דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

תוכנית הגרעין הקוריאנית / קוריאה הצפונית הזמינה תקשורת זרה לסגירת אתר גרעיני: התקדמות אמיתית או יחסי ציבור?

מצד אחד, מדובר במהלך שיגביל משמעותית פיתוח של נשק להשמדה המונית | מצד שני, לאירוע הוזמנו רק כלי תקשורת ולא מפקחים, וגם העיתונאים ישוכנו בעיירה מרוחקת מאוד | העיקר, התפל והשורה התחתונה - כאן בכתבה

קים ג'ונג און צופה בפצצת מימן שקוריאה הצפונית טוענת שיש בידה יכולת להרכיב על טיל בליסטי (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP)
קים ג'ונג און צופה בפצצת מימן שקוריאה הצפונית טוענת שיש בידה יכולת להרכיב על טיל בליסטי (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP)

כלי תקשורת זרים יורשו להיכנס השבוע עמוק לשטחה של קוריאה הצפונית כדי לצפות בסגירתו של אתר הניסויים הגרעיני פונגאיי-רי. המחווה הפומבית מאוד הזו של רצון טוב מתבצעת לקראת הפגישה המתוכננת בין מנהיג המדינה קים ג'ונג און ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאמורה להיערך בחודש הבא בסינגפור.

התחזית: מבחר תמונות מרשימות, אבל לא הרבה יותר. הסגירה הפומבית של האתר צפויה להיות מלאה בטקס וסמלים, אבל נעדרת כמעט מהות של ממש. כלי התקשורת צפויים לבלות את מרבין שהותם באזור נופש קרוב, שקוריאה הצפונית מקווה שיהפוך לדבר הגדול הבא עבור הכלכלה המקומית, בהנחה שהמאמץ הדיפלומטי של קים יישא פרי.

למרות הכל, סגירת האתר תהיה אבן דרך היסטורית, שכן מדובר באתר התת-קרקעי הפעיל האחרון לניסויים גרעיניים. האירוע גם מעניק לנו מספר תובנות על הלך הקוח של קים הזמן שהוא מתכונן לפגישה עם טראמפ.

מה סתם רעש ויחסי ציבור, ולמה צריך לשים לב – מדריך מקוצר:

העיקר

קים הודיע על כוונתו לסגור את אתר הניסויים במהלך כינוס של הנהגת המפלגה הבכירה בחודש שעבר, מעט לפני פגישתו עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יאה-אין. ההסבר סיפק להנהגת המפלגה היה שקוריאה הצפונית השלימה את פיתוח הנשק הגרעיני שלה, וכעת אין עוד יותר צורך בניסויים תת-קרקעיים.

קוריאה הצפונית ביצעה שישה ניסויים גרעיניים תת-קרקעיים מאז 2006. הניסוי האחרון, והעוצמתי ביותר, בו טענה ממשלת הצפון כי בדקה פצצת מימן, הייתה בספטמבר 2017. כל הניסויים הגרעיניים בוצעו באתר פונגאיי-רי, בשטח ההררי שבצפון מזרח. עד להודעתו האחרונה של קים, הייתה קוריאה הצפונית המדינה האחרונה בעולם שעדיין ביצעה ניסויים תת-קרקעיים.

ייתכן שיש בטענתו של קים, על כך שאינו זקוק עוד לניסויים כאלה, מידה של הגזמה והתרברבות. למרות שקוריאה הצפונית הוכיחה כבר מעבר לכל ספק שביכולתה לייצר נשק גרעיני יציב ועוצמתי, אך מומחים רבים מעריכים שהיא יכולה עדיין להפיק תועלת רבה מהמשך הניסויים התת-קרקעיים.

"קוריאה הצפונית תצטרך לבצע עוד ניסויים, אם היא רוצה להשיג מידה כלשהי של ביטחון בפצצת המימן שלה" אמר הפיזיקאי דיוויד רייט, מנהל משותף של התוכנית לבטיחות גלובלית של איגוד המדענים המודאגים, עמותה ללא רווח של מדענים מכל העולם העוסקת בסביבה, קיימות ואתיקה מדעית. לדבריו, הניסוי האחרון שערכה המדינה הוא דוגמה מצוינת לתועלת שלהם. הוא מאמין כי היה מדובר ב"מתקן הוכחת יכולה" שלא תוכנן להיות קטן או קל מספיק בשביל להיות מורכב על טיל.

"השורה התחתונה היא שהפסקת הניסויים מציבה מגבלה אמיתית על בניית ראשי נפץ  אמינים ושימושיים – במיוחד עבור פצצת מימן", אמר.

