דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איילת שקד

מערכת המשפט / השרה שקד הציגה את תוכניתה לרפורמת "הליך הוגן" במערכת המשפט

שקד: "הזכות לכבוד ולחירות אינן כאלה המתקיימות רק בשעותיהם היפות של אזרחי המדינה" | במסגרת הרפורמה תוקם ועדה שתבחן את נושא הרשעות השווא, ישונו נהלי שמירת ראיות לצורך משפטים חוזרים ויאסר לצלם חשודים בבית המשפט | פרליט המדינה: "כאשר עושים צדק לעיתים נפגעים גם חפים מחטא"

שרת המשפטים איילת שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת (ללא קרדיט)
שרת המשפטים איילת שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת (ללא קרדיט)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שרת המשפטים, איילת שקד, הציגה היום (שני) במהלך נאומה בכנס לשכת עורכי הדין המתקיים באילת, את כוונתה לבצע רפורמה בכל הקשור להליך הפלילי וליחס המדינה לחשודים ולנאשמים בעבירות שונות. בין היתר, הכוונתה של השרה להקים ועדה בראשות השופט לשעבר יורם דנציגר שתבחן את נושא הרשעות השווא ותבחן שמירה של ראיות לצורך שימוש במשפטים חוזרים, נושא שעלה כביקורת בדו"ח האחרון של מבקר המדינה.

הזכות לכבוד ולחירות אינן כאלה המתקיימות רק בשעותיהם היפות של אזרחי המדינה; החשודים, העצורים והנאשמים זכאים לזכויותיהם דווקא בשעותיהם הקשות, בשעה שהמערכת כולה מתייצבת כנגדם. הם זכאים למלוא הזכויות שלהם גם בשעה שמתעורר אצלנו חשד בנחמדותם, ואולי אפילו בחפותם

"זכות החשוד לכבוד ולחרות נרמסת תחת גלגלי המשפט הפלילי", אמרה שקד והוסיפה כי "הזלזול החמור בזכויות חשודים ונאשמים הוא מחדל קשה ומתמשך. בלי שמירת מוצגים, הזכות למשפט חוזר היא סמל ריק וחסר משמעות. הפינג פונג בנושא חייב להסתיים". נושא נוסף וצורם במיוחד שהשרה מתכוונת לדבריה לטפל בו הוא עניין צילום חשודים בבתי המשפט, זה שהפך לטקס המוכר לצלמי התקשורת ובמהלכו נרמסים כבוד האדם והזכאות לפרטיות של אנשים שעדיין בחזקת נאשמים.

נאשם בבית משפט. האם בקרוב התמונות האלה יחלפו מהעולם? (Roni Schutzer/Flash90)
נאשם בבית משפט. האם בקרוב התמונות האלה יחלפו מהעולם? (Roni Schutzer/Flash90)

"הזכות לכבוד ולחירות אינן כאלה המתקיימות רק בשעותיהם היפות של אזרחי המדינה; החשודים, העצורים והנאשמים זכאים לזכויותיהם דווקא בשעותיהם הקשות, בשעה שהמערכת כולה מתייצבת כנגדם. הם זכאים למלוא הזכויות שלהם גם בשעה שמתעורר אצלנו חשד בנחמדותם, ואולי אפילו בחפותם. אוביל מהלך חדש להגנה על זכויות האדם בהליך הפלילי. יחד עם הממשלה והכנסת נבצר את הזכות להליך הוגן ונעשה זאת בשלושה תחומים: ניהול החקירה הפלילית, שמירת המוצגים והראיות וצמצום הרשעות השווא. כלל המהלכים האלה שמיד אציג ייצרו יחד את רפורמת 'ההליך ההוגן'", דברי השרה שקד.

שקד טבעה את "מבחן נאמן", על שמו של שר המשפטים לשעבר, יעקב נאמן, שהשרה סבורה ככל הנראה שנעשה לו עינוי דין. לפי המבחן של שקד, "מערכת אכיפת החוק תכווין את התנהגותה כלפי חשוד או נאשם כך שככל שיזוכה בסוף התהליך תצליח להביט בעצמה בדיעבד ולומר ביושר – 'נהגתי בו כראוי'. הרבה מאוד 'נאמנים' מסתובבים בינינו; ורבים עוד יותר הם ה'נאמנים' הפוטנציאליים".

שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן ז"ל. מבחן על-שמו (צילום: רוני שוצר \ פלאש 90)
שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן ז"ל. מבחן על-שמו (צילום: רוני שוצר \ פלאש 90)

השרה הוסיפה כי הפרקליטות והמשטרה מחויבות לבצע את עבודתן בצורה הטובה ביותר וכי הרפורמה שתוביל לא תפגע בעבודתן. "פשע חמור או עבירה קלה – בכולן יש לטפל. ובצד זה תמיד לזכור לפעול על פי 'מבחן נאמן'. בסוף התהליך הפלילי יתכן בהחלט שהמערכת תמצא אותם זכאים, אבל עד אז היא לעתים נוהגת בהם כאחרוני הפושעים".

