דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

יום הנכבה / יום אחרי העימותים הקטלניים: בישראל נערכים להתחדשות המחאות

המשטרה תתפרס היום בכוחות מתוגברים בירושלים | נתניהו: "צה"ל, שב"כ והמשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים לכל תרחיש" | גינויים נרחבים בקהילייה הבינ"ל לאירועים אתמול, טורקיה ודרא"פ החזירו את שגריריהן, האיחוד האירופי: מצפים מכולם לנהוג באיפוק כדי למנוע אבדן חיים נוסף"

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בגבול רצועת עזה. 14 במאי (AP Photo/Khalil Hamra)
שי ניר

יום אחרי העימותים האלימים סמוך לגדר רצועת עזה, בהם נהרגו 58 פלסטינים ולמעלה מ-1,300 נפצעו, נערכים בכוחות הביטחון לקראת יום הנכבה שיצוין היום (שלישי) במסגרתו צפויות להתחדש, ואולי אף להסלים המהומות. טורקיה ודרום אפריקה החזירו את שגריריהן במחאה על אירועי אתמול, האיחוד האירופי קרא לישראל ולפלסטינים להימנע מהרג של מפגינים נוספים ברצועת עזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך אמש התייעצות ביטחונית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, המפכ"ל וראש המל"ל. נתניהו ציין שהפעולה הנחושה של צה"ל וכוחות הביטחון מנעה פריצה לגבולות ישראל. עוד מסר כי "צה"ל, שב"כ והמשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים לכל תרחיש".

שר הביטחון הודיע אמש כי קיבל את המלצת צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, והורה לפתוח היום מחדש את מעבר כרם שלום, שנסגר בהוראתו ביום שבת האחרון.

בצה"ל מעריכים כי גם היום יצליח חמאס להביא רבבות פלסטינים לגדר הגבול, אך הטילו ספק ביכולתו לעמוד ביעד שהציב – 100 אלף מפגינים שינסו לפרוץ את הגדר. כמו הלוויותיהם של מרבית ההרוגים יתקיימו אחרי תפילות הצהריים. במקביל, צפויים גם עימותים בנקודות החיכוך השונות ביהודה ושומרון. אמש העביר צה"ל מסר לחמאס לפיו המשך הפעילות כפי שהתקיימה אתמול עלולה להביא לפגיעה ישראלית במנהיגי הארגון.

משטרת ירושלים קיימה אמש הערכת מצב לקראת אירועי יום הנכבה, יממה אחת בלבד אחרי טקס חנוכת בניין השגרירות האמריקאית בעיר. המשטרה תתגבר את כוחותיה בכל רחבי ירושלים ותפרוס כ-3,000 שוטרים, בייחוד במזרח העיר ובמעברים.

גינויים בעולם

טורקיה הודיעה אמש כי היא מחזירה את שגריריה מישראל ומארצות הברית. "ישראל היא מדינת טרוריסטים" אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, "מה שהיא עושה הוא רצח עם, טרגדיה הומניטרית. לא משנה אם זה מגיע מישראל או מארצות הברית. נמשיך לעמוד לצד העם הפלסטיני בנחישות". עוד אמר כי "לא ניתן ליום הזה להיות היום שבו המוסלמים הפסידו את ירושלים". משלת טורקיה הכריזה על שלושה ימי אבל ועל כינוס ארגון המדינות האסלאמיות ביום שישי. ממשרד החוץ נמסר כי טרם התקבלה הודעה רשמית, ועל כן לא נמסרה התייחסות בשלב זה.

דרום אפריקה הודיעה אף היא על החזרת השגריר סיסה נגומבאנה מישראל, לאחר שגינתה בחריפות את "הפעולה האלימה והאגרסיבית שביצעו הכוחות המזוינים הישראלים לאורך רצועת עזה. הקורבנות לקחו חלק בהפגנה שקטה נגד הפתיחה הפרובוקטיבית של שגרירות ארה"ב בירושלים". עוד נמסר בהודעה כי "דרום אפריקה קוראת לישראל להסיג את כוחות צה"ל מרצועת עזה ולהביא לסוף לפעילותו האלימה וההרסנית".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, פרסמה הצהרה ולפיה האיחוד קורא לישראל ולפלסטינים להימנע מהרג של מפגינים נוספים ברצועת עזה. "עשרות פלסטינים, בהם ילדים, נהרגו ומאות נפצעו מהאש הישראלית היום, במהלך הפגנות מתמשכות ליד גדר הגבול. אנו מצפים מכולם לנהוג באיפוק כדי למנוע אבדן חיים נוסף" מסרה, "ישראל חייבת לכבד את הזכות להפגנה בלתי-אלימה ואת עיקרון השימוש בכוח מידתי. על חמאס ומנהיגי ההפגנות לוודא כי המפגינים לא נוהגים באלימות ולא לנצל אותם".

