דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיקוד העורף

עורף חשוף / פיקוד העורף: למעלה מ-150 אלף בתים בצפון אינם ממוגנים כראוי

מהנתונים שהוצגו בישיבה שנערכה היום (ב') בוועדת הכספים בנושא, עלה עוד כי למרות המתיחות הגוברת באזור, לא הותקנה ביישובים מערכת התראה על נפילות טילים | ח"כ עמיר פרץ: "זו סוגיה שאנו עוסקים בה מבוקר עד ערב"

אדם פותח מקלט ברמת הגולן בעקבות המתיחות בגבול עם סוריה. 8 במאי 2018 (צילום: באסל עווידת/ פלאש90)
אדם פותח מקלט ברמת הגולן בעקבות המתיחות בגבול עם סוריה. 8 במאי 2018 (צילום: באסל עווידת/ פלאש90)
שי ניר

על רקע המתיחות הביטחונית הגוברת בצפון הארץ, חשף היום (שני) פיקוד העורף כי למעלה מ-150 אלף בתים, עד מרחק 100 ק"מ מהגבול, אינם ממוגנים כראוי.

במסגרת דיון שערכה ועדת הכספים בנושא תקציב מיגון הצפון, הציג פיקוד העורף נתונים לפיהם במרחק קילומטר מהגדר ישנם 413 בתי אב ללא ממ"ד, במרחק של 1 עד 4 קילומטר מדובר ב-4,250 בתים ללא ממ"ד, במרחק 4 עד 9 קילומטר מדובר על 12,160 בתים, כאשר העלות היא כ-100 אלף שקלים לממ"ד. ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה התריעו כי גני ילדים רבים חשופים לפגיעה.

עוד נחשף במהלך הדיון כי ביישובי גבול הצפון לא מותקנת מערכת למתן התרעה של כ-15 שניות על נפילות קרובות לקו הגבול, זאת למרות שעלותה לא גבוהה באופן יחסי – כ-100 מיליון שקלים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הורה לאוצר לתקצב את עלות המערכת, ולהציג בתקופה הקרובה תוכנית לגבי תקצוב המיגון הכולל. בנוסף התבקש פיקוד העורף לעדכן את הוועדה לכשישלים את התוכניות לסיוע בחירום ליישובי הצפון.

"הנושא הוא נושא לא פשוט, אנחנו מדברים על המציאות שנכפית עלינו, אנחנו מתפללים שלא יקרה אך יודעים שיכול להיות שתושבי הצפון יהיו חשופים לפגיעות, המציאות קשה, המיגון לוקה בחסר בלשון המעטה" אמר גפני בפתח הדיון, "אנחנו עוסקים בנושא מההיבט התקציבי שלו, המיגון לדרום היה מיליארדים, העברנו לצפון כ-150 מיליון שקלים, שהם טיפה בים ולא פותרים את הבעיה".

שר הביטחון לשעבר ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), שעומד בראש ועדת המשנה של ועדת  החוץ והביטחון למוכנות, אמר כי "זו סוגיה שאנו עוסקים בה מבוקר עד ערב, בסופו של יום אנחנו מגדירים את היכולת של האזרח הישראלי להתמודד בשאלה אחת בלבד – האם מדינת ישראל מסוגלת לקיים יחסי שגרה בעימות ואיפה. בדרום ניתן לקיים שגרה בעת עימות, לא רק בעת מתיחות. שאנחנו מגדירים את המצב בצפון, השאלה היא האם לחייל בקצה המערכת יש את האמצעים להגן על עצמו כדי לנהל את המערכה".

לדבריו, "חילקנו את השטח ל-3 רמות – רמה מידית, 0 עד 9 קילומטר, שם המדינה צריכה לממן את החוסרים במיגון, השנייה מ-9 עד 20 קילומטר, שם חייבים למגן מידית את המיגון הציבורי. גם תשתיות רגישות אך גם בית כנסת שאין בו ממ"ד, וודאי בי"ס ומתקנים אחרים. אני מציע שתתקבל החלטה עקרונית שעודפי הגבייה בשנה  הקרובה יושקעו במיגון ושיפור המוכנות בעורף".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) הגיב לנושא בביקורת והצביע על הפערים התקציבים כי בעוד הושקעו כ-4 מיליארד שקלים במיגון הדרום  הושקעו רק 150 מיליון שקלים בצפון. לדבריו, "זה זלזול באוכלוסייה, עדיף שלא ישימו".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קרא לעצור העברות תקציביות בועדה עד שנושא המיגון יוסדר, "זה עסק של כלל מדינת ישראל, ערב אישור התקציב היה ויכוח בין האוצר לביטחון. עמדת שר הביטחון לא התקבלה אבל גם כאן זה לא העניין של משרד הביטחון בלבד, אם יש שינוי מהותי זה מצריך תוכנית כוללת" והוסיף ,"אני מבקש שעד שלא שתאושר תוכנית רב שלבית למיגון הצפון לא יהיו העברות תקציביות בוועדה".

