דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

אופנה חברתית / לא בובות: 'ברית הדוגמניות' מזעזעת את הכללים בעולם האופנה

התאגדות דוגמניות חדשה, יוצאת במאבק כנגד הניצול בתעשיית האופנה | הנתונים מחרידים: 86.7% מהדוגמניות מדווחות שעברו הטרדה מינית | המאבק של הדוגמניות אינו מסתיים במיגור ההטרדות המיניות - הן קוראות לסביבת עבודה בטוחה, מיגור הניצול הכלכלי ודאגה לאחיותיהן במפעלי הטקסטיל

דוגמנית על סט צילומים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (Greg Doherty /Getty Images IL)
דוגמנית על סט צילומים. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (Greg Doherty /Getty Images IL)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"הסכמתנו להצטלם כנציגות מקצועיות של מוצר או מותג, לא כוללת בתוכה הסכמה שילטפו אותנו, יחפנו באברי גוף שלנו, שיפשיטו אותנו באופן לא וולונטרי או גרוע מכך". הצהרה זו שייכת לקול קורא, אותו פרסם ארגון 'ברית הדוגמניות' אתמול, עליו חתומות מעל 100 דוגמניות מובילות בתעשייה. הקול הקורא מציע לכלל בעלי העניין בתעשיית האופנה, סוכנויות דוגמנות, מותגי אופנה, צלמים והדוגמניות והדוגמנים עצמם להצטרף ליוזמה חדשה תחת השם 'RESPECT' (כבוד).

מטרת היוזמה, שמוביל הארגון, היא יצירת מסגרת חוקית ומחייבת, בהובלת הדוגמניות שתפעל להסדיר את תנאי עבודתן, ולמגר את תופעת ההטרדות והניצול המיני. הקול הקורא מבקש להתמודד גם עם הניצול הכלכלי ויחסי הכוחות בין הדוגמניות לסוכנויות והמותגים, ואפילו ועם אידיאל היופי והרזון שרווח בתעשייה.

https://www.instagram.com/p/Bi3jfkggAF6/?hl=en&taken-by=domisilverintl

אנחנו יודעות שהחברות והמנהלים נושאים באחריות לכך שיכבדו את הזכויות שלנו כשאנחנו בעבודה, אבל יותר מדי פעמים הם מתייחסים לחשיפה של מקרים של ניצול כמשבר יח"צ שצריך לנהל, ולא כהפרות זכויות אדם שצריך לתקן."

"היום אנחנו מציבות בקדמת הבמה פתרון: תכנית 'ריספקט' שעוצבה על ידי דוגמניות ובנות בריתן, מספקת תשתית רוחבית להגנה על הדוגמניות והקולגות שלהן מפני הטרדה. ריספקט מכוונת מעבר למילים של סימפטיה ותיקוני טלאים, אלא פועלת למניעה של המקרים באמצעות העצמת הדוגמניות ועקירה מהשורש של הניצול בתעשייה". הדוגמניות מזהות ומדגישות כי "הטרדות מיניות לא מתרחשות בווקום- דוגמניות חוות לעיתים קרובות מקרים של ביוש גוף ובריונות, נתונות ללחץ להוריד משקל ולסכן את בריאותן כדי לקבל עבודות"

טדי קווינליבן, דוגמנית טרנסג'נדרית שחתומה על הקול הקורא אמרה: "השיח על הצורה בה מתייחסים לדוגמניות, מתחיל סוף סוך לזכות לתשומת לב, אבל הפתרונות שהוצגו על ידי החברות והארגונים עד כה, לא כללו את הדוגמניות עצמן בדיאלוג." קווינליבן חשפה לאחרונה ברשתות חברתיות ובראיונות את ההטרדות המיניות שהיא עצמה חוותה על סט צילומי אופנה בתחילת דרכה.

הדוגמנית והמוזיקאית קארן אלסון, גם היא בין החתומות על הקול הקורא, הוסיפה כי "תכנית 'ריספקט' באה ברגע מכריע מבחינת ההתייחסות לבעיות עימן התמודדו הדוגמניות בשקט במשך שנים. עכשיו יש לנו פתרון שמציע דרך הוגנת בה כולם בתעשיית האופנה נושאים באחריות לאכיפת הסטנדרטים שכולנו מאמינים בהם. התכנית היא חיובית, פרקטית ואימוצה יהפוך את התעשייה שלנו לטובה יותר" חתמה אלסון.

