דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

חצי-האי קרים / לבוש בג'ינס ונוהג על משאית: פוטין חנך גשר חדש מרוסיה לקרים

חצי האי נמצא במחלוקת מאז סופח מאוקראינה לידי רוסיה באופן חד-צדדי בתחילת 2014 | מאז ניטשת מלחמה במזרח אוקראינה ובמערב רואים בהקמת הגשר הפרה חמורה של הריבונות האוקראינית | ויש גם זווית חתולית, חמודה במיוחד

מבט על הגשר החדש החוצה את מיצרי קרץ' ומחבר את רוסיה אל חצי-האי קרים (AP Photo)
מבט על הגשר החדש החוצה את מיצרי קרץ' ומחבר את רוסיה אל חצי-האי קרים (AP Photo)
דוד טברסקי

לבוש בחליפת ספורט ­מהודרת וג'ינס כחול, ישוב מאחורי הגה של משאית, הוביל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את שיירת המשאיות שפתחה בחגיגיות את גשר קרים אתמול (רביעי) בבוקר. הגשר הבנוי בטון מזוין ופלדה, שאורכו כ-19 ק"מ ועלות בנייתו המשוערת עומדת בין 4 ל 5 מיליארד דולר, נבנה בשלוש השנים האחרונות כדי לחבר את השטח היבשתי של רוסיה באזור מיצרי קרץ' שבמערב המדינה (באזור העיר קראסנודר) עם חצי האי קרים, אותו סיפחה רוסיה מאוקראינה במהלך בזק בפברואר 2014, בעקבות ההפיכה השלטונית באוקראינה. עשרות משאיות ליוו את המשאית אותה הוביל פוטין בעוד המצלמה עוקבת אחר הנעשה בתא הנהג ומעבירה לרחבי המדינה את הנסיעה ואת שיחתו של פוטין עם מהנדס בכיר שסיפר לו נתונים על הגשר החדש. הנסיעה אגב, ארכה לא יותר מ-17 דקות.

"בזמנים היסטוריים שונים", נאם פוטין בסוף מסע השיירה, מול קהל עיתונאים, אזרחים ובעיקר העובדים שבנו את הגשר והגיעו לחגוג את פתיחתו, "עוד בזמן הצאר, אנשי רוסיה חלמו לבנות את הגשר הזה, אחר כך חזרו לרעיון בשנות ה-30, ה-40 וה-50. אך לבסוף, הודות לעמל שלכם, לכשרון שלכם, הפרוייקט הזה, הפלא הזה התגשם. תודה רבה לכם על כך", אמר פוטין לקהל.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, חוצה את הגשר החדש לחצי-האי קרים כשהוא נוהג במשאית (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, חוצה את הגשר החדש לחצי-האי קרים כשהוא נוהג במשאית (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

מהלך בניית הגשר, שכבר הוכתר ברוסיה כאחד הפרוייקטים האדריכליים הגדולים והמפוארים בהיסטוריה שלה, הוא בעל משמעויות גאו-פוליטיות וסמליות גדולות עבור רוסיה, על אף שעדיין לא הסתיים סופית. החל מאמש הגשר פתוח לנסיעה לרכבים פרטיים והוא יהיה מוכן לשאת משאיות רק בסתיו. על-פי הקרמלין, בנייתו של גשר רכבות שנבנה במקביל לגשר לתחבורה ציבורית ופרטית תסתיים לקראת סוף 2019.

הגשר נפתח מספר חודשים לפני המתוכנן  ולעצם הקמתו ישנן השלכות רבות על יחסי הכוח של רוסיה באזור, ובעיקר מול אוקראינה, בה עדיין מתקיימת מלחמה במזרח המדינה בין מיליציות רוסיות ואוקראיניות מגובות בנשק, וכנראה חיילים, מהצבא של רוסיה ואוקראינה. בניית הגשר היא ככל הנראה החלטה שהתקבלה ברוסיה לאחר שפוטין נכשל בליצור מעבר יבשתי בין רוסיה לקרים בשטחה של אוקראינה. הקרמלין הכריז כח מדובר באירוע חגיגי במיוחד עבור העם הרוסי ומסר שמאות אלפי רוסים כבר בדרכם לאזור קארץ' לראות את הפלא החדש. בנוסף לכך, בשבועות האחרונים יצאו מספר הודעות של הקרמלין על כך שבידי הרוסים יש מידע על כוונתם של 'גורמים עויינים וטרוריסטיים' לחבל בגשר ובתגובה לכך הודיע הקרמלין שרוסיה תעשה הכל על מנת להגן על האינטרסים שלה באזור בכלל, ועל הגשר בפרט.

