה שהפכה לחד-צדדית. "יש לי מספיק אהבה בשביל שנינו" הוא משפט המפתח העצוב והנוגע.
חוץ מהמילים היפות בפורטוגזית והלחן האיטי והקסום של פסנתר וכלי מיתר, כנראה שגם משהו באופן בו סלבדור שר גרם להמוני בית אירופה להתרגש ולהצביע לו.
זמר שפשוט עוצם עיניים כשהוא שר, וכשהן פקוחות הוא מביט באיזה מבט חולמני וחיוך נבוך. ראינו פשוט בן אדם שמנסה (ומצליח) להביע איזה רגש.

היה לי מאוד קשה להאמין שהוא יזכה. היה נראה לי שהשיר הזה הוא מין שאינו במינו ולכן כשהוא אכן ניצח בסופו של דבר – ובענק! – כל-כך שמחתי. התחושה היתה כאילו העולם עט על השיר הזה. כאילו בסופו של דבר, כל בני האדם באשר הם מחפשים משהו פשוט ואמיתי מאחורי כל הרעשים והפוזות. וסלבדור הצליח לגעת במשהו הזה.

ואז במקום "תודה ענקית לכל המצביעים ולכל שאר המתמודדים המעולים, אני אוהב אתכם" הצפוי, הוא בחר להגיד מילים עם משקל, עם תוכן. לי זה היה נראה כמו רגע משמעותי בדברי הימים של המוזיקה של בת-זמננו. מילים שאולי עוד יחזרו אליהן גם עוד כמה עשורים. המחלוקת שהתעוררה בעקבות דבריו מצביעה על כך שכנראה הוא נגע בדבר מה, לא רק בשיר שלו אלא גם בנאומו. סורבאל, מצידו, סיפר בראיון מאוחר שהוא לא תכנן שום דבר ואמר את מה שאמר פשוט ממעמקי נשמתו.

אך ההתרגשות מהניצחון הגדול התחלפה כעבור מספר חודשים בחשש מאוד גדול.
בספטמבר הודיע סלבדור סובראל דרך הפייסבוק כי יאלץ לבטל את כל הופעותיו המתכוננות.

COMUNICADO:Salvador Sobral dá o seu último concerto, antes de abandonar temporariamente os palcos, esta 6ª feira – 8 de Setembro – nos Jardins do Casino Estoril. A entrada é livre.Estão todos convidados!!

Posted by Salvador Sobral on Tuesday, September 5, 2017

התברר כי הלב של האדם הרגיש הזה במצב רע  מאוד, כמה סמלי.
רע עד כדי כך שחייו בסכנה והדרך היחידה להציל אותו היתה לבצע בו השתלת לב.

אנשים שגילו אותו רק דרך האירוויזיון, כמוני, הופתעו מאוד והחלו לקרוא קצת יותר אודותיו, נחשפו לכך שבעצם סלבדור סובראל הוא אדם חולה שגם הופיע באירוויזיון כשהוא אינו בריא. בחזרות לתחרות, ממש ימים ספורים לפני הזכיה הגדולה, הוא חש עד כדי כך רע בליבו שאחותו החליפה אותו.

בדצמבר 2017, לפני סך הכל חמישה חודשים, ניתוח השתלת הלב התרחש.
ב-12/1/2018 פורסם כי לאחר ניתוח ארוך והתאוששות משביעת רצון סלבדור סובראל שוחרר לביתו. מטעמו נמסר כי הוא חש בטוב אך התבקש על-ידי רופאיו לא להתחבק בקרוב..

היום, מאי 2018, שנה אחרי הזכיה הגדולה וכמעט חצי שנה לאחר הניתוח המורכב נראה כי סובראל חזר לעצמו. הוא קבע לעצמו הופעות, חזר ליצור ואף הוציא אלבום חדש. בראיון השבוע הוא אמר בציניות: "זו היתה שנה רגילה בשבילי. זכיתי באירוויזיון, יש לי לב חדש. שנה נורמאלית".

אני באופן אישי לוקח מהסיפור של סלבדור סורבאל את המסר הבנאלי ביותר – העיקר הבריאות. הבריאות של הלב של כל אחד מאיתנו והבריאות של הלב של כל העולם, שיתמקד יותר בלהתווכח על שירים ופחות בהתחמשות גרעינית.

ובהצלחה לנטע!

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!