דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סערה בנמל

סערה בנמל / "לנמלים הותיקים אין סיכוי לשרוד. תהיה בלעדיות של גורמים פרטיים"

עובדי הנמלים רואים רציפים פרטיים נבנים בעוד הממשלה "מייבשת" את הנמלים הותיקים | יש מי שמבקש להרגיע את העובדים: העליה בהיקף הסחר תייצר עבודה לכולם | האם העובדים חוששים לפרנסתם בצדק?

השר כץ בסיור בנמל הדרום הנבנה באשדוד (צילום: פלאש 90).
השר כץ בסיור בנמל הדרום הנבנה באשדוד (צילום: פלאש 90).
ארז רביב
ניצן צבי כהן
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

האם נמל חיפה ונמל אשדוד יוכלו להתחרות בשני הנמלים הפרטיים החדשים שמוקמים בימים אלה בסמוך אליהם? זו הסוגיה הנמצאת היום בלב המאבק בין הממשלה, המקדמת את הרפורמה בנמלי הים, לבין עובדי הנמלים. האחרונים החריפו צעדיהם בדרישה שהרפורמה תתבצע מתוך הסכמה על תנאי עבודתם העתידיים, ופרנסתם.

מיכל לוגסי: "הדיון האחרון במשא ומתן היה ביזיון מצד המדינה. למה אין להם זמן לשבת? למה כשהם באים הם משחקים בפלאפון?"

העובדים חוששים שהנמלים הפרטיים, שיתבססו על כוח עבודה זול (ויתכן שזר) ומיכון חדיש, עלולים לייתר בתוך שנים בודדות את עובדי הנמלים הוותיקים. לטענת העובדים הממשלה "מייבשת" את הנמלים הותיקים ונמנעת מלהשקיע בהם ולפתחם, והם צפויים לצאת למרוץ התחרותי ברגליים קשורות.

כל הגורמים עמם שוחחנו על מנת לענות על שאלה זו – סיכויי ההצלחה של הנמלים הותיקים בתחרות מול החדשים – התקשו להעריך, וזאת מהסיבה הפשוטה שהחוזה המסחרי להפעלת הנמלים החדשים הוא סודי. אולם, התמונה המצטיירת בחדרי המשא ומתן בין נציגי הממשלה לעובדים היא מדאיגה.

"במאי שנה שעברה ביקשנו את זכות השביתה, ובית הדין לא נתן לנו. אמר תכנסו לדיון אינטנסיבי" מזכיר מרקו בוחבוט, חבר בוועד מינהלה באשדוד שהשתתף בצוות המשא ומתן, בשיחה עם "דבר ראשון". "ה'דיונים האינטנסיביים' נמשכים כבר מעל שנה וחצי. אם יו"ר ההסתדרות מפנה את הלו"ז שלו, אני לא מבין למה המדינה לא מפנה את הלו"ז שלה. והם מגיעים לדיון לא מוכנים. תמיד לא עם הניירות, בלי תשובות. וככה זה נמרח כבר שנה וחצי".

"אתה מגיע לדיונים ולא מספרים לך את האמת" הוסיף, "אתה שואל שאלות – מה יקרה עם הרציף שבונה את נמל הדרום? אין לך תשובה. 'זה שטח לבן, נחליט'. מה קורה עם ההעמקה? מה כתב ההסמכה? תשובות אין".

נמל אשדוד. 13 במאי (צילום: שי ניב)
נמל אשדוד. 13 במאי (צילום: שי ניב)

מיכל לוגסי, יו"ר ועד עובדי המינהל בנמל אשדוד, התייחסה לאווירה במו"מ כשאמרה בבית הדין בשבת "הדיון האחרון היה ביזיון מצד המדינה. למה אין להם זמן לשבת? למה כשהם באים הם משחקים בפלאפון?".

