דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

כבוד לעבוד / משלבים ומצויינים: אות כבוד למקומות עבודה המעסיקים עובדים עם מוגבלות

"הניסיון מלמד שמדובר בעובדים מוכשרים ואיכותיים אשר לוקחים את ההזדמנות הניתנת להם בשתי ידיים" אמר שר הכלכלה אלי כהן בטקס | המצפה התת ימי באילת, מלון הילטון, 'שמן מרוקאי', יקב טוליפ, מאפיית אורבר, ואקומיוניטי הם העסקים שזכו באות

טקס אות שר הכלכלה למעסיקים אנשים עם מוגבלויות (צילום: משרד הכלכלה).
טקס אות שר הכלכלה למעסיקים אנשים עם מוגבלויות (צילום: משרד הכלכלה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) העניק אתמול (שלישי) אות למעסיקים המשלבים אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. בקטגוריית עסקים גדולים זכו באות 'המצפה התת ימי באילת', מלון הילטון בתל אביב וחברת 'שמן מרוקאי'. בקטגוריית עסקים קטנים ובינוניים זכו יקב טוליפ ומאפיית אורבר. אות הוקרה מיוחד ניתן לחברת אקומיוניטי במשגב. באירוע שהתקיים בהרצליה נכחו השר, ראש העיר משה פדלון, סגניתו מאיה כץ ואורן הלמן – מקים תנועת 'סיכוי שווה' להעסקת אנשים עם מוגבלויות וסמנכ"ל שיווק ורגולציה בחברת החשמל.

"אני קורא לעוד מעסיקים להרים את הכפפה ולעמוד בחובתם החברתית והכלכלית – להעסיק עובדות ועובדים עם מוגבלות" אמר שר הכלכלה אלי כהן, "כחברה עלינו לקדם שוויון הזדמנויות ואת הזכות להתפרנס בכבוד לכל מי שיכול. הניסיון מלמד שמדובר בעובדים מוכשרים ואיכותיים אשר לוקחים את ההזדמנות הניתנת להם בשתי ידיים".

המצפה התת ימי באילת מעסיק 12 עובדים עם מוגבלויות מתוך 120 עובדי החברה. בנוסף פועל הפארק בשיתוף פעולה עם בית הספר אורים לחינוך מיוחד, כשהוא משלב את תלמידיו במחלקות השונות, עורך להם היכרות עם סביבת העובדה ומשלב את חלקם בעבודה בסיום השנה.

מלון הילטון תל אביב מעסיק 31 עובדים עם מוגבלות מתוך 384 עובדיו, המועסקים במגוון רחב של משרות ותפקידים שונים. החברה החלה בקליטת חברי צוות עם מוגבלות כבר בשנות ה- 9 המאוחרות, ומפעילה כיום גם תוכנית תעסוקה מעברית, במסגרתה מלווים העובדים בשנתם הראשונה על ידי מדריכי שיקום ועובדים סוציאליים, ועובדים בהיקף משרה חלקי – ולאחריה מתבצעת עבורם התאמה אישית לתפקיד. הצוות הניהולי מקיים מפגשים עם המלווים והעובדים הסוציאליים, במטרה ללמוד את דרכי הפעולה הנכונות ולהתאים את סגנון העבודה לעובד ולצרכיו.

מפעל שמן מרוקאי הוקם ב-2009 במעלות, מייצר מוצרי טיפוח וקוסמטיקה לשיער ולגוף ומייצאם למעל ל-70 מדינות ברחבי העולם. במפעל מועסקים כ-180 עובדים מכלל מגזרי האוכלוסייה הישראלית, וביניהם גם עובדים עם מוגבלויות. ב-2010 נקלט העובד הראשון עם מוגבלות בחברה, ולאחר מכן עוד 13, המלווים על ידי שני מדריכים באופן צמוד. כעת מתעתדת החברה לשלב עובדים נוספים עם מוגבלויות, "המפעל מהווה מקור השראה למפעלים אחרים לשילוב אנשים עם מוגבלויות בתעשייה ונתינת האפשרות לכל אדם באשר הוא להביא לידי ביטוי את יכולותיו" צוין במעמד מתן האות.

