דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / ונצואלה: כצפוי, מדורו נבחר שוב לנשיאות; באופוזיציה טוענים לאי סדרים

הנשיא המכהן, שזכה אמש (א') לשש שנים נוספות בראשות המדינה מוכת המשברים, טען כי "כל ונצואלה ניצחה! הדמוקרטיה ניצחה! השלום ניצח! החוקה ניצחה!" | מנהיג האופוזיציה הנרי פלקון: "ממה שראינו, לא התקיימו כלל בחירות"

נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו (Fotografías: Carlos Rodríguez/Andes)
נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו (Fotografías: Carlos Rodríguez/Andes)
יונתן קירשנבאום

כפי שהיה צפוי מראש, ניקולאס מדורו הוא המנצח בבחירות לנשיאות ונצואלה שנערכו אתמול. מדורו, שמכהן בתפקיד מאז 2013, צפוי לעמוד שש שנים נוספות בראש המדינה הדרום אמריקאית מוכת המשברים. "זהו יום היסטורי! יום של זכייה הרואית! יום של זכייה אדירה, של ניצחון ציבורי אמיתי", אמר מדורו בנאום הניצחון שלו אמש. בקהילה הבינלאומית קיבלו את התוצאות בהתלהבות פחותה, רבים ממנהיגי הועלם הצטרפו לטענות האופוזיציה בוונצואלה, לפיהן מערכת הבחירות התנהלה באופן לא תקין כדי להבטיח את זכייתו של הנשיא המכהן.

מדורו ניסה להדוף את הביקורת המוטחת בו ובממשלתו. לאחר הכרזת התוצאות, ומול קהל תומכי, הוא ציין לשבח את "התהליך הדמוקרטי המושלם" של ונצואלה, בו הוא זכה ב 67% מהקולות. "כל ונצואלה ניצחה! הדמוקרטיה ניצחה! השלום ניצח! החוקה ניצחה! אלו היו בחירות חוקיות ולגיטימיות" אמר, והוסיף כי "יש לנו נשיא של העם".

האופוזיציה המקומית, כאמור, לא מקבלת את התוצאות הרשמיות. אחרי שממשלת מדורו אסרה את השתתפותם של שני מנהיגי אופוזיציה לפני מספר חודשים, החרימה  מפלגת האופוזיציה הראשית החרימה את מערכת הבחירות, בטענה כי הן שקריות ומהוות "המלכה" בפועל של מדורו. שיעור ההצבעה היה נמוך בהתאם, ועמד על 46.1%. זאת לעומת 80% בבחירות הקודמות ב-2013.

תומכי מדורו המשיכו לטעון כי מדובר בניצחון לעם בוונצאולה, וחגגו במהלך הלילה ברחובות הבירה קראקס. עם זאת, כבר אתמול החלו להגיע דיווחים על שיבושים במהלך התקין של הבחירות. מנהיג האופוזיציה הנרי פלקון טען שרכישת הקולות והשיבושים בהצבעה הופכים את הבחירות ל"לא לגיטימיות". "אנחנו לא מכירים במערכת הבחירות" אמר, "ממה שאנחנו רואים, לא התקיימו כלל בחירות. צריך לערוך בחירות מחודשות בוונצואלה".

הנריק קפרילס, שהפסיד למדורו ב-2013, צייץ כי " כל אזרחי ונצואלה יודעים מה קרה היום", ונצואלה האהובה שלנו זקוקה לבחירות חופשיות באמת, שבהן רצון העם ישוקף בתוצאות".

ממשלת מדורו ידועה באלימות שהיא מפעילה נגד מתנגדיה, הכוללת מעצרים והתנכלויות של המשטרה. על אף העובדה שבבחירות 2015 לפרלמנט זכו נציגי האופוזיציה ברוב המושבים, חסמה ממשלת מדורו כל חוק שהוגש בו, ולמעשה לא מאפשרת לאופוזיציה להפעיל מולה כוח פוליטי.

הבחירות אמש נערכו על רקע מתחים פוליטיים וכלכליים כבדים במדינה, שמסכנים את שלטונו של מדורו. הכלכלה המקומית נמצאת בשנים האחרונות במשבר חריף, ולחלקים גדולים מהאוכלוסייה המקומית אין מענה לצרכים בסיסיים. מאז תחילת כהונתו של מדורו הצטמצמה הכלכלה ב-45%, בעקבות ירידה חדה במחירי הנפט בשנים האחרונות- מוצר הייצוא הכמעט יחיד של המדינה. מאז שנת 2015 בלבד, צנח התוצר ב-13% וכמיליון תושבים היגרו מהמדינה.

מדורו הבטיח "מהפכה כלכלית" במידה ויבחר, אך בשנים האחרונות ההתנגדות לשלטונו הולכת וגוברת, בזמן שתנאי המחייה במדינה נמצאים בירידה חדה. ממשלת מדורו סירבה עד כה לקבל סיוע מקרן המטבע העולמית, שהציעה להעניק סיוע כספי תמורת שינוי מבני עמוק שיכלול הפרטות רחבות וקיצוצים תקציביים. בנוסף, דורשת קרן המטבע לערוך בחירות חופשיות. עד כה, סירבה ממשלת מדורו לקבל את הצעות אלו.

למרות המצוקה הכלכלית העמוקה, סירב מדורו לקבל סיוע המוניטרי שהוצע לו, בטענה כי מדובר ב"תרמית אימפריאליסטית". זאת בזמן ששיעור העוני בוונצואלה עמד על 82%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!