עבדאללה מלך ירדן הזהיר אתמול בשיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים יהיו השלכות מסוכנות על היציבות ועל הביטחון במזרח התיכון. הדבר יעורר התנגדות בקרב מוסלמים ונוצרים".

משרד החוץ הצרפתי קרא לכוחות הביטחון בישראל להפגין איפוק. "צרפת קוראת לכל הצדדים לגלות אחריות כדי למנוע הסלמה חדשה", כתב שר החוץ ז'אן איב לה-דריאן. השר הביע מורת רוח מהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים וכתב כי הצעד "מפר את החוק הבינלאומי ובמיוחד את התקנות של מועצת הביטחון".

מנגד, קרא אמש שגריר ישראל באו"ם דני דנון לחברות מועצת הביטחון לגנות את חמאס. זאת לקראת כינוס החירום שתקיים היום המועצה. "עליכן לגנות את החמאס על פשעי המלחמה שהוא מבצע. לא רק שהוא שולח עשרות אלפי מוסתים לפרוץ את הגבול ולפגוע באזרחים ישראליים, הוא מסכן במכוון אזרחים פלסטיניים. טבח אזרחים ישראליים או מוות של תושבי עזה- כל אחת מאלו היא תוצאה רצויה עבור החמאס. כל אזרח שנפגע בגבול הוא קורבן של פשעי המלחמה של החמאס, כל הרוג הוא כתוצאה מפעילות הטרור של חמאס ובאחריותו הבלעדית".

הלילה דווח ברשת AFP מפי דיפלומטים כי ארצות הברית דחתה קריאה לחקור את אירועי היום באו"ם. בבית הלבן גינו אמש את חמאס והאשימו את מנהיגיו באלימות בגבול עזה במהלך היום. "אין כל הצדקה לציניות שחמאס הראה כשעודד אזרחים לפעול באלימות שחשפה אותם לסיכון גדול. כפי שאמר שר החוץ מייק פומפאו, לישראל יש זכות להגן על עצמה". עוד נמסר בהודעת הבית הלבן כי "חמאס הוא האחראי למצב".

שרפות ב-23 מוקדים, צה"ל תקף 13 יעדים של חמאס

בצה"ל אמרו כי בשיא האירועים, השתתפו אתמול כ-40 אלף מפגינים ב-13 מוקדים ברצועה, 25 עפיפונים הועפו לעוטף עזה, מהם 17 עם חומרי בערה. כתוצאה מכך ניצתו שריפות ב-23 מוקדים. בתגובה, הותקפו 11 יעדים של חמאס באמצעות מטוסי קרב וכלי טיס. בנוסף, תקף צה"ל באמצעות טנק שתי עמדות טרור בצפון ובדרום רצועת עזה.

רשימת האירועים אתמול, על פי נתוני דובר צה"ל:

11:30 ריצה המונית של מאות מפירי סדר לגדר בצפונית, כולל טיפוס על הגדר במספר נקודות.
12:53 פיצוץ חמישה מטעני צינור בצפון הרצועה.
12:58 פיצוץ מטען חבלה בצפון הרצועה.
13:15 סיכול הנחת מטענים ע"י חולית מחבלים שפתחה בירי לעבר כוח צה"ל (4-6 מחבלים) בדרום הרצועה. הכוח הגיב בירי.
13:30 ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה.
13:45 ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה (8 מחבלים), בחסות הפרות הסדר. הכוח מגיב בירי.
13:50 תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.
14:09 שלושה פיצוצי מטענים, בדרום הרצועה.
14:10 תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.
14:13 זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה.
14:15 תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.
14:49 זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה. הכוח השיב באש.
15:10 פיצוץ מטען בצפון הרצועה.
15:26 תקיפת 5 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.
17:04 תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.
17:25 תקיפת 3 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.
19:02 ירי לעבר הכוחות בדרום הרצועה. בתגובה בוצע ירי טנק לעבר עמדת תצפית.

על פי הודעת הצבא, "צה"ל פועל וימשיך לפעול באופן נחוש נגד אירועי הטרור הנרחבים המובלים באופן מתוזמן על-ידי ארגון הטרור חמאס. כל פעולת טרור תיענה בתגובה חריפה. כוחותינו נחושים לממש את משימת ההגנה על ריבונות המדינה ועל אזרחי ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!