מספר נקודות שהתגלו במהלך המשא ומתן מעלות את חששות העובדים בכל הנוגע לכוונות המדינה ברפורמה. בקרב העובדים מאמינים שתנאים לתחרות לא יהיו פה. כך לדוגמה למדו שבשונה ממה שנאמר, הנמלים החדשים יטפלו גם בסחורה בתפזורת ולא רק במכולות, נקודה שעלולה להשפיע על היקף העבודה המובטחת לנמל הותיק. עוד התברר כי למרות הבטחות, עדיין לא החלו העבודות להעמקת הנמל, וכעת מתוכננת העמקה רק ל-15 מטרים, בעוד שבנמל החדש העומק הוא 18.5 מטרים, מה שיאפשר כניסת אוניות גדולות יותר לנמלים החדשים.

בימים האחרונים ממש גילו העובדים גם כי קיבולת שטחי האחסון בנמלים החדשים תהיה גבוהה פי 2 מהנמלים הותיקים, וכן ששטחים נוספים יילקחו מהנמלים הוותיקים, לבניית רכבת, שביל גישה ועוד.

גבי בן-הרוש: "אין שום סיכוי בעולם שהם יכולים להתחרות עם הנמלים החדשים. אז מה יהיה בעוד 3 שנים, אם הם יקרסו כלכלית? תהיה פה בלעדיות חד משמעית של גורמים פרטיים והם יכתיבו. מישהו חשב לטווח הארוך?"

איפה שר התחבורה ?

הרבה ביקורת מימין הוטחה בשר התחבורה ישראל כ"ץ, כאילו נכנע לוועד העובדים כשהסכים להעניק להם רשת ביטחון מפיטורי צמצום בתמורה להפסקת העיצומים, לפני כשנה. בפועל, רשת הביטחון לא נכנסה לתוקף, והיא מותנית בהסכמות בין הוועדים להנהלות הנמלים על תכנית התייעלות. גבי בן הרוש, יו"ר ארגון המובילים המאגד את נהגי המשאיות והתובלה, מבקר באופן עקבי את מדיניות משרד התחבורה, אשר לדעתו אינה מקדמת פתרון לבעיה.

גבי בן הרוש. "בתקשורת מחפשים את הוועדים, אבל איפה השר? איפה המבוגר האחראי?" (תמונה באדיבות המצולם).
גבי בן הרוש. "בתקשורת מחפשים את הוועדים, אבל איפה השר? איפה המבוגר האחראי?" (תמונה באדיבות המצולם).

"שוב פעם, (בתקשורת) מחפשים את הוועדים, אבל איפה השר? איפה המבוגר האחראי?" אמר בן הרוש ל'דבר ראשון", והוסיף "אנחנו לא מתכוונים לשחק לא לידי העובדים ולא לידי הממשלה. לא נהיה בני ערובה, כשאף אחד לא מוצא לנכון לפתור את הבעיה". בן הרוש מתכוון לכנס היום (ב') ישיבה של ארגון המובילים ובה הוא עתיד להודיע על מהלך שמהווה השבתת "מגן מצידם" – אי כניסה של נהגי משאיות לנמל באופן שיסתום אותו וישבית אותו, ככל שיתרחשו שיבושים מצד העובדים.

לבן הרוש ביקורת רבה על התנהלותם של עובדי הנמל, אך הוא מגלה הבנה גם לעמדתם. "כל נמל ותיק מעסיק 1200-1100 עובדים. הנמלים החדשים יעסיקו 350 עובדים, בשליש שכר. אין שום סיכוי בעולם שהם יכולים להתחרות עם הנמלים החדשים. אז מה יהיה בעוד 3 שנים, אם הם יקרסו כלכלית? תהיה פה בלעדיות חד משמעית של גורמים פרטיים והם יכתיבו. מישהו חשב לטווח הארוך? אנחנו בעד התחרות, זה בסדר, אבל כשהשר אומר שהנמלים הוותיקים לא יפגעו, איפה זה?"

בן הרוש משמיע עמדה לא פופולרית לגבי השבתת הנמל בשבוע שעבר: "אני שמחתי שהעובדים עשו את זה. יש פה נושא שנגרר בלי סוף. איך פותרים משבר? מקצינים אותו".

