דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קוריאה הצפונית: דרישה לפירוק גרעיני תביא לביטול הפגישה עם טראמפ

גורם בכיר בפיונגיאנג: "לא מעוניינים במשא ומתן שהמטרה היחידה שלו היא לדחוק אותנו לפינה" | מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי לא קיבלה מסר ישיר בנושא כי ההכנות לפגישת המנהיגים בחודש הבא מתקדמות כמתוכנן

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג און (צילום: AP).

קוריאה הצפונית ביטלה הבוקר (רביעי) פגישה פגישה בדרג בכיר עם קוריאה הדרומית ואיימה לבטל גם את מפגש הפסגה ההיסטורי בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג המדינה קים ג'ונג און, זאת לאור תרגילים צבאיים משותפים בין צבאות קוריאה הדרומית וארה"ב, אליהם מתייחסת המדינה באופן מסורתי כחזרות לקראת פלישה לשטחה. בכיר במשרד החוץ של קוריאה הצפונית אמר שפיונגיאנג לא תסכים שילחצו אותה לוותר על תוכנית הגרעין.

ההודעה המפתיעה, שפורסמה לפנות בוקר בתקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית, מהווה שינוי בטון בו נוקטת המדינה אחרי תקופה ארוכה בה העבירה מסרים פייסניים. עם זאת, לא ברור עדיין אם הכוונה היא לנטוש את הערוץ הדיפלומטי או לייצר מנוף לחץ לקראת הפגישה עם הנשיא האמריקאי שאמורה להיערך ב-12 ביוני.

בגן שר החוץ של קוריאה הצפונית קים קיי גוואן, אמר כי אין לפיונגיאנג כל עניין בפגישה עם וושינגטון, אם יהיה מדובר ב"פרשייה חד-צדדית", בה יופעל עליה לחץ לוותר על כוונותיה הגרעיניות.

קים מתח ביקורת על ההתבטאויות האחרונות של היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, ג'ון בולטון, שלצד בכירים נוספים בממשל האמריקאי טען שעל הצפון לפעול ב"מודל הלובי" ולהגיע למצב "פירוק מוחלט, מוכח ובלתי ניתן לביטול של הנשק הגרעיני". הוא הביע גם חוסר שביעות רצון מהעמדה האמריקאית לפיה על המדינה לוותר לגמרי על הנשק הביולוגי והכימי שברשותה.

"נתייחס כראוי לממשל טראמפ אם נראה שהוא מתכוון להגיע למפגש הפסגה בכוונה  אמיתית לשפר את מערכת היחסים בין המדינות" אמר קים, " אבל אנחנו כבר לא מעוניינים במשא ומתן שהמטרה הילידה שלו היא לדחוק אותנו לפינה ולהציב לנו דרישה חד-צדדית לוותר על הנשק הגרעיני. מצב כזה יכריח אותנו לשקול מחדש את הסכמתנו לפגישה".

מוקדם יותר הודיעה פיונגיאנג, כאמור, כי אין בידיה ברירה אלא להשעות פגישה עם בכירים דרום קוריאנים, בשל תרגיל צבאי משותף לוושינגטון וסיאול שהחל ביום שני האחרון. בהודעת הצפון כונה התרגיל "פרובוקציה צבאית מכוונת". הפגישה אמורה הייתה להתמקד בתוכניות ליישום ההצהרות שניתנו בפסגה הדרמטית בין מנהיגי הצפון והדרום ב-27 באפריל, בהם הפסקה רשמית של מלחמת קוריאה והפיכת חצי האי הקוריאני לאזור נקי מנשק גרעיני.

מחלקת המדינה האמריקאית מסרה בתגובה כי מנהיג קוריאה הצפונית הראה בעבר כי הוא מבין את הצורך והמטרה של המשך בתרגילים המשותפים. דוברת של מחלקת המדינה, הת'ר נויארט אמרה כי ארה"ב לא קיבלה כל מסר ישיר מפיוניאנג או סיאול שאומר אחרת. עוד הוסיפה כי "אנחנו נמשיך בהיערכות לפגישה בין הנשיא טראמפ לקים ג'ונג און".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!