דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

עקיפה מסוכנת / כיצד יסייע תיקון שהכניס שר הפנים לצו רישוי עסק לחיפה כימיקלים?

אחרי שהניסיון להעביר את "חוק חיפה כימיקלים" כשל, החריג השר אריה דרעי פריקה ושינוע של חומרים מסוכנים בתחומי נמל ים מהצורך לקבל רישוי עסק | עיריית חיפה עתרה לבג"ץ בטענה שמדובר בהחלטה לא חוקית שתסכן את תושבי האזור

מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)
מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תיקון שהכניס שר הפנים אריה דרעי לצו רישוי עסקים, המחריג פריקה ושינוע של חומרים מסוכנים בתחומי נמלי הים מהצורך לקבל רישוי עסק, עשוי לסייע לחיפה כימיקלים לעקוף את המכשול שהציבה בפניה עיריית חיפה ולפרוק אמוניה בנמל חיפה. העירייה עתרה לבג"ץ כנגד השר, שטרם הגיב באופן רשמי.

תיקון עוקף כתחליף לחוק עוקף?

בסוף חודש מרץ האחרון, אחרי שתהליך אישור "חוק חיפה כימיקלים", שהיה אמור להעביר לידי משרד הפנים את הסמכות לתת רישוי עסק למפעלי בעלי "חשיבות לאומית" עלה על שרטון, חתם השר דרעי על התיקון לצו רישוי עסק, ובכך ביטל למעשה את הצורך של  חיפה כימיקלים לקבל רישיון עסק כדי לשנע אמוניה בצנרת ברחבי הנמל. לטענת עיריית חיפה, התיקון מתיר לחברה לעשות זאת "ללא פיקוח, השגחה או יכולת לאכוף עליה את הוראות הדין שתכליתו לשמור על ערכי הסביבה ולהגן על שלומו, ביטחונו ובריאותו של הציבור".

התיקון לצו רישוי עסק שעשוי לסייע לחיפה כימיקלים
התיקון לצו רישוי עסק שעשוי לסייע לחיפה כימיקלים

בעתירה שהגישה לבג"ץ ביום חמישי האחרון, בו ביקשה מהמדינה להסביר מדוע לא יבוטל התיקון,  טענה העירייה כי מדובר בהחלטה בלתי סבירה ובלתי חוקית כאחד: " שר הפנים רשאי לקבוע עסקים טעוני רישוי. סמכות זו הוקנתה לו במפורש על מנת להבטיח את התכליות שפורטו בסעיף 1(א) לחוק רישוי עסקים, ובראשן שלומו, בטחונו ובריאותו של הציבור. שר הפנים אינו מוסמך לקבוע כי די ברגולציה אחרת או בחקיקה אחרת – אפילו הייתה קיימת – כדי לייתר את תחולתו של חוק רישוי עסקים. זו אינה הסמכות שניתנה לו והוא גם אינו רשאי להתפרק מסמכותו. שר הפנים גם אינו מוסמך לקבוע תחולה של חוק רישוי עסקים על בסיס גיאוגרפי או על בסיס האכסניה בו פועל העסק. זו אינה הסמכות הנתונה לו".

כלומר, העירייה טוענת כי השר יכול לקבוע מהו עסק טעון רישוי ומהו אינו עסק כזה, אבל לנושא זה אין קשר לשאלה היכן נמצא העסק ואילו חוקים אחרים חלים עליו ומסדירים את פעולתו. בעירייה מסתמכים על תקדימים משפטיים כי החוק לרישוי העסקים לא מוסיף ולא גורע מחוקים אחרים, ולהם אין יכולת להוסיף עליו.

עוד טוענת העירייה כי תיקון הצו הינו ניסיון לעקוף את רשות הרישוי המוסמכת (עיריית חיפה) וכן פסק דין חלוט של בית המשפט העליון וזאת לאחר שהוכרע כי מערך האמוניה על כל היבטיו מעמיד את הסביבה והציבור בסיכון בלתי סביר וכי כל חלופה שתתקבל לייבוא אמוניה נדרשות לקבל את מלוא האישורים לרבות רישיון עסק והיתר בניה.

איך התיקון עשוי לעזור לחיפה כימיקלים ?

אחרי שאישר המשרד להגנת הסביבה כניסה של אניית אמוניה למעגן הקישון בחיפה, והחלטת ממשלה "רשמה לפניה" את כוונת חיפה כימיקלים לנצל אפשרות זה, בעירייה הסיקו שאין ביכולתם לחסום את האנייה באופן ישיר, אלא רק בהמשך הדרך. לכן, אין טעם להכניס אנייה לנמל אם אין לה אישור לפרוק אמוניה.

כעת העירייה לא מעניקה היתר בנייה לצנרת האמוניה התת-קרקעית, וכן היתרים לשינויים בצנרת שיאפשרו ביצוע מעקף על מיכל האמוניה הושבת. עוד מונעת העירייה רישיון עסק מהמפעל הצפוני של חיפה כימיקלים.

בעקבות התיקון לצו, יכולה לכאורה החברה להביא את האנייה לנמל, ולפרוק את האמוניה בתוך הנמל למכליות כביש. פעולה זו תקל עליה לספק אמוניה למפעלה הדרומי, ותחזק את עמדתה המשפטית בבואה לתבוע רישיון למפעל הצפוני – מה שלא נעשה עד כה.

אספקה שוטפת של אמוניה בדרך זו צפויה לחסוך לחברה חלק מהכסף שהיא משקיעה כעת בשכירת מיכלי איזוטנקים וברכישת חומצה חנקתית מכי"ל, על מנת להשלים את מה שאינה מסוגלת לייצר בעצמה עקב בעיות לוגיסטיות.

בנוסף, תקנות הנמלים (בסעיף 170 י"ח) עצמן אוסרות על פריקת אמוניה מאנייה לכלי רכב, והן מחייבות מיכל מתווך (buffer) כלשהו. מיכל שכזה, לאחר השבתת מיכל האמוניה הענק, מחייב היתר בניה, ואותו צריכה להעניק עיריית חיפה.

ראש העיר יונה יהב אמר כי "תיקון הצו נועד לקדם אינטרסים "פרסונליים" של חברת חיפה כימיקלים אשר מפרה את הדין במשך שנים ומפעילה מערך אמוניה ללא רישיון עסק וללא התירי בנייה. נמשיך לעמוד על המשמר ולא נאפשר פגיעה בסמכויות שנועדו להבטיח את שלומם ובריאותם של כמיליון תושבי חיפה והמפרץ"

ממשרד הפנים נמסר כי "תגובת המשרד תינתן בבית המשפט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!