דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כלכלה עולמית / המלחמה מתרחקת: ממשל טראמפ מנהל מו"מ להצלת חברת טלקום סינית

אחרי ההכרזה על "השהיית" מלחמת הסחר בין המדינות, הודיע הבוקר הממשל שיאפשר מסחר עם חברת ZTE העומדת בפני קריסה | בתוך כך, נחשף כי חברת הבנייה של טראמפ נכנסה לשותפות עסקית עם הממשלה הסינית בפרויקט תיירותי באינדונזיה

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין שי ג'נגפינג (צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP).
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין שי ג'נגפינג (צילום: Thomas Peter/Pool Photo via AP).
יונתן קירשנבאום

טראמפ יורד מהעץ: אחרי הכרזתו, בסוף השבוע האחרון, של שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין על "השהיית" מלחמת הסחר, הודיע הבוקר (שלישי) ממשל טראמפ כי הוא נמצא בשלבים מתקדמים של מו"מ להצלת ענקית טלקום הסינית ZTE מקריסה. ברקע הנסיגה המסתמנת מהקו הנוקשה של הבית הלבן כלפי סין, נחשף כי זכיינית של חברת הבנייה של טראמפ נכנסה לאחרונה לשותפות כלכלית עם הממשלה הסינית.

על אף העובדה שלפני שבועיים טראמפ עוד איים במלחמת סחר עם סין, ובהטלת מכסים על מוצרים סיניים בשווי 150 מיליארד דולר, הציג היום הממשל עמדה יונית הרבה יותר. המהלך הביא לביקורת חריפה מצד תומכי מלחמת הסחר, שטוענים ששינוי העמדה מהווה "כניעה" אמריקאית לסין. כתב של הוול סטריט ג'ורנל אף צייץ לפני מספר ימים כי "הסינים שיחקו בממשל טראמפ".

מספר מבקרים הזכירו כי טראמפ נבחר, בין היתר, על בסיס ההבטחה לנקוט עמדה נוקשה מול סין, וכי המהלך אותו ביצע בחודש האחרון הוא "לא יותר מהצגה". מארקו רוביו, סנאטור רפובליקני מפלורידה, צייץ השבוע כי "סין מנצחת במשא ומתן. את הוויתורים הם תכננו לעשות בכל מקרה. בתמורה הם זוכים לאפס מכסים, יכולים להמשיך לגנוב קניין רוחני ולמנוע מחברות אמריקאיות להשקיע בסין בעוד הם חופשיים להשקיע פה".

המבקרים מצביעים על כך שההסכם אליו נראה שתגיע ארה"ב עם סין רחוק מאוד מהדרישה המקורית של הורדת הגירעון המסחרי ב-200 מיליארד דולר, וכי הצעדים אליהם הסכימה הממשלה הסינית היו כאלו שהיא התכוונה לבצע בכל אופן. טראמפ מצידו הגיב בסדרת ציוצים, בהם כתב כי "מסחר הוגן עם סין –יקרה!".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/998524172858019840

אחד הסמלים לנסיגה של ממשל טראמפ מעמדתו המקורית ביחס למלחמת הסחר היא הסנקציות על ZTE. מחלקת המסחר האמריקאית הודיעה כי תאפשר לחברות אמריקאיות לשוב ולסחור עם החברה הסינית, אחרי שבאפריל החליטה לאסור עליו. אותו איסור הוטל אחרי שהתגלה כי החברה מקיימת קשרים מסחריים עם איראן וקוריאה הצפונית, שתי מדינות המוחרמות על ידי ארה"ב. גם הצבא האמריקאי המליץ לפעול נגד החברה, אותה הגדיר כ"סכנה ביטחונית".

עם זאת, לפני כשבוע הודיע טראמפ בצעד חריג כי יפעל לבטל את האיסור שהוטל על ידי מחלקת המסחר לאחר שנשיא סין שי ג'ינפינג פנה אליו ישירות בבקשה להפוך את ההחלטה. ZTE הודיעה כי החרם שהוטל עליה מצד ארה"ב יביא אותה לפשיטת רגל, היות ומרבית עסקיה מתבצעים עם חברות אמריקאיות. טראמפ צייץ כי יפעיל להפוך את החלטת המחלקה.