לצד יצירת 'קוד הוגנות וכבוד במקום העבודה', קוראות בברית הדוגמניות להקמתו של גוף אכיפה עצמאי ושקוף שתפקידו לפקח על מקומות העבודה ולהוות כתובת להגשת תלונות עבור הדוגמניות באופן בטוח וסודי ללא חשש לפרנסתן. בארגון מציינות גם כי היוזמה תתייחס גם לפגיעות הכלכלית של רבות מהדוגמניות המהווה פתח לניצול רחב ותבטיח כי הדוגמניות תקבלנה את שכר ראוי על עבודתן וללא הלנות שכר וקנסות. בנוסף מדגישות בארגון כי התכנית ריספקט תהיה מחייבת מבחינה משפטית עבור כל החתומים עליה.

מה קורה מאחורי הקלעים

יחסי העבודה בעולם הדוגמנות פרוצים במיוחד. דוגמניות, הנכנסות לעולם הנוצץ במטרה להגשים את החלום הזוהר ולהתפרסם, נדרשות לעבוד לרוב שעות ארוכות, לעיתים רחוק מהבית, לעיתים בשכר מועט, ולעיתים ללא שכר בכלל באמירה שהן מקבלות בתמורה חשיפה בהשתתפות באירועים הנוצצים. הדוגמניות, מטבע העבודה שלהן, חשופות מאד לפגיעות והטרדות, שעלולות להתפרש כיחסי עבודה תקינים.

לפי מחקר שבוצע על ידי ברית הדוגמניות, בעוד ש-40% מהנשים חוות הטרדה מינית במקום עבודתן, מספר חמור ובעייתי בפני עצמו בקרב דוגמניות הנתון מזנק עד למעלה מפי שתיים מכך ומגיע ל-86.7% מהדוגמניות שמתארות כי חוו הטרדה מינית במקום עבודתן.

עוד חשף המחקר כי 85% מהדוגמניות טענו כי נתבקשו לדגמן בעירום בעבודה או בליהוק מבלי להודיע על מראש ושליש מהדוגמניות דיווחו כי חוו לחצים לקיים יחסי מין בעבודה. גם בתחום דימוי הגוף מעלות תוצאות המחקר תמונה קשה, אך לא מפתיעה; 4 מתוך כל 5 דוגמניות במחקר הוגדרו בתת משקל; חצי מהדוגמניות דיווחו כי נאמר להן שלא יקבלו עבודות אם לא יורידו משקל; לאחת מתוך כל עשר דוגמניות נאמר שעליה לעבור ניתוח פלסטי.

ברית הדוגמניות, הארגון שהוקם בשנת 2012 על ידי שרה זיף ודוגמניות נוספות, מתפקד כמעין איגוד מקצועי ופועל בשנים האחרונות, במספר חזיתות, להסדרת יחסי העבודה בעולם הדוגמנות. בין היתר, פועל הארגון במאבק בהפרעות אכילה ודימוי גוף בעייתי, נאבק להסדרת מעמדן של ילדות מתחת לגיל 18 בתעשייה והסדרת הזכויות המגיעות להן ומעניק ייעוץ בנושאי עולם העבודה וחוקי עבודה לדוגמניות ולשאר הגורמים בתעשייה. בנוסף, מאפשר הארגון לדוגמניות להגיש תלונות באופן אנונימי שלא ייפגע בהמשך הקריירה שלהן.

הצלחות

בשבוע האופנה בניו יורק שהתקיים בפברואר האחרון פעלה 'ברית הדוגמניות' בשיתוף עם מועצת המעצבים של אמריקה להצבתן של תאי הלבשה מסודרים לדוגמניות במאחורי הקלעים של התצוגות לראשונה ב-27 שנות קיומו של שבוע האופנה.

רק בשבוע שעבר הוביל הארגון לחתימתו של חוק למניעת הטרדות מיניות בעיר ניו יורק שמכלילה בתוכה את הדוגמניות למרות שרובן המוחלט מועסקות כפרילנסריות ולא כעובדות של סוכנות הדוגמנות ולא לא זכו להגנה מפני הטרדות מיניות במקום העבודה. תעשיית האופנה בעיר מספקת עבודה לכ- 184,000 איש המהווים כ-5.4 מכח העבודה העירוני.

"ביחד נוכל לשפר את תעשיית האופנה מרצפת המסלול לרצפת המפעל", מצהיר אתר האינטרנט של ברית הדוגמניות. ברוח זו, יצא לאחרונה הארגון בקריאה למותגי האופנה המובילים לחדש את הסכם בנגלדש, שנחתם בין המותגים הבינלאומיים לארגוני עובדים גלובליים במטרה לשפר את תנאי הבטיחות מסכני החיים במפעלי הייצור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!