אירלנד

ניצחון למחנה ה"כן" / משאל העם באירלנד: 1.4 מיליון אזרחים הצביעו בעד זכותן של נשים לבצע הפלה

66% תמכו בשינוי חוק ההפלות, דבר שסלל את הדרך לקידום החקיקה בפרלמנט | חוק ההפלות האירי הוא אחד מחוקי ההפלות המחמירים באירופה, ושינויו מהווה צעד נוסף בגל הליברליזציה שעובר על המדינה בשנים האחרונות

נשים ממחנה ה'כן' במשאל העם באירלנד חוגגות עם היוודע התוצאות בקלפיות. 26 במאי (AP Photo/Peter Morrison)
נשים ממחנה ה'כן' במשאל העם באירלנד חוגגות עם היוודע התוצאות בקלפיות. 26 במאי (AP Photo/Peter Morrison)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

אזרחי ואזרחיות אירלנד אמרו את דברם והצביעו בעד ביטול אחד מחוק האיסור על ההפלות המחמירים באירופה. לפי תוצאות המדגם 66% מהמצביעים, המהווים 1,429,981 אזרחים, הצביעו בעד ביטול התיקון ה-8 לחוקה משנת 1983 בו נקבע כי לאם ולתינוק שטרם נולד ישנה זכות שווה לחיים. למרות הניצחון, על שינוי החוק לעבור תהליך חקיקה על ידי הממשלה האירית וההפלות לא יהפכו מיד לחוקיות.

לאחר שתוצאות המדגמים שפורסמו הלילה הצביעו על ניצחון מוחץ לאלו שתומכים בזכותן של נשים לבצע הפלה, הודיעו מובילי הקמפיין נגד הפלות כי הם מכירים בהפסד. מובילי הקמפיין מסרו כי "מה שהמצביעים האירים עשו זו טרגדיה במימדים היסטוריים. טעות לא הופכת לצודקת גם אם הרוב תומך בה".

אשה מניחה זר פרחים על ציור קיר עם דמותה של סוויטה הלפנאוואר, אשה בת 31 שנהרגה בעת הפסקת הריון לאחר שנאסר עליה להפיל והפכה לסמל למאבק. (Niall Carson/PA via AP)
אשה מניחה זר פרחים על ציור קיר עם דמותה של סוויטה הלפנאוואר, אשה בת 31 שנהרגה בעת הפסקת הריון לאחר שנאסר עליה להפיל והפכה לסמל למאבק. (Niall Carson/PA via AP)

לקראת ההכרזה על התוצאות התאספו אלפים בדבלין. ראש הממשלה, ליאו ורדקר אמר: "זהו יום בלתי רגיל. שיא של מהפכה שקטה שמתרחשת מזה עשר או 20 שנים". לאחר פרסום תוצאות המדגמים שניבאו תוצאה חיובית למחנה ה"כן", אמר רה"מ כי "זה נראה שאנחנו בדרך לעשות היסטוריה".

משאל העם שהתקיים שלשום (שישי) באירלנד אינו רק על זכותן של נשים לעבור הפלה. זהו קרב על עצם נשמתה של המדינה הנשלטת באופן מסורתי בידי הכנסיה הקתולית ושראתה בשנים האחרונות  גל של ליברליזציה. ההנהגה הפוליטית במדינה תומכת בהצבעת "כן" שתשים סוף לתיקון בחוקה משנת 1983 הקובע כי הרשויות יתייחסו לאם ולעוברה כשווי זכויות בעיניי החוק. לדבריהם, מדובר בהזדמנות של פעם בחיים לבטל את חוק ההפלות המקומי, מבין השמרניים במדינות אירופה. זוהי גם קריאת כיוון לגבי המסלול אליו הולכת המדינה שלפני שלוש שנים התירה נישואים חד-מיניים ושנה לאחר מכן בחרה ראש ממשלה הומו.

תרזה סוויני, תומכת בביטול האיסור על הפלות, הייתה אחד הראשונים להגיע לעמדת ההצבעה שמוקמה בכנסיית נורת' גראנד בדבלין. "אני לא מקדימה להשכים בדרך כלל אבל לא יכולתי לחכות כדי להגיע לכאן ולהצביע", היא מספרת. "אני מרגישה כאילו המתנתי כל חיי הבוגרים כדי שתהיה לי הזכות להשפיע בנושא". ורה רוני השליכה את פתק ההצבעה שלה באותה עמדת הצבעה. "זאת החלטה קשה אבל אני לא מרגישה שיש לי את הזכות לקחת חיים", אמרה. "אני חושבת שחיים הם קדושים ומסיבה זו נאלצתי להצביע נגד ביטול האיסור על הפלות".

עמוד עליו שלטי "כן". שלטי ה"לא" נתלשו ממנו (צילום: גל סילקי)
עמוד עליו שלטי "כן". שלטי ה"לא" נתלשו ממנו (צילום: גל סילקי)

משאל העם יכריע האם התיקון השמיני לחוקה יבוטל או שמא יישאר על כנו. התיקון דורש מן הרשויות להגן על זכותו לחיים של עובר בצורה שווה לאופן בו הוא מגן על זכותה לחיים של האם, מרגע ההתעברות. בכך הוא אוסר בצורה מוחלטת כל הפלה, למעט במקרים בהם חיי האם בסכנה מיידית. לעבור הפלה לא חוקית הינה עבירה שניתן להיענש בגינה בעד 14 שנות מאסר וטוענים כיום כי אלפי נשים איריות נוסעות מדי שנה לבריטניה השכנה כדי לעבור הפלה.