התערבותו של טראמפ בהחלטת מחלקת המסחר היא חריגה ממספר סיבות. ראשית, החלטות מסוג זה נחשבות ל"משפטיות" בלבד, ולא פוליטיות. במילים אחרות, היות וארה"ב הטילה חרם על איראן וקוריאה הצפונית, מחלקת המסחר מחויבת להטיל סנקציות על חברות שמפרות את אותו החרם, ללא שיקולים "פוליטיים".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/995680316458262533

סיבה נוספת היא התערבותו של טראמפ להצלת חברה סינית, מהלך שמשך אליו ביקורת מצד הפלגים הקיצוניים יותר בקרב תומכי מלחמת הסחר עם סין. עם זאת, המהלך איננו מפתיע כל כך כשלוקחים בחשבון את ההשפעות שעשויות היו להיות לקריסת החברה על חברות אמריקאיות.

מספר חברות טלקום אמריקאיות מייבאות מוצרים סיניים מתוצרת ZTE לצורך הייצור בארה"ב, ביניהן חברת הטלקום האמריקאית הענקית קוואלקום. קריסה של אותה החברה הייתה פוגעת לא רק במשק הסיני, אלא גם בחברות אמריקאיות. בממוצע, רוכשות חברות סיניות מוצרים טכנולוגיים אמריקאיים בהיקף של 150 מיליארד דולר בשנה.

המבקרים של טראמפ מוחים על כך שהצלת החברה הסינית לא שימשה למנוף לחץ נוסף במשא ומתן מול הסינים.

בינתיים, בעסק המשפחתי של הנשיא

מבוכה ציבורית נוספת לנשיא האמריקאי התעוררה בשבוע שעבר, כשנחשף כי חברה אמריקאית, זכיינית של קבוצת טראמפ, תכנס לשיתוף פעולה עסקי עם לא אחרת מאשר הממשלה הסינית. טראמפ אמנם התחייב להתנתק מניהול עסקיו בזמן כהונתו כנשיא, והעביר את המושכות לשני בניו, אך תזמון העסקה פועל לרעתו- בדיוק כשהוא מואשם בכניעה לדרישות הממשלה הסינית.

Photo: Tony Webster, flickr
Photo: Tony Webster, flickr

חברה אינדונזית, שזכתה ברישיון להקמת בית מלון תחת המותג "טראמפ", החליטה לבנות פארק שעשועים בצמוד אליו. החברה שתבנה את הפארק נמצאת בבעלות הממשלה הסינית. כך, למעשה, נחשף אינטרס עסקי משותף בין הממשלה הסינית לבין הנשיא טראמפ.

מבקריו של הנשיא מציינים כי הפרויקט באינדונזיה הוא למעשה חלק מתוכנית "חגורה אחת, דרך אחת", בפרויקט ארוך טווח ורחב היקף עליו הכריז שי ג'ינפינג לפני מספר שנים, במסגרתו משקיעה הממשלה הסינית סכומי כסף אדירים בתשתיות במדיניות אסיה. המטרה האסטרטגית של התוכנית היא הקמת תשתיות למסחר סיני, יצירת שווקים מתפתחים שיצרכו את התוצרת הסינית, וחיזוק מיקומה הפוליטי של המדינה ביבשת.

כך, למעשה, נחשף כי עסקיו הפרטיים של טראמפ משתפים פעולה עם יוזמות ההתרחבות של הממשלה הסינית, בניגוד גמור לעמדתו הציבורית, לפיה יש להיאבק בניסיונות אלה.

אמנם אין הוכחה לפיה שיתוף הפעולה השפיעה באיזשהו אופן על קבלת ההחלטות של ממשל טראמפ, אך מבקריו השתמשו במקרה והעלו את ההשערה לפיה השינוי הפתאומי בעמדתו עשויה להיות קשורה לעסקיו הפרטיים באסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!