דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

גבעת עמל / אושר לקריאה ראשונה החוק לפיצוי תושבי גבעת עמל

החוק קובע שכל מי שהחזיק נכס בשכונה לפני 1961 יהיה זכאי לדיור חלופי | עם זאת, הבהיר ח"כ קיש, יו"ר ועדת הפנים שאישרה את ההצעה הבהיר: "אני לא רוצה לייצר ציפיות יתר. הדרך הנכונה היא שהתושבים והיזמים יגיעו להסדר"

גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
גבעת עמל ומגדלי תל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברגפלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חוק גבעת עמל אושר אתמול (חמישי) בוועדת הפנים לקריאה ראשונה. לאחר מאבק של כמה שנים, אושר החוק שמסגרתו יוענק פיצוי לתושבי שכונת גבעת עמל ודיור חלופי. עם זאת, הבהיר יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש כי משמעות החוק נכון לעכשיו היא בעיקר הצהרתית, ומטרתה לסמן כי יש להגיע לפתרון שעושה צדק עם התושבים. מדובר בכ-80 משפחות, החוק מעגן את זכות התושבים שהובאו לשם ע"י המדינה וצאצאיהם לדיור חלופי שווה ערך לדירה בבעלות, ומונע את פינויים ללא פיצוי.

על פי ההצעה אדם שהחזיק בנכס בגבעת עמל ביום מכירת האדמות, ב-1961, או יורשיו, בתנאי שהם מחזיקים בנכס ביום פינויו זכאי לדיור חלופי. גרסה ב' של ההצעה, שאושרה במקביל היא כי אדם שמחזיק בנכס ביום הפינוי, ומלאו לו 21, יהיה זכאי לדיור חלופי. מי שקיבל פיצוי בעבר, לא יקבל פיצוי נוסף.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש: "אנו בחקיקה פרטית. אם נחליט, אנו לא צריכים את הסכמת משרדי הממשלה, אבל יש להצעת החוק השלכות רוחב, לכן חשוב לקבל את הסכמת השרים. אני מבקש לא לייצר ציפיות יתר. זוהי קריאת כיוון. הדרך הנכונה היא שהתושבים עם היזמים יגיעו למתווה שבו כל צד מתפשר קצת. אני מקווה שנצליח לייצר הסכמות ולהתכנס להסדר".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי שמקדמת את החוק עם ח"כ דב חנין אומרת: "התקדמנו – מדינת ישראל מתקנת את העוול שנעשה לתושבי גבעת עמל.
אחרי שעות רבות של דיונים הושגה הסכמה והבנה כי על היזמים לפצות את תושבי גבעת עמל ולתת להם דיור חלופי. שאלת הזכאים תיקבע לקראת הקריאה השניה והשלישית. אישור החוק להצבעה בקריאה ראשונה מחויבת המציאות כיוון שגם בימים אלו עיריית תל אביב והיזמים מנהלים באופן ציני מהלכים משפטיים נגד התושבים במטרה לנשל אותם מבתיהם ומזכויותיהם. מצב זה חידד את הצורך להזדרז ולאשר את החוק לקריאה ראשונה. תושבי גבעת עמל שנשלחו על ידי המדינה להתיישב שם לפני קום המדינה עברו סחבת מאז שנת 1961. בעוד שאחוזי הבניה שניתנו ליזמים הוכפלו במאות אחוזים, זכותם של התושבים לדיור חלופי נזנחה והיום התקדמנו צעד משמעותי בתיקון העוול הזה. תודה לשרת המשפטים איילת שקד ולשר האוצר משה כחלון."

ח"כ דב חנין: "בשורה חשובה של צדק לתושבי גבעת עמל לאחר שנים של הפקרה. אחרי 6 שנים של מאבק על חוק גבעת עמל- החוק אושר כעת בועדת הפנים לקריאה ראשונה. ח"כ דב חנין, המלווה לאורך השנים את המאבק, יוזם החוק יחד עם ח"כ שולי מועלם: "העברת החוק הזה בקריאה ראשונה היא בשורה חשובה עבור תושבי גבעת עמל הנאבקים כבר שנים על הזכות המינימאלית לדיור חלופי. המדינה שהביאה את התושבים לשם התנערה מאחריותה וגלגלה אותם במהלך השנים להתמודד מול יזמים שלא סופרים אותם ותובעים אותם כעת, אנשים קשיי יום, על מיליוני שקלים. אישור החוק בקריאה ראשונה יביא צדק לתושבים אחרי שנים של הפקרה. המדינה חייבת לוודא שהאנשים האלה לא ימצאו עצמם ברחוב ללא דיור חלופי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!