מאפיית אורבר מקיבוץ שער העמקים הוקמה ב-2014 ומעסיקה 13 עובדים – שישה מתוכם עם מוגבלות. המאפייה שמה דגש על שילוב אוכלוסייה עם מוגבלות בסוג עבודה המתאים ליכולותיהם, ועוזרת לעובדים בפעולות אשר יקלו עליהם את עבודתם המלווה ביחס אישי והתאמת תפקיד לפי יכולות.

יקב טוליפ בקרית טבעון מעסיק ארבעה עובדים עם מוגבלויות מתוך 23 עובדיו. החברה מעסיקה עובדים מכפר תקווה- מקום מגורים המהווה מסגרת חברתית ותעסוקתית לבעל מוגבלות. כבר בעת הקמת היקב החליטו עם היקב ומנהל הכפר על שיתוף פעולה, אשר בו יעסיק היקב עובדים המתגוררים בכפר תקווה. לצד זאת תורם היקב ומפעיל פרויקטים עבור עמותות שונות, כאשר הרווחים מיועדים לעמותה.

'אקולוגיה לקהילה מוגנת' היא חברה המפעילה במשגב את פרוייקט 'אקומיוניטי' ועוסקת בתחום המחזור וההשמשה של פסולת אלקטרונית. החברה הוקמה בשנת 2008 מטרה להעסיק עובדים עם מוגבלות, ומעסיקה 57 עובדים במספר מסלולים בתחום המחזור וההשמשה של פסולת אלקטרונית ובעבודה טכנולוגית מתקדמת ובתחום איכות הסביבה. החברה פועלת על פי מודל של עסק חברתי, שאינו שואף למקסום רווחיו אלא במטרה שההשקעה תחזור לטובת העובדים ולהרחבת מעגל המועסקים מקרב האוכלוסייה עם מוגבלות, ולשילובם בקהילה.

בהתאם להסכם קיבוצי שחתמו ההסתדרות וארגוני המעסיקים, ושהורחב בצו על ידי משרד העבודה והרווחה, החל מסוף 2014, חייב כל ארגון המונה למעלה מ-100 עובדים, להעסיק אנשים עם מוגבלות בהיקף של 3% ממצבת כוח האדם שלו. עם זאת לא כל העסקים עומדים כיום בדרישות צו הרחבה זה – וישם עסקים רבים הקטנים ממאה עובדים, ואינם חייבים על פי הצו בקליטת עובדים עם מוגבלויות.

על מנת לעודד את שילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, החליט שר הכלכלה והתעשייה על הענקת האות למעסיקים ומעסיקות אשר מעסיקים אנשים עם מוגבלות בצורה מקצועית, הוגנת ומכבדת ומציעים אופק תעסוקתי וסביבה תומכת המשלבת בין עובדים עם מוגבלות וכאלה שאינם.

בראש וועדת האות עמד נחום איצקוביץ', מנהל הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה במשרד הכלכלה, המפעילה מסלול מענקים בהיקף חמישה מיליון שקלים לסיוע למעסיקים המשלבים עובדים עם מוגבליות. "אני רואה חשיבות רבה בשילובם של אנשים עם מוגבלות בעולם התעסוקה. מסלול הסיוע, הניתן באמצעות הרשות להשקעות, יגדיל את היקף התעסוקה של אנשים עם מוגבלות וייתן מענה מקצועי לקליטת עוד עובדים איכותיים במעגל העבודה. אות שר הכלכלה יתמרץ מעסיקים נוספים ויאיר את היעד החשוב הזה" אמר.

לצדו השתתפו בוועדה גם נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אברהמי טורם, מנהלת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, דפנה מאור, הסוכנות לעסקים קטנים והבינויים, איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים, משרד הכלכלה ונציג ציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!