במרץ 2014 הודיע פוטין שחצי האי קרים הולך להיות חלק מרוסיה מעתה והלאה ומשאל עם שהתקיים בחצי האי במאי 2014 הראה שמעל ל-90 אחוז מהתושבים רוצים להיות חלק מרוסיה. סיפוח חצי האי ותחילת המלחמה במזרח אוקראינה בחבל דונבאס, שממשיכה עד היום וגבתה כ-10 אלף קורבנות ומעל למיליון וחצי פליטים, היו התגובה הרוסית להפיכה השלטונית באוקראינה במהלך חורף 2013-2014 ושיאם של האירועים שהתקיים בפברואר 2014, אז נמלט הנשיא הפרו רוסי של אוקראינה, ויקטור ינוקביץ', לרוסיה, זאת לאחר שניסה להכשיל את מהלך הפרלמנט האוקראיני להצטרף לאיחוד האירופאי, מהלך שגובה על-ידי רוב האוקראינים והוציא מליוני אנשים לרחובות ברחבי המדינה למחות כנגד שלטון הבובות הרוסי באוקראינה. במקביל לסיפוח ומלחמת האזרחים במזרח אוקראינה, רוסיה הגיבה ביד קשה מאוד ובזמן ההפגנות בקייב, בירת אוקראינה, נהרגו מעל ל-120 מפגינים, רובם מאש צלפים.

למרות תוצאות משאל העם והחלטותיו של פוטין, המערב הגדיר את מהלך הסיפוח כלא חוקי וממשלת ארה"ב, בהובלת ברק אובמה, ביחד עם האיחוד האירופאי, הטילו סנקציות כבדות על רוסיה כעונש על המהלך. במהלך 48 השעות האחרונות הודיעו מספר גורמים באירופה וארה"ב שהם רואים בעין רעה את מהלך בניית הגשר וחיבור רוסיה עם חצי האי, ועומדים על כך שמדובר במהלך לא חוקי על-פי החוק הבינלאומי. השר לענייני אירופה בממשלת בריטניה, אלן דאנקן, ציין שהגשר הוא "הפרה חמורה של הריבונות האוקראינית ודוגמא נוספת לפעולתה חסרת המעצורים של רוסיה". גם ממשלת אוקראינה הגיבה למעמד החגיגי ברוסיה וציינה כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי שכן הסיפוח נעשה בכוח וללא הסכמתה. מזכירות המדינה האמריקאית גם הצטרפה לגינויים והזכירה כי מדובר בהפרה חמורה של ההסכמים הבינלאומיים וריבונותה של אוקראינה.

"רוסיה בנתה גשר לשום מקום", צייץ בטוויטר שר החוץ האוקראיני, פאבלו קלימקין. "זהו גשר בין קרים הכבושה, איפה שאנשים מפוחדים ונעלמים, ורוסיה, שביום אחד יכולה לעצור 1,600 מפגינים לא אלימים. שני הכיוונים הם דרך לשום מקום".

באינסטגרם פעל בחודשים האחרונים חשבון משתמש המתקרא 'מוסטיק' (מרוסית: גשרון) הוא "חתול הגשר". מדובר בחתול ג'ינג'י שמנמן  שליווה את הפועלים בזמן בניית הגשר, כשאחריו עוקבים כ-35 אלף אנשים, ועדכן על התקדמות הבנייה כמעט כל יום. מוסטיק היה הראשון לחצות את הגשר יממה לפני הנשיא. "אני הראשון לרוץ 19 קילומטר. הכל מוכן! מחר אני מתכוון לחגוג את פתיחת הגשר עם הבנאים והנשיא! והחל מה-16 במאי אתם יכולים להגיע בעצמכם, מי מגיע? (";.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!