דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

יומן אירועים / המשטרה הפרידה בין הניצים בהפגנות בחיפה, "מאפשרים את חופש הביטוי"

בהפגנה המרכזית במושבה הגרמנית בחיפה, מחו כנגד מדיניות צה"ל בעזה והאלימות המשטרתית לטענתם | הפגנה קטנה יותר של אנשי ימין התקרבה למפגינים | מחאה נוספת התקיימה מול בית המשפט בו התקיים הדיון בהארכת המעצר של 19 ממשתתפי ההפגנה ביום שישי

ההפגנות בחיפה  (קרדיט: יאיר ויטמן)
ההפגנות בחיפה (קרדיט: יאיר ויטמן)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

שלוש הפגנות התקיימו אמש בחיפה, לאחר הפגנה לא גדולה שהתקיימה בשישי, בה השתתפו בעיקר ערבים שמחו על המתרחש בגבול עזה, על התמודדות צה"ל עם מה שכונה על-ידי חמאס 'צעדת השיבה'. הפגנה אחת מתקיימת מול בית המשפט בחיפה, שם נערכים דיוני הערכת מעצר של 19 מהעצורים מיום שישי. שתי ההפגנות הנוספות מתקיימות באזור המושבה הגרמנית, מרחק 100 מטרים אחת מהשנייה, כשבאחת של ארגוני דו-קיום ושלום, מוחים כ-400 מפגינים כנגד מדיניות צה"ל בעזה ועל אלימות המשטרה, והשנייה, מצומצמת יותר, מתקיימת תחת הכותרת "מחזירים את חיפה לישראל" ובה לקחו חלק כ-120 איש.

ההפגנות בחיפה (קרדיט: הרשימה המשותפת)
ההפגנות בחיפה (קרדיט: הרשימה המשותפת)
ההפגנות הנגד בחיפה (קרדיט: יאיר ויטמן)
ההפגנות הנגד בחיפה (קרדיט: יאיר ויטמן)

בהפגנה בשישי עצרה המשטרה 21 מפגינים,בינהם נמצא גם ג'עאפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. פרח, דמות מוכרת בקרב פעילות ופעילי זכויות אדם, עיתונאי לשעבר, הוא מתנגד עקבי לשימוש באלימות. בתמונות נראה פרח כשהוא מוכנס, ללא התנגדות, לרכב משטרה. בשבת הוארך מעצרו ובמקביל הובל לטיפול בבית החולים בני ציון בחיפה, כשהוא סובל משבר בברך. לטענת המשפחה ועורך דינו, השבר נגרם כתוצאה מאלימות שוטרים. למרות ההכחשות של המשטרה, לאחר התלונות פתחה מח"ש בחקירה.

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. נעצר ע"י המשטרה בהפגנה ביום שישי האחרון (צילום: מרכז מוסווא).
ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. נעצר ע"י המשטרה בהפגנה ביום שישי האחרון (צילום: מרכז מוסווא).

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, שהשתתפה בהפגנה בחיפה אמרה ל'דבר ראשון': "ההפגנה היא על הסרת המצור מעל עזה, הפסקת ההרג בעזה, קריאה לשחרור העצורים מההפגנות האחרונות ונגד האלימות שמפגינה המשטרה כלפי מפגינים. הממשלה מובילה למרחץ דמים ואנחנו לא מוכנים לקבל את המדיניות הזאת״. ביחס לזה שמגיעים גורמים מחוץ לעיר להתסיס ולנצל את אווירת הדו-קיום בעיר אמרה תומא-סלימן כי היא לא אחראית לפרשנות של כל אחד לגבי 'מה זה דו-קיום', אבל ״דו-קיום זה לא בין סוס לרוכבו. אם יש דו-קיום אז צריך להיות מקום להשמיע את הקול הנחרץ. השתקה והפחדה תחת 'דו-קיום' אבד עליה הכלח. אם זה מה שיונה יהב אומר, הוא לא יודע איזה מרקם יש לו בעיר״.

