דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

ממצאי החקירה / אסון נחל צפית: המשטרה המליצה להאשים את המדריך בהריגה

עוד המליצה המשטרה להאשים את ראש המכינה לשעבר, יובל כהאן, בגרימת מוות ברשלנות | בעניינה של המדריכה הנוספת שהייתה בטיול, והזהירה מסכנת השיטפונות, לא התקבלה עדיין החלטה

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

המשטרה העבירה היום (ראשון) את המלצותיה בעניין הטיול בנחל צפית, שבו נהרגו עשרה בני נוער שהשתתפו בטיול של המכינה הקדם-צבאית בני ציון. את מי שהיה עד לאחרונה ראש המכינה יובל כאהן, המליצה המשטרה להאשים בגרימת מוות ברשלנות, ואת מדריך הטיול אביב ברדיצ'ב הומלץ להאשים בהריגה. עדיין לא התקבלה החלטה בעניינה של נועם דור, המדריכה הנוספת שהייתה בטיול, והזהירה מסכנת השיטפונות.

ממצאי החקירה העלו כי ברדיצ'ב היה זה שהחליט לשנות את מסלול הטיול מנחל צאלים, כפי שתוכנן בתחילה, לנחל צפית, למרות שהוזהר על ידי חברת החיזוי מטאו-טק שלא לטייל באזור.  עוד נמצא כי ברדיצ'ב אף קיבל לידיו דואר אלקטרוני המתריע מפני סכנת שיטפונות באזור. בחקירה התברר עוד כי כאהן ידע שמסלול הטיול משתנה אך טען בחקירתו כי סמך על החלטתו של ברדיצ'ב.

מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

החשודה הנוספת, נועם דור, בתו של סגן מפקד יחידת החילוץ ערבה, היתה מודעת לסכנת השיטפונות ואף הוזהרה בידי אביה. היא העבירה את המסר לכאהן ולברדיצ'ב, אך אלה לא השתכנעו והחליטו להותיר את מסלול הטיול בנחל צפית על כנו ולא לבטלו. ברדיצ'ב התייעץ גם עם בוגר מכינה המשרת בחיל האוויר וביקש ממנו מידע על חשש לשיטפונות באזור. לפי החקירה, הבוגר אמר לברדיצ'ב כי הוא אינו מתמצא בשיטפונות, אך אמר לו כי גשם צפוי לרדת באזור בשעה 15:00.

באסון, שאירע בעת טיול גיבוש של המועמדים ללמוד במכינה בשנה הבאה, צעדו המטיילים בנחל כשהחל לרדת גשם. חלקם היו על גדת הנחל אך הבנות שנהרגו היו בתחתיתו, וכשהגיע השיטפון הן נסחפו במימיו במהירות. היציאה לטיול נעשתה למרות התרעות חמורות על סכנת שיטפונות באזור.

הודעה על אירוע שבו חשש לחיי אדם התקבלה במשטרה בשעה 13:22, ב-26 באפריל. 25 חניכים ושלושה מדריכים יצאו לטיול גיבוש של שלושה ימים בשטח. התוואי המקורי של הטיול נקבע בנחל צאלים ושם היו היו אמורים ללון בחניון. אך בשל החשש הכבד לשיטפונות באזור החליטו בליל 25 באפריל, ללון בחוות הגמלים בעין תמר. באותו רגע החליטו שמבטלים את המסלול המקורי של נחל צאלים ומחפשים מסלול חלופי. בבוקר הוחלט לטייל בשני נחלים, נחל תמר ונחל צפית, כשבסביבות השעה 12:45 הקבוצה ירדה לתוך ערוץ נחל צפית. בין 25 דקות לחצי שעה לאחר מכן, פרץ שיטפון שנאסף מכל הגשמים שירדו במרחק שבין 15-10 ק"מ משם.

יחידת הונאה של מחוז דרום החלה בחקירה והוקם צח"מ (צוות חקירה מיוחד), בראשו קצין אח"מ מחוזי סגן ניצב יוסי תורג'מן. שני צוותים ירדו לשטח וצוות שני הגיע לאבו כביר לקראת התהליכים הראשונים לזיהוי הקורבנות.

שוטרים עומדים מחוץ למכינה הקדם צבאית בני ציון – תל אביב 26 באפריל (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
שוטרים עומדים מחוץ למכינה הקדם צבאית בני ציון – תל אביב 26 באפריל (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)

במהלך מעצרם של המדריך ושל מנהל המכינה, נערכו עימותים ביניהם ובין אחרים. החקירה כללה גם גביית עדויות מבעלי תפקידים במכינה וחיפוש במשרדיה. גם הגורמים המקצועיים שעמם היו בקשר לגבי מזג האוויר לרבות מטאוטק, רשות הטבע והגנים, חייל מחיל האוויר ומומחה לשיטפונות מרשות המים – תושאלו. כך גם הגורמים האחראים על המכינות במשרד החינוך ומשרד הביטחון.

תגובתו של עו"ד ציון אמיר, המייצג את ברדיצ'ב, לא התקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!