ההפקרות נמשכת

ההפקרות נמשכת / כנראה שמוות של פועלי בניין אינו מידע חשוב ל"משקיע סביר" בניירות ערך

חברות יזמיות של פרויקטי בנייה חומקות מהאחריות שיש להן לבטיחות האנשים שבונים אותם עבורן | ברשות לניירות ערך, לא חושבים שמידע כזה חשוב עבורנו כמשקיעים באותן חברות | אם זה תלוי בפעילות למען בטיחותם של פועלי הבניין, זה ישתנה בקרוב

אתרי הבנייה של קבוצת האחים חג׳ג בהם נהרגו שני פועלים השבוע - ההרוגים לא ידווחו למשקיעים בבורסה. (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה / מרים אלסטר / פלאש 90).
אתרי הבנייה של קבוצת האחים חג׳ג בהם נהרגו שני פועלים השבוע - ההרוגים לא ידווחו למשקיעים בבורסה. (צילום: הפורום למניעת תאונות עבודה / מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברת 'אחים חג'ג" היא החברה היזמית בשני האתרים בהם נהרגו עובדים בשבוע החולף: דוד יגודייב (59) שנהרג ביום שישי שעבר ולואיז גומז (32) שנהרג ביום ב' השבוע. פרט זה עשוי היה לחמוק מעיני הציבור השבוע, לולא פעילותה של הקבוצה למאבק בתאונות בניין, שפעלה לברר את זהות החברה היזמית. כיום חברות יזמיות אינן נושאות באחריות בגין תאונות המתרחשות באתרי הבניה שלהן – והאחריות מוטלת על החברות הקבלניות בלבד.

החברה המצליחה, בבעלות האחים צחי ועידו נסחרת בבורסה. כך גם חברת 'אלקטרה בניה' שהיתה הקבלנית המבצעת באתר בו נהרג יגודייב. אלא שכיום, חברות אלו אינן נדרשות לדווח על תאונות קשות או קטלניות המתרחשות באתריהן.

מה חשוב למשקיע הסביר?

לאחרונה, בעקבות מותו של צ'ן ז'ונג (38) בתחילת החודש באתר בניה של חברת 'סולל בונה' הנסחרת בבורסה אף היא, פנו עו"ד הדס תגרי מ'הקבוצה למאבק בתאונות בניין'; עו"ד ליעד אורתר, מנכ"ל 'המכון לאחריות תאגידית לרשות לניירות ערך' ועו"ד אסתר פדר, אף היא מהמכון לאחריות תאגידית, בדרישה לחייב את החברות הציבוריות לדווח על תאונות אלה. זאת מתוקף תקנות ניירות ערך, המסמיכות את הרשות לדרוש דיווח על אירועים שהיא סבורה שידיעה אודותיהם "חשובה למשקיע סביר השוקל קניה או מכירה של ניירות ערך של התאגיד".

אלא שברשות לניירות ערך סבורים כי אין מקום לחייב חברות ציבוריות בדיווח אודות תאונות עבודה המתרחשות באתריהן, אך שוקלים לבקש מחברות ציבוריות מסויימות לפרסם נתונים אלו באופן וולנטרי במסגרת הדו"חות התקופתיות שלהן.

הדס תגרי, מייסדת הקואליציה למאבק בתאונות הבניין (תמונה באדיבות המצולמת).
הדס תגרי, מייסדת הקואליציה למאבק בתאונות הבניין (תמונה באדיבות המצולמת).

"ההחלטה והאחריות בדבר פרסום דיווח על ידי חברה ציבורית ו/או תאגיד מדווח נתונים, בעיקרון, לגורם המדווח, אשר אמור לקיימה בהתאם לדרישות החוק" הגיבה להן בתחילת השבוע עו"ד גלית כהן, הממונה על פניות הציבור ברשות, וציינה כי על התאגיד לשקול בין היתר האם לדיווח אודות פציעה או מוות של עובד "עשויה להיות השפעה מהותית על התאגיד או שיש באירוע כדי להשפיע באופן משמעותי על מחיר ניירות הערך של התאגיד".