בועז גור, חבר מועצת העיר חיפה: באתי כדי לוודא שאורח החיים החיפאי, שנמצא בסכנה בימים האחרונים, נשמר וכי כל מי שרוצה להביע את עצמו בלי אלימות ובהתאם לחוק, יכול לעשות זאת

שמשון עידו, חבר מועצה מטעם הליכוד וסגן ראש עיריית חיפה רואה בהפגנה ניצול של האווירה בחיפה בידי הרשימה המשותפת. ״בעפולה לא היו נותנים להם להפגין והמשטרה לא הייתה צריכה לאשר את ההפגנה גם כאן״.

בועז גור, חבר מועצת העיר חיפה, הגיע לבקר בשתי ההפגנות למרות שהוא לא מזוהה עם אף אחת מהן. ״בשתי ההפגנות יש אנשים שרוצים להביע את דעתם ואני כנבחר ציבור צריך לראות איך אני תורם להרגעת הרוחות ואיך אני נמצא עם האנשים. זה קשה והתלבטתי לאן ללכת״, הוא מספר. ״באתי כדי לוודא שאורח החיים החיפאי, שנמצא בסכנה בימים האחרונים, נשמר וכי כל מי שרוצה להביע את עצמו בלי אלימות ובהתאם לחוק, יכול לעשות זאת״.

עו"ד ג'קי ברקוביץ': אין להם זכות להפגין כאן וזה לא קשור לזהות אלא לתוכן: מי שקורא ׳ברוח ודם נפדה את פלסטין׳ מעודד טרור

בינתיים בהפגנת הימין עו"ד ג׳קי ברקוביץ׳ (41, חיפה) בא לטענתו ״לתת קונטרה לתומכי טרור״. לדבריו, ״אם הם מפגינים בעיר שלי, אני לא נשאר בבית. אין להם זכות להפגין כאן וזה לא קשור לזהות אלא לתוכן: מי שקורא ׳ברוח ודם נפדה את פלסטין׳ מעודד טרור״. אסף מור (40, חיפה) טוען שכל המהות של ההפגנה בזאת היא ערעור על זכותנו לחיות כאן ולכן אנחנו צריכים ״להראות להם שאנחנו לא הולכים לשום מקום. אם הזהות שלהם פלסטינית – שיעברו הם ליהודה ושומרון״.

ח"כ איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת השתתף בהפגנה ואמר: "אירועי השבוע האחרון לימדו אותנו כמה חשוב להשמיע קול של התנגדות למעשי הממשלה. התכנסנו הערב ערבים ויהודים להזכיר שיכול להיות כאן עתיד אחר לשני העמים. הירי על עזה וחרחורי המלחמה חייבים להיפסק, ואיתם המתקפה המאורגנת והאגרסיבית על מפגינים אזרחי ישראל שמבקשים להביע מחאה והזדהות. האלימות המשטרתית מגיעה מגבוה, זו רוח המפקד, מדיניות משולחת רסן בציבור הערבי בישראל וזלזול בחיי אדם של פלסטינים מעבר לגדר".

שונית כהן, תושבת חיפה, לקחה חלק בהפגנה שקראה להפסקת המצור על עזה ולדבריה בחרה לעשות כן בשל הצורך "להגיע להידברות עם שכנינו ולהגיע בסופו של דבר להסדר כשהפתרון איננו הרג מפגינים מיואשים על הגדר". בנוסף טענה כהן כי היא באה להביע הזדהות עם שכניה הערבים, בעיר חיפה ובכלל במדינה, שחלקם נעצרו באלימות לאחר שהפגינו שלשום בעיר. על ההפגנה שממול טענה כי היא חלק מהגל הלאומני שסוחף את המדינה ו"דווקא בגלל זה חשוב לחזק ולהראות שלא כולם כאלה".

