דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איטליה

בארץ המגף / הרחבה תקציבית ואידאולוגיה גזענית: ממשלה חדשה מתגבשת באיטליה

חודשיים אחרי הבחירות, מסתמנת קואליציה של מפלגת "חמשת הכוכבים" האנטי-אירופית, ו"הליגה הצפונית" הלאומנית | חדשות רעות במיוחד לאיחוד האירופי ולמהגרים

תומכי מפלגת הימין הקיצונית 'הליגה הצפונית' בהפגנה לקראת הבחירות באיטליה 24 בפברואר 2018 (צילום: Polina Shestakova / Shutterstock.com)
תומכי מפלגת הימין הקיצונית 'הליגה הצפונית' בהפגנה לקראת הבחירות באיטליה 24 בפברואר 2018 (צילום: Polina Shestakova / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

חודשיים אחרי הבחירות לפרלמנט, הולכת ומתגבשת בימים האחרונים ממשלה חדשה לאיטליה, שעשויה לחולל רעידת אדמה פוליטית וכלכלית באירופה. שתי המפלגות שיקימו את הממשלה החדשה באיטליה הן ההיפוך המוחלט של הממסד הפוליטי השולט באירופה. שתיהן קוראות להפר את הכללים הפיסקליים של האיחוד, להגדיל את ההוצאה הציבורית על מערכות הרווחה, לקיים משאל עם לגבי החברות באיחוד האירופי ולגרש מהמדינה חצי מיליון מהגרים.

אחרי שנים של מיתון עמוק, נראה שהציבור האיטלקי מעוניין בשבירת כלים מוחלטת מבחינת הקשר עם האיחוד האירופי. איטליה זעזעה את האיחוד כשתוצרות הבחירות העניקו כוח משמעותי לשתי מפלגות חדשות יחסית: "חמשת הכוכבים" האנטי אירופית, ו"הליגה הצפונית" הלאומנית-גזענית, שידועה גם בהתבטאויות האנטישמיות של חלק מחבריה, ובעמדותיה הניציות כלפי גירוש מהגרים ממדינה. למעשה, הממשלה המתהווה תהיה הפעם הראשונה שבה מפלגת ימין קיצוני מחזיקה בשלטון באחת החברות המקוריות באיחוד האירופי.

לואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)
לואיג'י דה מאיו מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים (AP Photo/Alessandra Tarantino)

בימים הקרובים צפויות שתי המפלגות להכריז על הקמת ממשלה משותפת. את עיקרי המדיניות שתנהיג הממשלה החדשה פרסמו כבר שתי המפלגות, וכעת נותר לראות מי יעמוד בראשה: מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים לואיג'י די מאיו, או מנהיג המפלגה הלאומנית מטאו סלביני.

נראה כי איטליה תהיה המדינה הראשונה מבין המדינות הגדולות האיחוד האירופי שבה יעלו לשלטון מפלגות ימין לאומני בעלות מדיניות כלכלית מרחיבה. מפלגות מסוג זה פועלות בכל מדינות אירופה, אך איטליה היא המדינה הראשונה בה מפלגה המשלבת בין הרחבה תקציבית לבין אידאולוגיה גזענית ובדלנות מגיעה לשלטון. אמנם מפלגת חמשת הכוכים המתונה יותר זכתה במרבית הקולות, אך יכולתה להקים ממשלה וליישם מדיניות כלכלית מרחיבה תלויה בשיתוף הפעולה עם הליגה הצפונית – מפלגה לאומנית וגזענית, שהביעה תמיכה באלימות בוטה נגד מהגרים בעבר.

הסיוט הכלכלי של בריסל

אפשר לראות בממשלה החדשה כהתקוממות של העם האיטלקי נגד מדיניות הצנע של האיחוד, שהוביל לסבל רב באיטליה., אחת המדינות שסבלו באופן החריף ביותר ממשבר החוב האירופי. בשנת 2010 , כשממשלת איטליה נזקקה לסיוע כלכלי מהאיחוד האירופי כדי לעמוד בהתחייבויותיה, היא נדרשה לחקיקה המגבילה את ההוצאה הממשלתית ומקלה על פיטורי עובדים כתנאי לקבלת הלוואה. כך, נכפתה למעשה על ממשלת איטליה מדיניות כלכלית שהעמיקה את המיתון והובילה לפיטורים המוניים, בעקבותיהם זינקה האבטלה במדינה ל-13% ב-2014, דבר זה משתקף גם בנתוני העוני במדינה- מאז המשבר נוספו כשלושה מיליון איטלקים למעגל העוני. 

"לעזאזל עם הצנע". כתובת גרפיטי בעיר פיזה שאיטליה. אפריל 2014 (צילום: יאיר ויטמן)
"לעזאזל עם הצנע". כתובת גרפיטי בעיר פיזה שאיטליה. אפריל 2014 (צילום: יאיר ויטמן)

מאז נמצאת האבטלה במדינה בירידה איטית, ועומדת היום על כ-11%, עם זאת, נתוני אבטלת הצעירים, החמורים ביותר באירופה, משקפים תמונה עגומה למדי של החברה האיטלקית. כיום, עומד שיעור אבטלת הצעירים, שבשיא המשבר עמד על 45%, על 35% – כלומר, אחד משלושה איטלקים מתחת לגיל 25, לא מצליח למצוא עבודה במדינה.

