דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'עפר פרח

סערת ההפגנות בחיפה / בית המשפט שחרר את העצורים, ג'עפר פרח: "בושה וחרפה לכל משטר דמוקרטי"

פרח, מנהל מרכז מוסאווא, נמצא בין המשוחררים | כזכור, ברכו של פרח נשברה, ככל הנראה במהלך המעצר, והוא טופל בבית החולים בני ציון | המשטרה עצרה את המפגינים בטענה שהפרו את הסדר הציבורי | השר לביטחון פנים: "יש לברר בדחיפות אם הופעל כח שלא לצורך ובניגוד לחוק"

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. נעצר ע"י המשטרה בהפגנה ביום שישי האחרון (צילום: מרכז מוסווא).
ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. נעצר ע"י המשטרה בהפגנה ביום שישי האחרון (צילום: מרכז מוסווא).

"החלטת בית המשפט לשחרר אותי היום היא סטירת לחי למשטרה. הגיע הזמן שמשטרת ישראל תחנך את שוטריה לכבד חופש ביטוי, לא לדכא אנשים, זה לא איראן." אלו הדברים שאמר הבוקר ג'עפר פרח עם שחרורו ממעצר, כשהוא מאשים את משטרת ישראל באלימות ובהתעמרות במפגינים. "אם ישראל רוצה ללכת בכיוון של איראן בבקשה, אבל שיפסיקו להגיד שזו דמוקרטיה. מה שקרה ביומיים האחרונים בחיפה זו בושה וחרפה לכל משטר דמוקרטי. לא ייתכן שאנשים שרוצים להפגין מדוכאים בצורה הזו – פוגעים בהם פיזית, מרביצים להם משפילים אותם. אם מנהל זכויות אדם מקבל את הייחס הזה, בוודאי שמקבל אותו.. אני מרגיש את זה על בשרי, ראיתי מה עובר הבן שלי בן 18, שרצה לבטא את עצמו במשטר דמוקרטי – הוא נמצא עדיין בכלא ואני קורא למי שיש לו קצת שכל לשחרר אותו"

לאחר דיון לילי ארוך, החליט בית המשפט בחיפה להורות על שחרור 19 העצורים מההפגנה בשישי. המשטרה מבקשת להשאיר במעצר 7 מהם, ותגיש עד 10:00 את טענותיה, ובשעה 14:00 ידון בית המשפט בבקשת המשטרה. בתוך כך, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, דחק במח"ש לבדוק את טענותיו של פרח:

כזכור, כמה עשרות אנשים הפגינו בערב שישי בחיפה במחאה על תגובת צה"ל לתהלוכת חמאס, הקרויה 'צעדת השיבה'. בשלב מוקדם של ההפגנה החלה המשטרה לפזר את ההתקהלות, ועצרה 21 מפגינים, 2 קטינים שוחררו בשלב מוקדם. בין המפגינים נמצא גם ג'עאפר פרח, מנהל מרכז מוסווא, שנעצר ע"י המשטרה. פרח, דמות מוכרת בקרב פעילות ופעילי זכויות אדם, עיתונאי לשעבר, הוא מתנגד עיקבי לשימוש באלימות. בתמונות נראה פרח כשהוא מוכנס, ללא התנגדות, לרכב משטרה. בשבת הוארך מעצו של ג'עפר, ובמקביל הובל לטיפול בבית החולים בני ציון בחיפה, כשהוא סובל משבר בברך. לטענת המשפחה, כתוצאה מאלימות שוטרים.

ההפגנה בחיפהבשישי 18 במאי 2018 (דוברות המשטרה)
ההפגנה בחיפהבשישי 18 במאי 2018 (דוברות המשטרה)

במשטרה טוענים כי המפגינים הסבו "נזק חמור לרכוש, ניסו לחסום צירים ופגעו בסדר הציבורי", ומחדדים את עמדתם כי "חופש הביטוי וזכות המחאה הינם ערכים חשובים במדינה דמוקרטית, אולם אינם מקדשים או מאשרים פגיעה בסדר הציבורי, וכל מי שינסה להפר את הסדר ולפגוע במרקם החיים הייחודי לעיר, ייעצר בהתאם."

מספר חברי כנסת ערבים מהרשימה המשותפת הביעו מחאה חריפה על יחס המשטרה למפגינים. חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת שהיה בתחנת המשטרה יחד עם עצורי ההפגנה אמר: "כוחות המשטרה דיכאו את ההפגנה בברוטליות ללא שום הסבר. ממשלת נתניהו רוצה להשתיק כל קול מחאה והתנגדות שיוצאת מפה, להשתיק כל קול שמביך אותה ואת פעולותיה. אני מלא הערכה למפגינים הערב ולהקרבה העצומה של העצורים. שום אלימות משטרתית לא תצליח להשתיק אותנו".

אל חברי הכנסת והפעילים החברתיים, הצטרף גם ח"כ הרצוג, היו"ר לשעבר של מפלגת העבודה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "יש לקיים בדיקה רצינית ולתת לציבור תשובות מלאות על שאירע".

לצד טענות של חברות וחברי הכנסת הערבים על אלימות משטרתית והשתקה, העלה ראש עיריית חיפה פוסט בדך הפייסבוק שלו, בו הוא טוען כי מי שהלהיט את הרוחות בהפגנה ביום שישי האחרון לא היו תושבי העיר, וקרא להרגעת הרוחות:

המעצרים הנרחבים ביום שישי, מצטרפים לטענות שנשמעו כנגד ההתמודדות המשטרה כלפי חברי הכנסת מהרשימה המשותפת שהפגינו ביום שני בשבוע שעבר במחאה כנגד פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים. התמונות מההפגנה מצביעות על כך שהמשטרה לא איפשרה הנפת דגלי פלסטין, וחתרה לסיום ההפגנה במהירות.

אתמול (שבת) לאחר היוודע דבר פציעתו של פרח, ולאחר ש-19 מתוך 21 המפגינים נשארו בהארכת מעצר התארגנה מחאה מול מטה משטרת ישראל במחוז חוף. היום בשעה 19:00, צאת החג, תתקיים הערכת מצב ודיונים על המשך מעצרם של המפגינים.

בשעה 20:30 תתקיים בחיפה מחאה על תגובת ישראל ל'צעדת השיבה' וכנגד יחס המשטרה להפגנות ערביי ישראל. בין הארגונים שישתתפו הערב: מק"י וחד"ש, תנועת עומדים ביחד, פורום המשפחות השכולות, לוחמים לשלום, נשים בשחור, ואשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!