דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב / כמה עולה חוק? כך בעלי הון אמריקאים רוכשים את המדיניות הרצויה להם

לאחרונה נחשף כי תורמים למפלגה הרפובליקנית "קנו" מדיניות בתמורה לסיוע של כ-400 מיליון דולר בקמפיין הבחירות של 2016 | במקרה אחר, איימו מספר בעלי קרנות גידור להפסיק את תרומותיהם אם לא יבוצע קיצוץ בשיעור המס אותו הם נדרשים לשלם

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מק'ונל במסיבת עיתונאים על רפורמת המיסוי 30 בנובמבר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מק'ונל במסיבת עיתונאים על רפורמת המיסוי 30 בנובמבר (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
יונתן קירשנבאום

דמוקרטיה לעשירים בלבד? בימים האחרונים נחשפים מספר מקרים בהם העשירים ביותר השתמשו בהונם כדי לקדם מדיניות באופן כזה שהאזרחים הפשוטים יכולים רק לחלום עליו. מסתבר שכשיש לך מספיק כסף אתה לא צריך פוליטיקאי שיסכים לקדם את האינטרס שלך, אתה יכול פשוט לקנות את המדיניות הרצויה לך.

כך, בשבוע האחרון נחשף כי מספר בעלי קרנות גידור מאיימים להפסיק את תרומותיהם למפלגה הרפובליקנית עד לקבלת התחייבות לביצוע קיצוץ נוסף במערכת המיסוי – הפעם כזו שתוריד את שיעור המס אותו נדרשות הקרנות לשלם. חלק מאותם מבעלי קרנות, הם מהאנשים העשירים ביותר בארה"ב. עם זאת, כפי שפרסמה רשת CNN לפני מספר ימים, חלקם לא מרוצים מספיק מהקיצוץ האחרון במיסים האמריקאיים. זאת על אף העובדה שמרבית המומחים מסכימים כי מי שיהנה מאותם הקיצוצים הם העשירים ביותר בארה"ב. על פי מכון המחקר "Tax Policy Center", עד לשנת 2027 יהנו 1% העשירים ביותר באמריקה מ-83% מהכסף שישאר בידי אזרחי ארה"ב בעקבות הרפורמות.

הנשיא ארה"ב טראמפ ויועץ הכלכלי גארי כהן במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם שר החוץ טילרסון ומנהיג הרוב הרפובליקני קווין מקרטני. ינואר 2018 (צילום ארכיון: AP Photo/Andrew Harnik)
הנשיא ארה"ב טראמפ ויועץ הכלכלי גארי כהן במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם שר החוץ טילרסון ומנהיג הרוב הרפובליקני קווין מקרטני. ינואר 2018 (צילום ארכיון: AP Photo/Andrew Harnik)

מה שמטריד את אותם בעלי קרנות גידור הוא העובדה שרפורמות המס של טראמפ הביאו לקיצוץ משמעותי במס החברות, אך קיצוץ משמעותי הרבה פחות במס ההכנסה. מס החברות חל על תאגידים אך קרנות גידור אינן מוגדרות באופן חוקי ככאלו. במקום זאת, קרנות הגידור ממוסות על פי שיעור מס ההכנסה. כך, במקום להינות מקיצוץ מיסים בשיעור של 14% כמו התאגידים, נהנו קרנות הגידור לקיצוץ של פחות מ-2%.

לכן, רבים מבעלי אותן קרנות מעוניינים לדחוף לקיצוץ נוסף בשנה הבאה, והפעם בשיעור מס ההכנסה. נראה כי הם מתכוונים לנצל את התלות של המפלגה הרפובליקנית בכספי התרומות שלהם לקראת מערכת הבחירות הקרובה שתתקיים בסוף השנה. הסקרים צופים למפלגה הרפובליקנית הפסדים משמעותיים בבחירות, ותרומותיהם של אותם בעלי קרנות גידור עשויות להיות קריטיות למאמץ הזה. במהלך קמפיין הבחירות האחרונות ב-2016 תרמו אותם בעלי הון כ-50 מיליון דולר לקמפיין של הרפובליקנים.

הגילויים האחרונים מראים כי בניגוד להבטחתו של הנשיא טראמפ "לייבש את הביצה" ולהחזיר את השליטה לידיהם של האמריקאים הפשוטים, ישנו עדיין יתרון עצום לבעלי הון בעיצוב המדיניות הציבורית בארה"ב.