ראש הממשלה לאו ורדקר, רופא בהכשרתו, הצביע הבוקר בעד הביטול בקלפי הסמוכה למקום מגוריו. "לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו מן הסתם אבל אנחנו אופטימיים בזהירות", אמר והוסיף כי אחוז ההצבעה הגבוה הוא יתרון למחנה תומכי הביטול וכי מזג האוויר הנוח הוציא את האנשים מהבתים להצביע.

גל סילקי (שם בדוי), צעירה ישראלית שחיה ועובדת באירלנד מספרת על האווירה ברחובות היום ובימים האחרונים. "ראיתי המון אנשים ברחובות, בין השאר מפני שבתי הספר היו סגורים לצרכי הצבעה. מבחינת הנוכחות, הנוכחות של מצביעי ה'כן', התומכים בסילוק הסעיף האוסר על הפלות, הייתה משמעותית יותר. הרבה נשים וגברים עם חולצות 'כן', עם מדבקות 'הצבעתי' ו'כן' ומעודדות של 'כן' בצמתים. 'כן' זו ההצבעה של הדור הצעיר, ללא ספק, וה'לא' שייך לשמרנים ולאדוקים בדתם", היא מספרת.

"אבל ממש לא רק צעירים מצביעים 'כן'. יצא לי לנסוע היום עם נהג מונית אירי מבוגר, שסיפר לי איך בנו, הרשום בקלפי בצד השני של העיר, קם במיוחד בשש בבוקר כדי לדווש את כל הדרך להצביע ומשם לעבודה. גם הנהג הצביע 'כן', לדבריו", מעידה גל.  לדבריה הנהג הוסיף ש"אנשי הדת שלטו בנו כל כך הרבה שנים וקבעו לנו מה לעשות, הגיע הזמן למשהו חדש, הגיע הזמן שאנשים יוכלו להחליט בעצמם".

https://twitter.com/salihughes/status/1000063015058837506

גל מספרת כי כבר כמה שבועות שכמעט כל עמוד בעיר מכוסה בשלטים של שני הצדדים. אנשי ה"כן מדברים על זכויות האשה על גופה, על חמלה. ו"אנשי ה'לא' לא בחלו באף אמצעי: תמונות של עוברים, כיתובי סנאף, שלטים עם הכיתוב 'באנגליה מפילים 90% מהעוברים עם תסמונת דאון' בצירוף תמונה של ילדה מתוקה עם תסמונת דאון. להערכתה מחנה ה"כן" ינצח בגדול ומחנה ה"לא" כמעט וויתר.

אלפי אירים החיים מחוץ למדינה חזרו הביתה כדי להשתתף במשאל העם ההיסטורי ותומכי הביטול התאספו בשדה התעופה של דבלין כדי להעניק לחוזרים קבלת פנים נרגשת. מספר פעילים נשאו שלט "ברוכים הבאים הביתה" ושלט אחר עליו נכתב "תודה שעשיתם את הדרך כדי שנשים אחרות לא יצטרכו" בהתייחסם לנשים שצריכות לעזוב את המדינה כדי לעבור הפלה.

https://twitter.com/DoireannCait/status/999675046091264000

טרה פלין, שטסה להולנד לפני 11 שנה כדי לעבור הפלה שלא יכלה לעבור בביתה, אמרה שבכוונתה להצביע בעד הביטול כדי להבטיח שנשות הדורות הבאים לא יצטרכו לעבור את שהיא עברה. פלין העידה שהחוויה שעברה הותירה אותה מבודדת, מלאת אשמה ומודרת. לדבריה הצבעת ה"כן" שלה היא הצבעה בעד סולידריות וחמלה. "זו הצבעה שאומרת שאני לא שולחת אף אחת מכאן יותר".

תעמולה נאסרה במהלך יום ההצבעה אולם דבלין הייתה מלאה בכל זאת בשלטים המפצירים באנשים להצביע "כן" או "לא". רבים מהשלטים של המתנגדים להפלות נשאו תמונות של עוברים ואילו תומכי ה"כן" עודדו תיירים ללכת לברים השכונתיים ולתלות פתקיות עם עמדתם בנושא. הפתקיות הראו ברובן תמיכה במחנה ה"כן" אולם כמובן שלתיירים אין באמת זכות הצבעה כך שלא ניתן להסיק מכך דבר לגבי התוצאה.

נהג אוטובוס עוצר להביע תמיכה בפעילות מחנה ה"כן" (צילום: גל סילקי)
נהג אוטובוס עוצר להביע תמיכה בפעילות מחנה ה"כן" (צילום: גל סילקי)

מכתבים נרגשים נשלחו אל מערכת עיתון ה'אינדיפנדנט' האירי ובהם טיעונים והפצרות נגד ביטול האיסור על הפלות. "אם נצביע 'כן', לכל עובר, רצוי או לא רצוי, יהיו אפס זכויות", כתבה פרנסס קלהר מהעיירה קילארני. "אני לא מאמינה שהאנשים הנבונים של אירלנד רוצים את צו ה'הפלות ללא הגבלה'. אני אצביע נגד".

אם הצבעת ה"כן" תנצח במשאל העם חוקי הפלות חדשים יעלו לדיון בפרלמנט והממשלה הנוכחית כבר הודיעה כי בכוונתה להעביר חוק שיתיר הפלות ב-12 השבועות הראשונים להריון כשמעבר לכך יינתן היתר במקרים מיוחדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!