במובן הזה, אם כן, מדובר בוויתור משמעותי מצד קים. ואם יחליט מנהיג קוריאה הצפונית לשנות כיוון ולהתחיל שוב בניסויים, קרוב לוודאי שהוא ייתפס. קשה מאוד להסתיר פיצוץ גרעיני רב עוצמה. ציות להסכם פירוק נשק גרעיני הוא דבר שניתן לאמת.

אך הדרך בה קים מתכנן לפרק את האתר מראה כי, לפחות נכון לעכשיו, הוא לא מתכוון ללכת עד הסוף.

אדם מאונט, עמית בכיר בפדרציית המדענים האמריקאים (ארגון ללא כוונת רווח המוקדש לשימוש ראוי של מדע וטכנולוגיה לטובת האנושות), טוען שהעובדה שקוריאה הצפונית הזמינה תקשורת בינלאומית ולא מפקחים בינלאומיים, מראה שהמדינה "נסוגה מעיקרון האימות". לדבריו, אין לעיתונאים את הידע הטכני, הזמן או הציוד הנחוצים כדי לנתח ולהעריך כראוי את התהליך.

"כשארה"ב לא חייבה את פיונגיאנג לעמוד בסטנדרט הזה" אמר מאונט, "היא הפסידה בסכסוך הפומבי הראשון על היכולת לאמת את התוצאות".

התפל

לאירוע, שייערך מתישהו בין יום רביעי לשישי בהתאם למזג האוויר, הוזמנו עיתונאים מסין, רוסיה, ארה"ב, בריטניה וקוריאה הדרומית, להגיע בטיסת צ'רטר שתמריא מבייג'ינג למה שכינתה "טקס סגירת האתר".

על פי הודעת קוריאה הצפונית, התהליך יכלול פיצוץ של המנהרות, חסימה מוחלטת של נקודות הכניסה אליהן, פינויים של כל מתקני המעקב והמחקר מהמקום, והריסת מגדלי השמירה. צילומי לוויין של האזור מראים כי חלק מהעבודות כבר התחילו.

עדיין לא ברור כמה מכל זה יצליחו לראות העיתונאים שיגיעו למקום. הם ישוכנו בבית מלון בוונסאן הרחוקה, שם גם יהיה מרכז התקשורת, ויגיעו לאתר בנסיעת רכבת מיוחדת וארוכה. עדיין לא ברור גם כמה זמן יותר להם לזהות במקום.

מה שברור כבר הוא הסיבה בגללה הם נוסעים לוונסאן, כנראה העיר הייצוגית ביותר במדינה אחרי הבירה פיונגיאנג. מדובר במרכז של אזור תיירותו שקוריאה הצפונית שפכה לתוכות כמויות גדולות של כסף והיא עושה מאמצים ניכרים לקדם.

התקשורת תנחת בנמל התעופה החדש והמבריק בוונסאן, ולונו באחד מבתי המלון המפוארים שנבנו בה. אם לא יסיעו אותם לשם פיזית, אין ספק שלפחות יוזכר אתר הסקי היוקרתי במאסיק פאס, ונוף עוצר הנשימה של הר קומגאנג, שני אתרים שרק לפני עשור היו פתוחים לתייקים מהדרום.

שתי ציפורים, מכה אחת, כמו שאומרים.

מה צריך לזכור

אנשים שעוקבים אחרי קוריאה הצפונית שנים ארוכות, מזכירים לנו שבהצגה הזאת כבר היינו פעם.

ב-2008, בזמן שניהלה משא ומתן עם הקהילה הבינלאומית על פירוק תוכנית הגרעין שלה, הזמינה קוריאה הצפונית את התקשורת הזרה לתעד את הריסתו של מגדל קיקוק בגובה 20 מטרים, שפעל בכור הגרעיני ביונגביון. הצעד יוצא הדופן הביא את וושינגטון להסיר את הצפון מרשימת המדינות התומכות בטרור ולהסיר חלק מהסנקציות שהטילה עליה. השיחות ההן הסתיימו ללא תוצאה, והכור ביונגביון שב לייצר פלוטוניום.

צריך, אם כן, לנקוט במידה של זהירות. הצעד האחרון לא קשור בהכרח לפירוק גרעיני. אפשר בהחלו לפרש את ההצהרה על הפסקת הניסויים התת-קרקעיים וסגירת פונגאיי-רי כניסיון לחזק את טענתו של קים, לפיה המדינה הפכה למעצמה גרעינית אחראית וכדרך להשקיט את הדאגות במדינה השכנה – וצינור החיים הכלכלי של הצפון – סין.

"אף אחד כבר לא עושה את זה" אמר ג'ושוע פולק, עמית מחקר בכיר במכון מידלבארי ללימודים בינלאומיים במונטריי קליפורניה, "אז אם אתה רוצה לטעון שאתה מעצמה גרעינית לכל דבר, המשך הניסויים יכול רק לפגוע בך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!