"ארגז כלים" לפוליטיקאי האמריקאי: כך תפרק ביעילות איגודים מקצועיים

לאחרונה נחשף כיצד תורמים עשירים למפלגה הרפובליקנית וביניהם האחים קוק, המעורבים לעומק בפוליטיקה האמריקאית, וידועים כתורמים גדולים של המפלגה הרפובליקנית. "קנו" מדיניות בתמורה לסיוע של כ-400 מיליון דולר בקמפיין הבחירות של 2016. באופן לא מפתיע, הצעדים אותם דרשו התורמים כוללים הפרטות מאסיביות של מערכת החינוך, השקעה ביצירת תשתית למערכת חינוך פרטית וחקיקה שמטרתה החלשת איגודי העובדים – "מניעת תקציבים והחלשת" האיגודים המקצועיים בארה"ב כצעד הכרחי ל"ביטול הצעדים הכושלים של השמאל האמריקאי", כך נכתב במסמך פנימי שהופץ לארגון התורמים כחלק מחוברת שיצר מכון המחקר אותו הקימו.

חברים בארגון המורים הפרדטיבי מפגינים מחוץ לבית השמפט העליון עם השלטים על הקשר בין דויד קוק לשרת החינוך בטסי דאבוס. 26 בפברואר 2018 (AP Photo/Jacquelyn Martin)
חברים בארגון המורים הפרדטיבי מפגינים מחוץ לבית השמפט העליון עם השלטים על הקשר בין דויד קוק לשרת החינוך בטסי דאבוס. 26 בפברואר 2018 (AP Photo/Jacquelyn Martin)

על פי אותו מסמך, שפורסם על ידי העיתון הבריטי 'הגרדיאן', האחים קוק, יחד עם קבוצה של תורמים, מממנים ארגונים פוליטיים ימניים שמטרתם החלשת העבודה המאורגנת בארה"ב. עוד על פי המסמך, מטרת מכון היא לקדם חקיקה נגד איגודי העובדים במדינות השונות בארה"ב. מטרת המדיניות היא "למנוע תקצוב ובכך לרסן את האיגודים המקצועיים", כדי לבצע רפורמות מבניות שאותם האיגודים היו מנסים למנוע.

המסמך מפרט את "ארגז הכלים" הפוליטיים לפעילים ולפוליטיקאים שמעוניינים לקדם "רפורמות באיגודי העובדים" – ביטוי שמשמעותו החלשת העבודה המאורגנת בכל רחבי ארה"ב. אחד הכלים אותו מקדם המסמך הוא "קמפיין עזיבה" – קמפיין ציבורי שנועד לשכנע עובדים רבים ככל האפשר לעזוב את האיגודים בהם הם חברים. "גישה לרשימות שמיות של חברי איגודים הוא כלי מפתח בניסיון זה" נכתב במסמך, וכי "הדרך הנוחה ביותר להשגת רשימות כאלו היא דרך פניה לפוליטיקאים המקומיים".

הפגנת מורים בפניקס שבאריזונה, 25.4.18 (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin).
הפגנת מורים בפניקס שבאריזונה, 25.4.18 (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin).

את אותו "ארגז הכלים" מפיצים מספר ארגונים פוליטיים מהצד הימני של המפה הפוליטית. נראה כי אותם ארגונים עושים בכלים אלו שימוש בימים אלו, במיוחד במסגרת מאבק המורים שמתקיים במספר מדינות בדרום ארה"ב. ארגונים אלו זכו לתמיכה של שרת החינוך האמריקאית בטסי דבוס, שהתייחסה למאבק כבלתי לגיטימי וכצעד כוחני מצד ארגוני העובדים.

שרת החינוך החדשה בטסי דבוס לצד הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Andrew Harnik / AP Photo).
שרת החינוך החדשה בטסי דבוס לצד הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Andrew Harnik / AP Photo).

אין זה מפתיע כי בטסי דבוס, שרת החינוך של הנשיא טראמפ, נראית מחוייבת לחלוטין למטרותיהם של האחים בעלי ההון. דבוס מחזיקה בעמדות ימין קיצוניות בכל הנוגע לתפקיד החינוך הציבורי בכלל, ואמרה בעבר כי היא תומכת במעבר מוחלט לחינוך פרטי כי "בגדול, ממשלה זה דבר גרוע". דבוס גם ביקרה בחריפות את מאבקיהם של איגודי המורים בארה"ב, וקראה ליישם הגבלות על יכולתם לשבות.

בכנס תורמים לקמפיין טראמפ שהתקיים במהלך הבחירות האחרונות, אמר צ'ארלס קוק: "יש לנו יכולת לקחת את הנושא הזה לשלב חדש. אנחנו רוצים להגביר את היעילות של המערכת. אם נעשה את זה, אנחנו יכולים לשנות את המדינה כולה". דרישותיהם של קוק כוללות השקעה ציבורית בהקמת תשתית למערכת חינוך פרטית, ומתן אפשרות להורים להקים "קבוצות לימוד עצמאיות", שיוכלו להחליף את מערכת החינוך הציבורית. בנוסף לכך דרשו האחים קוק צעדים משמעותיים להקטנת כוחם של איגודי המורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!