פניית "דבר ראשון" לחברת נמלי ישראל לגבי התנאים המסחריים בהם יפעילו התאגידים הזרים את נמל המפרץ ונמל הדרום ל-25 שנה נענתה בסירוב למסור מידע. "מדובר בסודיות מסחרית", נאמר לנו. בן הרוש רואה בכך הוספת שמן למדורה. "אני שואל אותך, הציבור לא צריך לדעת? למי הם שייכים, אחרי שהושקעו בהם מאות מליוני דולרים? זכותנו לדעת מה הולך להיות. גם הסודות של איראן במסכי הטלוויזיה, אז מה ההיתממות הזו? העובדים, רוצים לדעת מה הולך להיות עתידם, לטוב ולרע. הנמלים בהקמה? יופי ! שבו עם האנשים – 20 יום או 40 יום, ותגמרו עניין. גם בית המשפט היה צריך לומר: תבואו לפה עם סיכומים, לא עם צווים".

מתאגרפים ונותנים בוקסים לקהל 

ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, כועס מאוד על ההשבתה הפתאומית, אך אופטימי יותר ביחס לעתיד הנמלים הותיקים: "היינו מדינה במצור ימי. מיום רביעי בצהריים, עד מוצאי שבת", ומסביר את הנזק המיוחד לענף: "ענף הספנות צריך יותר מכל ענף אחר את ה-14 יום האלה שקבועים בחוק לפני מימוש של סכסוך עבודה. האניות שטות לאט, מה לעשות. אז בהשבתה מהרגע להרגע, האניות מסתובבות כמו עכברים מורעלים. וכל הזמן, רבים שני הצדדים, כמו שני מתאגרפים אמיצים בזירת האגרוף אבל כל הזמן נותנים בוקסים לקהל, לא אחד לשני".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על היציגות בנמל אשדוד, פברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על היציגות בנמל אשדוד, פברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).

בשאלת עתיד הנמלים הוותיקים מסביר זבה כי הסחר נמצא בעליה מתמדת. "המציאות הסתברה כטובה יותר מהתחזיות של חברת נמלי ישראל. למעט 2009, בכל שנה יש כאן עליה בסחר. באשדוד הרוויחו 200 מליון שקל השנה, בחיפה 100 מליון. אז גם ב2021 יהיו כמה שנים קשות, לא בכל שנה פותחים רציפים חדשים, בסוף תהיה עבודה לכולם ועם 300 מליון השנה אפשר לעמוד במה שיקרה בעתיד".

זבה בטוח כי הנמלים מסוגלים להתחרות גם ברמה המקצועית: "מילת המפתח היא התייעלות. אגב, נמל חיפה נחשב לאחד הנמלים הטובים בעולם בתחום המכולות. אני 35 שנה בעסקי הספנות, הייתי סמנכ"ל ומנכ"ל צים. ראיתי בתקשורת כל כך הרבה ידיעות וכתבות שגויות שזה כבר מעייף", אמר ביחס לטענות על הפרת התחייבויות של משרד התחבורה לשדרג את הנמלים הוותיקים, "ההתייעלות והשדרוג הם נושאים למו"מ, ואת זה צריך לנהל באופן אינטימי. כשיש 20 איש בחדר אחד זה מתכון לצעקות".

ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות: "מילת המפתח היא התייעלות. אגב, נמל חיפה נחשב לאחד הנמלים הטובים בעולם בתחום המכולות"

לגבי שאלת הפיטורים, הוא מזכיר כי כל נמל שמעסיק מעל 1,000 עובדים, וגם הנמלים החדשים יזדקקו ל300-400 עובדים כל אחד. "זה הרי אותם אנשים", ורומז שהדאגה בנושא הזה מוגזמת. מנדי זלצמן, מנהל נמל חיפה, מסר ל"דבר ראשון" ביום שישי כי "ההחלטה על השקעה בנמל לא קשורה למצב הנוכחי. יש מו"מ שמתנהל והוא מתמשך יותר מדי – 4 שנים – והעובדים פשוט קצרי רוח וזהו. אני מדבר עם חלק מהם, אבל הם מאוד מבוהלים. בישורת האחרונה יש את הנמל החדש ואין להם יכולת עדיין להתמודד מולו".

במשרד התחבורה אומרים שהשבוע יפרסמו מה הם מתכננים לבצע בנמלים הוותיקים, באופן שאולי יפזר סוף סוף את הערפל בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!