לכן, מבחינה כלכלית, הממשלה החדשה היא הסיוט של מנהיגי האיחוד האירופי. שתי המפלגות הכריזו באופן ברור כי הן מעוניינות לפרוץ את הכללים הפיסקליים הנוקשים שכופה האיחוד על חברותיו. סלביני אף אמר כי "הדרישות הפיסקליות של האיחוד האירופי הן ההפך המוחלט מאלו שאיישם". שתי המפלגות הודיעו כי הן ירחיבו את ההוצאה הציבורית כדי להאיץ את הצמיחה ולהוציא את איטליה מהמיתון הארוך בו היא נמצאת, בניגוד לדרישותיו של האיחוד.

שתי השותפות הקואליציוניות החדשות הביעו בעבר סלידה מגוש האירו. מפלגת חמשת הכוכבים אף הבטיחה לקיים משאל עם בנוגע לחברות באיחוד, במידה וזו לא תאפשר הרחבה תקציבית משמעותית באיטליה. סלביני, מצידו, כינה את האירו "מטבע כושל שמשרת רק את גרמניה, ועתיד לקרוס", ואמר כי יתמוך ביציאה מוחלטת של איטליה מהאיחוד בסגנון ברקזיט.

אחד הצעדים אליה התחייבה מפלגת חמשת הכוכבים הוא "הכנסה בסיסית מובטחת לעניים"- מאין קצבת הבטחת הכנסה רחבה. מפלגת הליגה הצפונית הודיעה כי תדחוף להורדת מס ההכנסה ל-15%.

שתי המפלגות גם הודיעו כי ישאפו לבטל את הרפורמות במערכת הפנסיה שנכנסו לתוקף ב-2011 תחת לחץ מהאיחוד. במקרה זה, יועלו סכומי הפנסיה שהמדינה משלמת לאזרחים, וירד גיל הפרישה חזרה ל-65.

איטלקים באחד במאי מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. מאי 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)
איטלקים באחד במאי מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. מאי 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)

המדיניות הכלכלית המוצעת, במידה ותיושם, תביא אמנם לעלייה בצמיחת המשק האיטלקי, אך גם לעלייה משמעותית בגירעון וביחס חוב-תוצר של איטליה. אלא אם תבחר הממשלה החדשה להטיל מיסים חדשים, תפרוץ איטליה בוודאות את הכללים הפיסקליים המוכתבים מבריסל.

"אני מניחה שהוא פאשיסט, כן, אבל מה אפשר לעשות?"

מה שאיפשר את הקמת הקואליציה המסתמנת היא העובדה שהליגה הצפונית זכתה ב-13% מהקולות, והפכה לשותפה רלוונטית של מפלגת חמשת הכוכבים המתונה יותר. מה שהביא לזינוק בתמיכה במפלגת הימים הקיצוני הוא, ככל הנראה, היחס הנוקשה שלה למהגרים. המפלגה קוראת לגרש כחצי מיליון מהגרים מאיטליה, ולמנוע את כניסתם של מהגרים נוספים מאפריקה.

מעל ל-600 אלף אפריקאים היגרו לאיטליה בארבע השנים האחרונות. במהלך מסע הבחירות נרשמו מספר התפרעויות אלימות של פעילי המפלגה מול המשטרה, כמו גם מקרים של השחתת רכוש של מהגרים.

"אני אוהבת את סלביני, הוא איש טוב" סיפרה סוניה ולנטיני, תושבת רומא, "אני אוהבת אותו כי הוא שם את האיטלקים בעדיפות עליונה. אני מניחה שהוא פאשיסט, כן, אבל מה אפשר לעשות?".

מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה. (צילום: Niccolò Caranti \ מתוך wikimedia)
מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה. (צילום: Niccolò Caranti \ מתוך wikimedia)

בשבועות שלפני הבחירות יצאו פעילים של המפלגה למסע ירי בשכונת מהגרים ברומא, ופצעו שישה בני אדם. התוקפים התייחסו לסלביני כ"המפקד", ואחד מהם אף היה מועמד של הליגה הצפונית לתפקיד ציבורי בשנה שעברה. אחרי התקיפה, גינה סלביני גינה את האלימות, אך הוסיף שההגירה מאפריקה היא מקור ל"כאוס וזעם", וכי היא מביאה "סחר בסמים, גניבות, אונס ואלימות" לאיטליה.

מפלגת חמשת הכוכבים המתונה יותר, היא אמנם הגדולה מבין השתיים וזכתה במרבית הקולות בבחירות, אך יכולתה לקדם מדיניות כלכלית מרחיבה שתיטיב עם העם האיטלקי, עוברת דרך שיתוף פעולה עם מפלגה לאומנית ואנטישמית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!