ד"ר עזמי אבן אחמד (59, נצרת) הוא פעיל פוליטי במפלגה הקומוניסטית ובחזית הדמוקרטית (חד"ש) ובא לטענתו "להגיד בקול רם שאנחנו נגד מדיניות ישראל כנגד העם הפלסטיני ואנחנו נגד הכיבוש. אי-אפשר להמשיך ככה כשעזה היא בית סוהר גדול. אנשים שם במצוקה הומניטרית קשה ביותר ובמיוחד אנחנו נגד מה שקרה בשבוע האחרון כשירו במפגינים לא אלימים", כך לדבריו. "גם התנהגות המשטרה נגד המפגינים שלשום הייתה אלימה ושברו לג'עפר פרח את הברך. המשטרה צריכה לשרת את כל הציבור אבל נוהגת באלימות יתרה כלפי ערבים דווקא". עוד הוסיף כי מדיניותו של נתניהו קוברת את פתרון שתי המדינות ודוחפת את היהודים והערבים למציאות של מדינה אחת לשני עמים, "שתהיה ככל הנראה מדינת אפרטהייד".

קודם כל רוב המפגינים כאן חיפאים ואם לא כך במקור אז חיים בה כיום ורבים מתושבי העיר מחזיקים בדעות אלה ושנית, זה המקום לבוא ולהפגין אם רוצים שישמעו אותנו

מיראל (19, ירכא) הגיעה להפגין "נגד הכיבוש, נגד המצור על עזה ונגד הרג של מפגינים באש חיה". ביחס להפגנה ממול אומרת מיראל כי זכותם להפגין ויש גם להם חופש דעה כל עוד הם לא נוקטים באלימות. יש לציין כי ככל שהתקרבה הפגנת הימין אל ההפגנה הגדולה הושלכו מעת לעת חפצים ונקראו יותר ויותר קריאות נאצה. ביחס לשאלה האם יש טעם לפגם בהגעת גורמים מחוץ לחיפה להפגין בעיר המעורבת אמרה מיראל כי "קודם כל רוב המפגינים כאן חיפאים ואם לא כך במקור אז חיים בה כיום ורבים מתושבי העיר מחזיקים בדעות אלה ושנית, זה המקום לבוא ולהפגין אם רוצים שישמעו אותנו".

ד"ר עבדאללה אבו-מערוף מירכא, לשעבר חבר כנסת מטעם הרשימה המשותפת, בא גם הוא להפגין ואמר כי ברצונו להביע זעקה נגד האטימות ברחוב הישראלי בו הכל מותר כיום ומה שהוא מזהה כ"פשיזאציה" בשם הכיבוש. "חייבים לסיים את הכיבוש ולהגיע לשלום לטובת שני העמים. יש ימין קיצוני שמרים את הראש בזמן שלטון נתניהו ואי-אפשר שכולם יגררו אחרי זה ואחרי הדמגוגיה וההסתה. צריך להשמיע קול אחר, נבון והגון, שאומר שאפשר לחיות בשלום".

מוקדם יותר התחרו חברי הכנסת מהימין וראש הרשימה המשותפת, מי יקצין את השיח יותר, כשלאחר שח"כ עודה התעמת עם שוטרים בכניסה לבית החולים בני ציון בו מאושפז פרח, כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו: "כל יום שאיימן עודה ושות' מסתובבים חופשי ומקללים שוטרים הוא כישלון של רשויות האכיפה".

תגובתו של עודה לא איחרה לבוא, והוא כתב בחשבון הטוויטר שלו, כרמיזה להצהרה המוכרת של ליברמן על חיסולו של הנייה, "חבל שלא צייץ שתוך 48 שעות אני בכלא – אז בכלל הייתי יודע שאין מה לדאוג".

גם חברי כנסת נוספים מהימין צייצו בהתלהמות מוכרת, בינהם שר השיכון יואב גלנט ושר התקשורת איוב קרא. מנגד, כתב חבר הכנסת ויו"ר מפלגת העבודה הקודם הרצוג, כי יש לפתוח בחקירה על פציעתו של פרח:

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!