דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריקטורות

קריק-טור / העולם הערבי מגיב בקריקטורות ליציאת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן

בין לראות בהסכם כגשר עליו צועד העולם ומונע את נפילתו למלחמה לתפישת ביטולו כחשיפת השקר האיראני | כמו שהעולם הערבי מפולג ביחס לאיראן, כך גם מגוון התגובות והקריקטורות בנושא

ראש ממשלת איראן, חסן רוחאני; נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ (צילום: AP).
ראש ממשלת איראן, חסן רוחאני; נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ (צילום: AP).
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

שלשום (שלישי) הכריז הנשיא טראמפ כי ארצות הברית פורשת מהסכם הגרעין שנחתם בתקופת הנשיאות של ברק אובמה בין איראן לבין ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת. ישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות בירכו על ההחלטה, השאר פחות. באיראן לעומת זאת, חברי פרלמנט איראנים, הציתו באש דגל ארה"ב מעל בימת הפרלמנט האיראני, המג'לס. נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב בעצמו באומרו שארה"ב מאז ומעולם עוינת את איראן ומעולם לא כיבדה את סעיפי ההסכם.

ההסכם של 2015 אמור היה, כדברי המסמך, לתרום לשלום ולביטחון האזוריים והעולמיים, ואיראן אישררה כי לא תחתור לקראת נשק גרעיני. במסמך אף הוסכם על הטלת פיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית, זאת בתמורה להסרת הסנקציות שהכבידו מאוד על כלכלתה.

מדיניות החוץ של ברק אובמה, הנשיא האמריקני דאז, כללה יחסים חורקים עם בנימין נתניהו הישראלי ואת נטישת חֻסְנִי מֻבָּארַכּ המצרי ברגע בו היה הכי זקוק לו במהלך המהפכות של 2011, המוכרות בשם "האביב הערבי".

הכרזת טראמפ השבוע משלימה את המהלך שהתחיל בביקורו במזרח התיכון – חזרה אל בעלות הברית, סעודיה וישראל, והתרחקות מוחלטת מהרפובליקה האסלאמית של איראן. טראמפ כינה את ההסכם מ-2015 "מביך" וטען כי ההסכם מאפשר לרפובליקה האסלאמית להמשיך בהעשרת האורניום ועם הזמן להגיע לסף האפלה הגרעינית. הוא ציין את חשיפת ארכיון הגרעין האיראני בידי נתניהו בשבוע שעבר כהוכחה לכך שלמשטר האיראני היו ניסיונות להשיג נשק גרעיני.

חשוב להבחין בתזמון של הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין – לקראת הביקור של טראמפ בקוריאה הצפונית. אין לחץ גדול יותר על קים ג'ונג און, מנהיג קוריאה הצפונית מאשר ביטול העסקה עם טהרן.

כפי שאתם יודעים – תמונה שווה אלף מילים, אך קריקטורה שווה אלף תמונות. אסקור כמה קריקטורות מהעולם הערבי שמתייחסות להחלטת טראמפ.

"האזור לאחר נסיגת טראמפ מהסכם הגרעין"

עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי מתאר ל"ערבי21" את נסיגת טראמפ מההסכם כמהלך הרסני לכל האזור. בקריקטורה אפשר להבחין באדם בעל ראש "עולמי", עליו כתוב "האזור", שהולך בזהירות על גשר שעשוי מנייר, עליו כתוב "הסכם הגרעין". יד אמריקנית מזיזה את הגשר, הבטוח לכאורה, מה שגורם לכל האזור להזיע כי הוא עלול ליפול אל אזור "המלחמות" שמלא בגולגולות של המתים בהן.

בקריקטורה של אַמְנַה אלחַמַּאדִי אנו רואים את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ מכה בתופי המלחמה על ראשו של אַיַתֹאלַלה (תואר דתי בכיר בזרם השיעי) עַלִי ח'אמֶנַאִי, המנהיג העליון האיראני.

"תוכנית הגרעין האיראני"

כך כתוב על הטורבן בקריקטורה של סָאלֶם הִלָאלִי מהעיתון הסעודי עֻכַּאט' (OKAZ). האיש באיור הוא לא אחר מאַיַתֹאלַלה עַלִי ח'אמֶנַאִי, המנהיג העליון האיראני. הטורבן השחור, שביום רגיל מציין ייחוס לנביא מוחמד, הפעם נראה כפצצה גרעינית. ח'אמֶנַאִי אמנם מנסה להפעיל אותה, אך שימו לב כי בצד ימין הפצצה מתחילה להתפורר.

בקריקטורה זו אפשר להבחין בחסן רוחאני, נשיא איראן, שלפני תקופת נשיאותו היה זה שניהל את המשא ומתן בנושא הגרעין. בחלק הפנימי של בגדיו אפשר למצוא מספר רקטות.

אמנם לי אישית זה מזכיר קטע מהגשש החיוור של "רקטה ומגבת" ("משוגעים לדבר"), אבל הקריקטוריסט כנראה לא הכיר את הגשש, אז כנראה לא התכוון לזה.

חזרה לקריקטורה – "ההסכם הגרעיני" כך כתוב על השטיח הפרסי אותו מושכים מתחת רוחאני. בצד השמאלי רואים יד אמריקנית מושכת את השטיח.

"נסיגה מהסכם הגרעין"

כך אומרת הכותרת של הקריקטורה של סָאלֶם הִלָאלִי מהעיתון הסעודי עֻכַּאט' (OKAZ). הקריקטורה, שהתפרסמה לפני ההצהרה עצמה, מזכירה לי את סרטוני "לוני טונס" בהן הגיבור רץ מעבר לצוק וחוזר. כך בקריקטורה אפשר להבחין בנשיא האמריקני טראמפ שעמד, כך נראה, מעבר לצוק כנשיא אמריקני שהמשיך את הסכם הגרעין, אבל עד כאן. טראמפ, שרמז כי ינטוש את ההסכם, חוזר לארץ הבטוחה. זאת לעומת האיראני החושש כי הצעד הבא של טראמפ, תרתי משמע, יפיל אותו לתהום.

ולסיום, קרלוס לטוף הברזילאי נותן קרדיט גדול לבנימין נתניהו. אמנם הקרדיט שלילי, אבל ראש הממשלה הישראלי מקבל משקל רב בהחלטות של טראמפ. בקריקטורה עצמה אפשר להבחין בנתניהו וטראמפ מושכים חזק חזק את החבל עליו כתוב "הסכם איראן" – שניהם מול כל העולם.

שיהיה לנו בהצלחה.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם או בפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!