כשחוטבים עצים – ניתזים שבבים

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שנשא אף הוא דברים בכנס של לשכת עורכי הדין בחר להתייחס לדברי השרה ויצא להגנת המערכת עליה הוא אמון. לפי ניצן, בין חמשת היעדים של הפרקליטות נקבע גם שמירה על כבודו של האדם וזכויות האדם. "השמירה על זכויות האדם היא יעד על לא פחות, ואני רוצה לומר כמה מילים בגלל נאומה של השרה. לב מי לא יחמץ לשמיעת הסיפור, ובאופן עקרוני רוב דבריך מקובלים עליי". ניצן הוסיף כי אין שום ספק שצריך לשמור על זכויותיהם של חשודים ונאשמים וכי למרות שלפי שקד הפרקליטות רואה רק צד אחד, "אנחנו רואים זאת חובתנו להגן על נפגעי עבירה וזכויות נאשמים וחשודים. יחד עם זאת, נדמה לי שחשוב להזכיר כאן שיש לא רק נאשמים".

ניצן המשיך והוסיף כי כשמערכת אכיפת החוק פועלת, נפגעים לעיתים אנשים, או כפי שאמר זאת ניצן, "כאשר עושים צדק לעיתים נפגעים גם חפים מחטא". ניצן בירך על הוועדה לצמצום הרשעות שווא, בה ישבו גם נציגים מהפרקליטות אבל יחד עם זאת, כך לדבריו "צריך להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים וצריך תמיד לשמור על איזון. אפשר לעשות שלא ייפגע איש, אבל הדרך לכך היא שלא תהינה חקירות".

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת (צילום: ליאב פלד)
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת (צילום: ליאב פלד)

להמחשת חשיבות ההליך ההוגן, נתנה שקד דוגמה מתחום שמירת המוצגים, בו התקיים מעין "פינג פונג" בין גורמי המשפט הבכירים כיצד יש לשמור עליהם: בשנת 2015, העירה הנשיאה לשעבר נאור כי יש לשמור על המוצגים; לאחר מכן יצאה הנחיה מצמצמת מצד פרקליט המדינה; ולאחרונה השופט יצחק עמית פסק כי אין חובה לשמור מוצגים. "הפינג פונג הזה חייב להסתיים", קבעה. "הזכות האפקטיבית למשפט חוזר חייבת להיות מעוגנת בחקיקה ראשית, וזכות למשפט חוזר לעולם לא תהיה אפקטיבית ללא חובה של שמירת מוצגים".

עיקרי הרפורמה:

  • הקמת ועדת זנציגר לצמצום הרשעות השווא בישראל בה יקחו חלק גם נציגי הסניגוריה הציבורית, פרקליטות המדינה, משטרת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה. בקרוב יימסר כתב המינוי לוועדה.
  • חוק ניהול חקירה בו יוסדרו זכויותיהם של חשודים ושל עדים במהלך החקירה. החוק יקבע נורמות ביחס למקום, משך ושפת החקירה ודרך תיעודה. בין היתר הוא קובע את זכותו של הנחקר לשינה, זכות השתיקה באופן רחב ולא רק בנוגע להפללה עצמית, והרחבת זכות היוועצות עם עורך דין, גם ביחס לחשוד שאינו עצור. החוק יוגש בשיתוף עם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן.
  • חוק שמירת מוצגים וראיות אותו תקדם שקד כבר בשבועות הקרובים ולפיו: בכל עבירה יישמרו המוצגים, ללא יוצא מן הכלל, וזאת עד קבלתו של פסק דין חלוט; בעבירות פשע יישמרו המוצגים עד שחרורו של האסיר; ובעבירות פשע חמור במיוחד, שעונשן 15 שנה ומעלה, יישמרו המוצגים עד שלוש שנים ממועד השחרור.
  • איסור צילום חשוד בבית משפט – מדובר בדיון מחודש על הפרשנות לחוק הקיים, כזאת שאומרת כי אין לצלם חשוד באולם בית המשפט אולם השרה גם הודיעה כי במידה ולא ניתן יהיה להגיע להסכמות לגבי החוק הקיים, היא תקדם חוק חדש שיאסור את הצילום לחלוטין. "שעת המעצר, בה נפגעת באופן מוצדק, חירותו של אדם – אינה מכשירה את גזילתה הלא מוצדקת של טיפת הכבוד שעוד נותרה לו", דברי שקד.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!