לטענת סיון יחיאלי, יו"ר פורום קו העימות, "אנחנו מדברים על פערים ב-3 רמות: פערי התרעה, אם אין התרעה בפני מרגמות, הם יפלו בכל מקום ואנשים לא ידעו אפילו לשכב מתחת לשולחן וזה יכול להיות קטסטרופה, העלות של מערכת כזו נגד מרגמות לכל הגבול הצפוני היא פחות מ-20 מיליון דולר. נקודה של רציפות תפקודית – זה נושא קריטי, המקלטים הציבוריים הולכים לשהות הרבה מאוד אנשים להרבה מאוד זמן, נשאל איך אתה מביא אוכל, ממי ומי מביא, ואין לזה תשובות היום. צריך להקצות את הסכום הדרוש מידית. לצד כך לא מתקבל על הדעת שרוב מוסדות החינוך לגיל 0 עד 4 לא ממוגנים".

גפני: "אני לא הולך להרפות מהעניין הזה, היום אני נפגש עם שר האוצר, אעלה את הנושא. לצד המיגון בתוכנית ארוכת טווח יש 2 דברים שיש להיערך אליהם – ההתרעה המידית שיש בדרום ויש את השאלה מה עושים עם אלה שמוגבלים בפינוי – נכים, ילדים. זה לא כסף אלא הערכות. הדבר השלישי זה המיגון המלא, אם חס וחלילה היה קורה משהו הכול היה, כי יש כסף. האם אתם נערכים בנושא הערכות?".

גולן ואך, ראש מחלקת מיגון, פיקוד העורף: "בסך הכל תפיסת פינוי האזרחים מסודרת ומאורגנת, בנושא ההתרעה קיימת התרעה לכל האזרחים, יש מקומות עם פערים במדרגה אחת מתחת למה שמדינת ישראל הציבה בדרום, מדובר על השלב הראשון  – כיסוי פערי ההתרעה ויצירת התרעה 15 עד 20 שניות לפני נפילה, ההתרעה היום בצפון היא בסמוך לנפילה, אין לאזרח את משך הזמן הנדרש כדי להיכנס לאזור המוגן".

ח"כ גפני: זה עולה כ-70 מיליון ₪, אין לך?"

ואך: "לא, בעוטף עזה הוסטו תקציבים כדי לייצר משך זמן כזה. בכל הנוגע לפינוי וההערכות זה באחריותנו ויש לוחות זמנים. בנוגע למוסדות חינוך אנחנו נמצאים כמעט בסופו של מיגון מוסדות חינוך ברמת הגולן".

עלי בינג, רכז ביטחון, משרד האוצר: "משרד הביטחון זה המשרד שאמון על הנושא, יש לו תקציב משמעותי. השנה לראשנה הוקצו 150 מיליון שקל למיגון הצפון. במסגרת התקציב בטווח של 0-20 ק"מ יהיו מקלטים בכשירות מלאה. זו תוספת שסוכמה לפני התקציב האחרון והוקדמה בשל הצרכים לשנה זו, אנחנו ממשיכים בעובדת המטה המשותפת על מנת להגיע לפתרונות לקראת הקבינט הקרוב. לעניין גני הילדים אין עדיין מקור תקציבי, לגבי הממ"דים יש תמריצים שיש ליישם.

אין כרגע מקור תקציבי למיגון פרטי. היו המלצות למתן תמרציים לבניית ממ"דים.

ח"כ גפני: "מה לגבי ה-100 מיליון למערכת התרעה מידית?"

בינג: "זה מובא לפתחנו לראשונה כאן".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני מבקש תשובה לגבי מערכת ההתרעה על נפילות קרובות, אלה דברים שצריכים להיעשות מיד, הם לא יכולים לחכות למסקנות של צוות. אם חס וחלילה יקרה משהו יהיה כסף ויבנו מיד, אנחנו מבקשים לעשות זאת קודם. ייתכן שנאלץ לא להעביר פה דברים עד שתהייה את ההתרעה, צריך לסדר אותה כפי שזה קורה בדרום. לגבי הדברים האחרים, התרשמנו שאין מיגון אמתי על הצפון על כל המשתמע מכך. צריך שיהיה מיגון פרטי של הבתים, כדי שהעסק לא יחסם שם. כולם מסכימים עם הרעיון הזה, המיגון הפרטי מצריך פתרון. אנחנו רואים בחומרה שממשלת ישראל איננה ערוכה לתופעה שכולנו חיים אותה, ידענו למגן את הדרום כמו שצריך, היו ספקות והכל נעשה בסוף, שיש עימות בדרום – הכל עובד, התעשייה, מערכת החינוך, החקלאים, אם זה לא היה נעשה הנזק הכספי היה הרבה יותר גדול מעלות המיגון. לצד אלה אני מבקש מפיקוד העורף דיווח בעוד 60 יום – האם הושלמה ההערכות של פינוי, הספקה, תרופות וכל הדרוש לאזורים אלה. לעניין נושא המיגון הרב שנתי נבקש גם תשובות מהאוצר, שנדע אם חס וחלילה יהיה מחדל את מי להאשים. אני לא מתכוון לעבור על זה לסדר היום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!