דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / השרים הצביעו נגד תשלום מלא על ימי מחלה כבר מהיום הראשון

הצעתו של ח"כ מאיר כהן הציעה התמודדות עם המצב בו עובדים מקבלים תשלום חלקי על ימי מחלה רק מהיום השני ותשלום מלא רק מהיום הרביעי, ונדחתה ע"י ועדת השרים לחקיקה | ח"כ כהן בתגובה: "ממשלה שמתהדרת במדיניות חברתית, מוכיחה בפועל ההיפך ומונעת ממרבית עובדי המשק שוויון סוציאלי"

ימי מחלה (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
ימי מחלה (צילום אילוסטרציה: shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת השרים לחקיקה דחתה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) שביקש להסדיר את תשלום ימי מחלה כבר מיום המחלה הראשון, ולא כפי שנהוג כיום – כאשר ישנו תשלום חלקי מהיום השני ותשלום מלא רק מהיום הרביעי.

מח"כ כהן נמסר: "מצער מאוד שוועדת השרים דחתה הצעה חשובה וצודקת. ממשלה שמתהדרת במדיניות חברתית כל כך, מוכיחה בפועל ההיפך ומונעת ממרבית עובדי המשק שוויון סוציאלי".


"פינת עבודה" – מה ההבדל בין היום הראשון של המחלה לשלישי, מה קורה כשבן הזוג חולה ומה החיסרון אצל עובד "שעתי"? ד"ר מורן סבוראי ועו"ד אמיר בשה עושים סדר


בעת שהגיש את ההצעה הסביר כהן כי על פי המצב כיום, רק עובדים מאוגדים נהנים מהזכות לתשלום ימי מחלה מהיום הראשון להיעדרם, בעוד שעובדי משק לא מאוגדים, שגם ככה מצויים במעמד תעסוקתי נמוך, אינם מקבלים ביום הראשון תשלום דמי מחלה, בימים השני והשלישי מקבלים תשלום עבור מחצית יום מחלה ורק ביום הרביעי מקבלים תשלום מלא. "לא די שמדובר בעובדים שאינם מאוגדים ואינם נהנים מהסכמים קיבוציים, הם נפגעים גם בזכות הבסיסית ביותר של דמי מחלה", אמר כהן.

בדברי ההסבר של ההצעה לתיקון חוק דמי מחלה נכתב כי הוא בבסיסו חוק סוציאלי שנועד לאפשר לעובד שחלה להמשיך ולקבל את שכרו במהלך התקופה שבה נבצר ממנו לעבוד בשל מחלתו. המצב כיום הוא כי חלק גדול מהעובדים במשק, לרבות עובדי המדינה, זכאים לקבל דמי מחלה מלאים החל מהיום הראשון למחלתם (זאת במסגרת הסכמים קיבוציים המבטיחים זאת – נ.כ), ואילו דווקא העובדים הלא מאוגדים שברוב המקרים נמנים על האוכלוסיות המוחלשות בחברה, זכאים לתשלום מלא רק החל מהיום הרביעי למחלתם, ואילו לגבי היום הראשון להיעדרות – אינם זכאים לתשלום, ובעד היום השני והשלישי – רק למחצית דמי המחלה. מצב זה יוצר מספר בעיות שהצעת החוק נועדה לתקן.

ראשית, מאחר ועובדים אינם זכאים לקבל דמי מחלה מלאים בשלושת הימים הראשונים למחלתם, אם הם צריכים להיעדר מהעבודה בשל מחלה הם עשויים להעדיף להיעדר יותר מיום אחד, גם כאשר לא קיים צורך בכך, על מנת לקבל תשלום כלשהו עבור תקופת המחלה. שנית, המצב כיום מקפח את העובדים הלא מאוגדים ביחס ליתר העובדים במשק. שלישית, המצב בו עובדים נאלצים להגיע חולים לעבודה משיקולים כלכליים מסכן את הציבור בכך שהוא מגביע את הסכנה בהדבקה.

מטרת הצעת החוק היא מצד אחד לסייע לאותם העובדים הלא מאוגדים בתקופת מחלתם ולהשוות את מעמדם לנהוג במשק, ומצד שני לצמצם את המוטיבציה של אותם עובדים להיעדר מעבודתם שלא לצורך. לכן מוצע כי עובד יקבל דמי מחלה מלאים כבר מהיום הראשון להיעדרותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!