דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל עולמי / ויקטוריה ברלין כמשל: תפקיד הכסף הגדול בתעשיית הכדורגל

איך ולמה קונים קבוצת כדורגל כושלת ומצעידים אותה לליגת האלופות - מגמה חדשה בעולם הכדורגל | סיפורה של ויקטוריה ברלין מדגים את הנושא

(Shutterstock)
(Shutterstock)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בכדורגל המודרני ידוע שהכסף קונה כמעט הכל. כדי להחזיק במועדון שהוא מהטופ האירופאי אתה צריך להיות בעלים של הון אדיר מימדים. קבוצות שהם בבעלות אוהדים כמו ריאל מדריד, ברצלונה ובאיירן מינכן מצליחים לשגשג ולהתפתח כקבוצות הגדולות בעולם בעיקר בגלל היותם מותגי על ברמה העולמית ובעלי מוצר איכותי שיכול להשיג מקורות כספיים אדירים דרך נותני חסות, מכירת חולצות וזכויות שידור.

היום כדי להפוך לקבוצה גדולה אתה לא צריך מועדון עם אוהדים או מסורת, אתה פשוט צריך כסף. אנחנו רואים את זה בצמיחת מותגי העל החדשים כמו מנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז' מול שקיעתה האיטית של מילאן, התפרקותה מגדולה של אייאקס וכל קבוצות הליגה הגרמנית, הצרפתית ויהיו כאלו שגם יגידו האיטלקית, להוציא קבוצה אחת מספיק עשירה מכל מדינה.

בקבוצת ר.פ לייפציג שנשלטת ע"י תאגיד משקאות האנרגיה לקחו את התובנות האלו לרמה חדשה של יצירתיות. הם החליטו לבנות קבוצה כמעט מאפס. מותג חדש לגמרי שבעזרת ניהול נכון וסכומי כסף גדולים יוכל להפוך לקבוצת על חדשה שלא רק תתמודד עם באיירן מינכן העשירה על ההגמוניה בגרמניה אלא תאבק תוך 10 שנים על הזכות להיות אלופת אירופה. הקבוצה שהוקמה במאי 2009 סיימה בעונת 2016/17 במקום השני בליגה הגרמנית והגיעה העונה לרבע גמר ליגת האלופות.

השבוע הודיע מועדון ויקטוריה ברלין מהליגה הרביעית בגרמניה (אותו המחוז שהייתה בו לייפציג) שהוא מנסה לשחזר את האסטרטגיה של ר.פ לייפציג ולפיכך המועדון חתם על עסקה של שותפות בבעלות. סכום העסקה הוא 90 מיליון יורו ל-10 שנים, והיא נחתמה עם חברת השקעות בשם Advantage Sports Union Ltd., Hong Kong ASU שבבעלות המיליארדר הסיני אלכס זאנג. המטרה הברורה של שני הצדדים היא להפוך את הקבוצה לאחת הטובות בגרמניה ואולי בעולם.

המועדון שהתאחד עם קבוצה קטנה נוספת בשנת 2013 סיים רק במקום ה-13 העונה בליגה הרביעית, אבל למרות היותו המועדון השלישי בגודלו היום בעיר ברלין והפחות מוכר, הוא מתגאה בכך שהיה אלוף גרמניה בשנים 1908 ו-1911. כעת ינסו בעזרת הכסף הגדול לעשות את אותה הדרך שעשתה לייפציג ולהגיע כבר בשנים הקרובות לליגה הבכירה בגרמניה.

נשיא הקבוצה פליקס סומר אמר לעיתונות המקומית כי "ההסכם הזה יאפשר לנו ביטחון כלכלי ומקצועי כדי להשיג את המטרות הגדולות שהצבנו לעצמינו". סגן הנשיא הרלד סילאף הוסיף "ליפצייג והופנהיים הן שתי דוגמאות מצוינות לעובדה שאם תכנון ארוך טווח ונכון מגיעים לתוצאות. זה מה שאנחנו מתכננים גם כאן בברלין".

אלכס זאנג הבעלים הסיני של התאגיד ASU כבר הצהיר על נאמנתו החדשה- "אני כבר מחכה להפוך לויקטוריון." החברה שבבעלותו כבר השקיעה 100 מיליון יורו בשנת 2016 ברכישת חלק מקבוצת ניס הצרפתית שהפכה אותה לקבוצת צמרת ומימנה גם את משכורתו הגבוהה יחסית של הכוכב האיטלקי מריו באלוטלי. החברה גם מחזיקה בחלק מקבוצת פיניקס ריזינג של דיידיה דרוגבה כוכבה לשעבר של צ'לסי.

המטרה הנוספת של החברה היא להפוך לשם מוכר בעולם העסקים האירופאי והשימוש בקבוצת הכדורגל הוא מנוף חשוב לפרסום שבעיקר מייצר הד חיובי. החברה תפתח את המלון הראשון שלה בברלין בחודש אוגוסט והמטרה היא להגדיל את עסקי המלונאות ברחבי אירופה.

כרגע ההסכם הוא ראשוני ואין עדיין אישור סופי על הפרטים הקטנים ביותר בו. לפי חוקי 50+1 שמגינים על קבוצות ממשקיעים זרים אין יכולת להפוך לבעלים של קבוצה אם היא נמצאת באחת משלושת הליגות המקצועניות, אבל אם המועדון הוא חובבני ישנה פרצה בחוק שמאפשרת בעלות פרטית. לפי עיתון ה-"בילד" בינתיים מתכננים במועדון הקטן לצמוח לאט לאט ולהתקדם בליגות המקומיות וסוגיית הבעלות עוד לא עומדת על הפרק, אך היא תפתח רק בעוד כמה שנים כשהמוצר יבשיל להיות ברמות הגבוהות ביותר של אירופה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!