"הטלת חובת דיווח על חברות ציבוריות, ללא קשר למהותיות האירוע עבור המשקיעים בהן, אך ורק בשל היותן חברות ציבוריות, אינה משרתת את תכליתו של חוק ניירות ערך, והיא עלולה לפגוע ברצון של חברות שונות להנפיק ניירות ערך ולהפוך לציבוריות, שכן, חובת דיווח דומה לא חלה על חברות פרטיות" הוסיפה. עם זאת לדבריה, בחודשים האחרונים פועל צוות ברשות הבוחן את הגילוי הנדרש מצד החברות הציבוריות בתחום 'האחריות התאגידית', אשר שוקל את הצורך בפרסום הנחיית גילוי על פיה יתבקשו כאמור חברות ציבוריות מסויימות לתת באופן וולנטרי מידע כללי בסוגיות של אחריות סביבתית וחברתית של הממשל התאגידי. "בשלב זה, טרם גובשו המלצות סופיות ומטבע הדברים, לא נוכל לומר אם בפועל יתבקשו חברות ציבוריות לתת מידע כאמור, בין אם באופן וולונטרי או באופן אחר.

עורכות הדין תגרי ופדר הודו לרשות על התייחסותה המהירה והעניינית לפנייתן, וציינו כי הן שמחות שברשות בוחנים את נושא חובת הדיווח על סוגיות סביבתיות וחברתיות. "יחד עם זאת" השיבו, "אנו סבורים כי אין במענה האמור משום תשובה מספקת לדרישה שהועלתה במכתבנו. זאת, הן משום שהסוגיה דנן אינה יכולה ואינה צריכה להמתין להסדרה כוללת של סוגיות האחריות התאגידית החברתית והסביבתית, והן משום שממכתבכם עולה כי מראש הגדרתם לעצמכם שיקול דעת מצומצם בפרשנות חובת הגילוי התאגידית אודות תאונות עבודה".

השתיים הדגישו כי לשיטתן חובת דיווח מיידית במקרים של תאונות קטלניות עולה גם מהפסיקה המשפטית העדכנית בתחום חובת הדיווח – וכי העניין הציבורי והתקשורתי בסוגיית תאונות העבודה בשנתיים וחצי האחרונות מלמד כי הציבור – ובכללו ציבור המשקיעים – רואה בכך תופעה חמורה ומצפה מכלל הרשויות לפעול למיגורה. "נוכח כל האמור אנו חוזרים וקוראים לך להורות באופן מיידי לחברות הציבוריות שבאתריהן התרחשו תאונות קטלניות וקשות לדווח על כך מידית לרשות לניירות ערך ולציבור המשקיעים" סיכמו, וקראו ליו"ר הרשות ענת גואטה להפגש עימם בנושא.

המחיר: 35 פועלים בשנה

בשנת 2017 נהרגו 35 עובדי בניין, ונפצעו 229 באורח בינוני עד קשה. מאז תחילת השנה נהרגו כבר 15 עובדים ועוברת אורח אחת ונפצעו למעלה מ-60 עובדים. רבים מהרוגים ופצועים אלה נפגעו במהלך עבודתם באתרי בניה המבוצעים על ידי חברות הנסחרות בבורסה, או יזומים בידי חברות כאלו.

הצעת חוק המבקשת להחיל חובת דיווח בתחומי האחריות התאגידית על חברות גדולות וציבוריות, הונחה לפני שנתיים על שולחן הכנסת, וממתינה עד היום לדיון מקדים. הצעת החוק כוללת חובת דיווח במגוון נושאים – ביניהם תנאי ההעסקה של עובדים ועובדי קבלן, השפעות אקולוגיות, היקפי העסקה קבלנית, התמודדות עם תחום האלימות המינית ואף קיומה או אי קיומה של עבודה מאורגנת. כמו כן היא מבקשת דיווח בנושא היקף תאונות הדרכים בהן היו מעורבים רכבי החברה – אולם, היא אינה כוללת בנוסחה הנוכחי התייחסות לסוגיית ניהול הבטיחות בחברות והיסטוריית תאונות העבודה שלהן.

התגובה שמסרו לנו מ'האחים חג׳ג׳' מתייחסת לתאונה בה נהרג גומז ביום שני, אולם בחברה בחרו שלא להגיב לתאונה בה נהרג יגודייב לפני שבוע: ״מדובר בקבוצת רכישה הפועלת תחת הסכם פאושלי באתר הבנייה, במסגרתו הקבלן מנהל את העבודה וכך גם אחריותו הבלעדית על הסיכונים באתר. אנו מצרים על המקרה הטראגי ומקווים שמקרים כאלו לא ישנו בעתיד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!