דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

יחסים בינלאומיים / שר החוץ הפלסטיני לבית הדין בהאג: לחקור את ההתנחלויות בשטחים

ריאד אל מאלכי הגיע הבוקר (ג') להאג על מנת להגיש את הבקשה באופן רשמי | משרד החוץ: "מהלך ציני שאינו תקף משפטית" | ישראל לא חברה בבית הדין הבינ"ל, אבל אזרחים ישראלים יכולים לעמוד בו לדין על פשעים בשטחה של מדינה החברה בו או נגד אזרח של אחת המדינות החברות

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: robert paul van beets / Shutterstock.com)
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: robert paul van beets / Shutterstock.com)
שי ניר

שר החוץ הפלסטיני הגיע הבוקר (שלישי) לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, על מנת לבקש מהתובעים שם לפתוח לאלתר בחקירה של ההתנחלויות בישראליות בשטחים. זאת, ככל הנראה, בתגובה להעברת שלוש שגרירויות זרות לירושלים. משרד החוץ: "הרשות הפלסטינית ממשיכה לנצל לרעה את בית הדין למטרות פוליטיות במקום לפעול לקידום משא ומתן מדיני".

על פי ההודעה הפלסטינית, הבקשה שהגיש ריאד אל מאלכי לבית הדין מדגישה כי "יש מספיק ראיות משכנעות לביצועם המתמשך של פשעים חמורים, המצדיקות פתיחה של חקירה מיידית".

ריאד אל-מלכי שר החוץ הפלסטיני (צילום ארכיון: פלאש90)
ריאד אל-מלכי שר החוץ הפלסטיני (צילום ארכיון: פלאש90)

בית הדין בהאג מנהל כבר מ-2015 חקירה ראשונית כנגד הטענות לפשעים אותם ביצעה ישראל, לכאורה, בשטחים, בכללם מדיניות בניית ההתנחלויות, ופשעים שביצעו שני הצדדים במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014. הבקשה שהוגשה היום עשויה לזרז את קבלת ההחלטה אם לפתוח בחקירה מלאה, שעלולה להוביל להעמדתם לדין של בכירים ישראלים.

"הבקשה סוקרת צעדים שישראל ביצעה בעבר, מבצעת בהווה, ומתכננת לבצע בעתיד, כדי לחזק את משטר ההתנחלויות שלה", נכתב בהודעה הפלסטינית. "צעדים שבוצעו על ידי, או בעזרת, ממשלת ישראל או סוכניה ושותפיה לפשע, בשטחים הכבושים של מדינת פלסטין, בכללם גם מזרח ירושלים".

ישראל אמנם לא חברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי, אבל אזרחים ישראלים יכולים לעמוד בו לדין אם הם חשודים בביצוע פשעים בשטחה של אחת המדינות החברות בו או כנגד אזרח באחת המדינות החברות בו. למרות שבית הדין יכול להגיש כתבי אישום נגד חשודים, אין לו כוח משטרתי משל עצמו שיאכוף את צווי המעצר שהוציא, והוא נסמך על שיתוף הפעולה של המדינות החברות.

בנייה בהתנחלות בית"ר עילית (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
בנייה בהתנחלות בית"ר עילית (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

הרשות הפלסטינית בחרה לפנות לבית הדין דווקא בנושא ההתנחלויות משום שמדובר, ככל הנראה, בתיק החזק יותר מבחינה משפטית. זאת משום שב-2004 הוציא בית הדין הבינלאומי לצדק, הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר של האו"ם, חוות דעת לפיה הקמת ההתנחלויות עומדת בניגוד לחוק הבינלאומי. למרות שמדובר בשני בתי משפט נפרדים, פסיקות של בית הדין הבינלאומי לצדק נחשבות לתקדים משפטי חזק, שבית הדין הפלילי הבינלאומי יכול לקחת בחשבון.

ממשרד החוץ הישראלי נמסר בתגובה כי "מדינת ישראל רואה בחומרה את הפנייה הפלסטינית לביה"ד הפלילי הבינ"ל, המהווה מהלך ציני שאינו תקף משפטית. הרש"פ ממשיכה לנצל לרעה את בית הדין למטרות פוליטיות במקום לפעול לקידום משא ומתן מדיני. מגוחך שהפלסטינים עושים זאת בעוד שהם ממשיכים להסית לטרור ולהשתמש בילדים ונשים כמגנים אנושיים במסווה לניסיונותיהם האלימים לפגוע בביטחון אזרחי ישראל.

"יודגש כי המהלך הפלסטיני אינו תקף מבחינה משפטית, ולבית הדין אין סמכות בנושא הישראלי-הפלסטיני; מכיוון שישראל אינה מדינה חברה בביה"ד והרשות הפלסטינית אינה מדינה. ישראל מצפה מביה"ד והתובעת לא להיכנע ללחצים הפלסטיניים ולא לאפשר לפלסטינים להביא לפוליטיזציה נוספת של ביה"ד או להסיטו מהמנדט המקורי שלו. ישראל פועלת בהתאם למנגנוני בקרה וביקורת שיפוטית עצמאיים ויסודיים, כראוי למדינה דמוקרטית, ובהתאם לדין הבינ"ל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!