סוגר שורות

סוגר שורות / איך הצליחו האחים חג'ג' וכרישי נדל"ן נוספים לחמוק מהדיון על פועלי בניין מתים

את התמונות שלהם תמצאו סביב עסקאות נוצצות, לא כשהעובדים שלהם צונחים מגובה של עשרים מטרים בגלל הפקרות | וגם: התקלה של המשטרה עם ג'עפר פרח והגמישות המוזרה של מירי רגב בעניין השחקנים הזרים | הטור השבועי של עורך "דבר ראשון"

שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

1. סדר בג'ונגל. תכירו את האחים צחי ועידו חג'ג'. התמונות של השניים מככבות מזה עשור במדורים הכלכליים, סמל להצלחה מקומית שחיברה בין שוק רותח לכסף גדול. תמצאו אותם על רקע מגדלי יוקרה, השקות נוצצות, שותפות עם לב לבייב ואפילו עם ליאונרדו דיקפריו. ההוא מהסרט עם האנייה..

איפה לא תמצאו את האחים חג'ג'? באותם מקומות שלא תמצאו שום יזם נדל"ן: כשפועלים נופלים מהמנופים ומהפיגומים העלובים שסיפקו להם, כאילו היו זבובים שהתחשמלו והתרסקו על הקרקע בלי שלמישהו אכפת. זה קרה ממש השבוע בפרויקט H-TOWER של חג'ג' בתל אביב, כשהפועל לואיז גומז נפל מגובה 20 מטרים כתוצאה מפיגום שקרס, אבל זה קורה כל הזמן, כמעט בכל חברת בנייה אפשרית.

רק בסוף השבוע האחרון נפל למותו פועל שהועסק באתר של "אלקטרה בנייה", וגם שם אף אחד לא חשב להראות לכם למשל את התמונה של המנכ"ל ירון סורק. תמונות זה רק למכירות, לעסקאות הלוהטות, להתרברבות בסלבריטיז שרכשו מיני-פנטהאוז בפרויקט החדש. בטיחות הפועלים, חיי אדם – זה כבר עניין לקבלני משנה, לפקחים של משרד העבודה, מקסימום למד"א.

שאלתם את עצמכם פעם למה לא שומעים כל שני וחמישי על מנופאים בנמל או על טכנאים בחברת החשמל שנופלים אל מותם חס ושלום? הם הרי מטפסים לא פחות גבוה. אבל שם, יש מי שדואג להם. קודם כל הם דואגים לעצמם כי הם מאוגדים וזו בדיוק כוחה של עבודה מאורגנת. יש להם ציוד מתאים, כללים נוקשים, משמרות נוחות שמאפשרות ריכוז בגובה של 72 מטרים ויותר. שם לחיים יש משמעות. לעובדים יש שם, יש פנים. בענף הבנייה, לעומת זאת, המילה "שקופים" תעשה הנחה גדולה. אין עוד ענף בו העובדים מופקרים כך למוות, בלי שמישהו נותן על זה את הדעת.

אז מה אפשר לעשות חוץ מלהציג את התמונות של היזמים בכל פעם שפועל נהרג באתרי הבנייה שלהם? למשל, לקבוע סופסוף תקני בטיחות חדשים שיחייבו התקנה של פיגומים סגורים, רשתות, ציוד קשירה ומנופים חדישים יותר. כי עם כל הכבוד לקנסות ולרחפנים המצלמים ששר העבודה חיים כץ הודיע עליהם לאחרונה – לפני שמכניסים משטרה לג'ונגל, צריך לעשות קצת סדר בעצים.

2. הערבי הטוב. ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאווא שנעצר ביום שישי שעבר ושוחרר על ידי שופט רק אחרי ששברו את רגלו בבית המעצר, הוא בסך הכל תקלה. כמו מצלמה של "בצלם" שעמדה במקום הנכון בזמן הכי פחות נכון, תלוי את מי שואלים. פרח הוא "הערבי הטוב", האינטלקטואל המקושר היטב, אחד עם מספיק חברים בברנז'ה בשביל להקים צעקה. כזו שמתחילה בטוויטר ומסתיימת באולפן המלטף של עודד בן עמי. לשבור לו את הרגל זה כמו להציע שירות בלי חשבונית וליפול על חוקר במס הכנסה. כמו להעליב לקוח שביקש להחליף את המנה ולגלות שהוא מבקר המסעדות הכי פחות סימפטי בענף. ג'עפר פרח הוא תקלה כי מכות לערבים זה משהו שקורה כל יום בלי ציוצים ובלי אולפנים. זה קורה כי אפשר, כי למי אכפת. קצת כמו הפועלים שנופלים להם מהפיגומים, רובם הגדול ערבים בעצמם. במדינה שבה אפילו ראש הממשלה לוקח חלק פעיל ומרכזי בהסתה ובדמוניזציה כלפי 20% מהאוכלוסייה, לא צריך להתפלא שהאלימות והאפליה עוברות בשקט, רוב הזמן בלי "תקלות".

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. נעצר ע"י המשטרה בהפגנה ביום שישי האחרון (צילום: מרכז מוסווא).
ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסווא. נעצר ע"י המשטרה בהפגנה ביום שישי האחרון (צילום: מרכז מוסווא).

3. הזרים של רגב. שרת התרבות והספורט מירי רגב הצהירה השבוע כי היא רוצה לראות את הכדורסל הישראלי "חוזר לימי הזוהר שלו עם שחקנים כחול-לבן". זה קרה בשיא שביתת השחקנים בליגת העל, שמוחים על שילובם המועט של הישראלים על המגרש ביחס לשחקנים הזרים. רגב, זו שהביאה לעולם את "הסודנים הם סרטן בגוף שלנו", הציגה לפתע קו הרבה יותר גמיש בעניין הזרים. מול המצלמות היא דיברה אמנם במונחים של כחלון-לבן, אבל בפועל הניחה על השולחן את המתווה של ראשי הקבוצות בעצמם. המתווה הזה, שלצד הארכת מה שמכונה "החוק הרוסי" שנועד להגן על הישראלים בליגה המקומית, כלל גם הגדלה של מכסת הזרים לשישה במקום חמישה בכל סגל. לא בדיוק ימי הזוהר, בטח לא כחול לבן.

לרגב, מסתבר, כבר אין בעיה עם הזרים גם כשהשחקנים הישראלים מדברים מדם ליבם על הפגיעה בהם. אולי זה מפני שעם כל הכבוד לכמה עשרות שחקנים, לא מדובר בלובי פוליטי מי יודע מה, בטח לא כזה שגובר על הלחצים והליטופים מצד ראשי הקבוצות – בטח זו הצהובה שמגיעה כמו תמיד עם התותח הכי כבד שלה – שמעון מזרחי. רגב, שאוהבת להציג את עצמה כמי שלא מהססת להתעמת עם "האליטות", לא חשבה לדגדג אפילו את אחת האליטות המשמעותיות והכוחניות בספורט הישראלי. מזל שאתם לא נופלים עכשיו מהכסא.

שרת הספורט רגב ושחקן הכדורסל עידו קוז'יקרו במסיבת עם ארגון השחקנים ומנהלת הליגה. 22 במאי (צילום: רוי עלימה/ פלאש90)
שרת הספורט רגב ושחקן הכדורסל עידו קוז'יקרו במסיבת עם ארגון השחקנים ומנהלת הליגה. 22 במאי (צילום: רוי עלימה/ פלאש90)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!