דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החינוכית

עתיד החינוכית / זהו-זה, ולא אחרת? עובדי החינוכית מפגינים במחאה על הסגירה הצפויה

על השולחן מונחות שתי הצעות - הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר והצעת מנכ"לית החינוכית, שתיהן מבקשות להציל את הערוץ עם קבל עול פיטורים חלקי | "למקום הזה יש משמעות לאומית" אומרים העובדים התומכים בהצעות, ומבינים את ההשלכות

הפגנת עובדים להצלת החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת עובדים להצלת החינוכית (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי הטלוויזיה החינוכית מפגינים מדי יום בשעות הבוקר והצהרים מול משרדי הערוץ, במחאה על סגירתו המתוכננת. מחר (חמישי) צפויים להגיע נציגי האוצר ונציבות שירות המדינה לדון עם הנהלת החינוכית וועדי העובדים בהפסקת השידורים.

"עובדי הטלוויזיה החינוכית פונים שר כחלון, שמכנה עצמו השר החברתי – תוכיח את עצמך. לא שולחים 187 משפחות הביתה. לשם כך נבחרת, ותוכיח זאת", אמר ל'דבר ראשון' ציון בריאתי, חבר הוועד המינהלי בערוץ.

"אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר בפגישה, זו פגישת מו"מ ראשונה. ונשמע מה יציעו לנו. הפגישה מחר מתייחסת לקביעת החוק שהחינוכית מפסיקה את שידוריה", אמרו ל'דבר ראשון' שרון ויינברג-שפיגלר ולימור זהבי-ויינברגר מוועד העיתונאים. "כעובדי מדינה מסלול הפיטורין איננו על השולחן כרגע. לעובדי מדינה יש באופן עקרוני שלושה מסלולים: ניוד, פרישה מרצון ומעבר לתאגיד" הוסיפה לימור. בתאגיד כיום מוקצים רק כ-12 תקנים להקמת הערוץ שמתעתד להחליף את החינוכית הוותיקה – "במסגרת המו"מ גם על זה נדבר" מבהירה שרון.

אוזה ונולי מוחות נגד סגירת החינוכית (צילום: דפנה טלמון)
אוזה ונולי מוחות נגד סגירת החינוכית (צילום: דפנה טלמון)

"יש פה 187 עובדים שכולם בגיל עבודה, שמגיע להם לעבוד ושרוצים לעבוד ומצפים להמשיך לעבוד – גם אם החוק אכן ימשיך והטלוויזיה תפסיק את שידוריה" מוסיפה לימור. שרון מסבירה את דבריה, "החוק מתייחס להפסקת שידורי החינוכית, אבל לא נכתב בשום מקום שהעובדים יפוטרו. פיטורי עובדי מדינה אפשריים רק במקרה של סגירת יחידה – בשום מקום לא היה כתוב בנוסח החוק או בכל פרשנות שלו שהיחידה נסגרת. נכתב שהיא מפסיקה את שידוריה. אנחנו אומרים – היא יכולה להפסיק את שידוריה ולהמשיך להפיק, או בקונסטלציות אחרות שעליהן אפשר להמשיך לדבר. אנחנו לא מבינים את זה שהפסקת השידורים משמען פיטורי 187 עובדים".

הצעת החוק של זוהר: קיצוץ תמורת עצמאות

באשר להצעת החוק של מיקי זהר, לפיה יקוצץ תקציב החינוכית מ-120 מיליון ש"ח ל-70 מיליון בתוך שנתיים והיא תשמור על עצמאותה, והצעתה של המנכ"לית לצמצם את מצבת כוח האדם בה בכמחצית, השיבה שרון: "הוועדים ישמחו שההצעה תעבור והסעיף המורה על הפסקת שידורי החינוכית ימחק מהחוק והיא תשאר. הוועדים רוצים להציל כמה שיותר משרות לעובדי החינוכית – גם אם במחיר של הצעה שלוקחת בחשבון פיטורים חלקיים". לימור הוסיפה: "ההצעה של מיקי זוהר היא הצעה שיש לה מחיר יקר מבחינתנו, אבל כרגע זו ההצעה היחידה שמאשרת איזה המשך כתחנה עצמאית".

הפגנה נגד סגירת החינוכית בירושלים. 25 במרץ (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה נגד סגירת החינוכית בירושלים. 25 במרץ (צילום: ניצן צבי כהן)

"אנחנו עובדי קבלן ואנחנו מאוד בעד ההצעה", אומר שוקי ברקן ממחלקת הדיגיטל של החינוכית המונה שבעה עובדים. "אנחנו יודעים שזו פגיעה בהרבה עובדים ומאוד כואב לנו על כל אחד, לא הייתי רוצה להיות במקום שעושה את הבחירות הקשות הללו – אבל למקום הזה יש משמעות לאומית". ברקן מוסיף כי עצם השתתפותם בהפגנה עשוי לפגוע בסיכוייהם להיקלט בתאגיד בעתיד במידה והמאבק יכשל, אולם הם נוטלים על עצמם את הסיכון. "אנחנו משתתפים פעילים בכל גיבושי העובדים בחינוכית ויש פה דור של יוצרים ענקייים שכמו שאמרתי, לא הייתי רוצה להיות הסלקטור שיקבע מי מהם ילך חלילה הביתה. אם זה היה תלוי בי הייתי משאיר את כל מי שלא מעוניין לעזוב מרצונו אבל מטבע הדברים יש כאלה שאם יקבלו הצעה הוגנת – יפרשו מרצון. בינתיים אף אחד לא דיבר איתם בגובה העיניים, וזה כואב לי מאוד".

המכתב של אבוהב

במכתב ששלח ביום ראשון מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב למנכ"ל משרד האוצר, ראש אגף התקציבים ממלא מקום נציב שירות המדינה, וליו"ר ההסתדרות, הבהיר כי על פי חוק השידור הציבורי נותרו כ-80 יום לשידורי החינוכית, אולם טרם נקבע דבר ביחס לעתיד עובדיה. "ככל שלא יגובש הסכם ראוי והוגן בנוגע לעובדי החינוכית עד למועד הפסקת השידורים הם יישארו ללא מעש וימשיכו לקבל את שכרם מהמדינה" הבהיר .

במצב דברים זה, ביקש אבוהב מהגורמים השונים להאיץ את המו"מ לגיבוש הסכמות בעניים העובדים, הנוגעות לאפשרויות ניודם למשרדי הממשלה השונים, קביעת מכסת עובדים מינימלית שתוצא לה עבודה בתאגיד השידור הציבורי, מתן היתר להשתתפות עובדי החינוכית במכרזים פנימיים של משרדי ממשלה אחרים או גיבוש הסכמי פרישה בתנאים מיטיבים בהתאם למתווה ההסכם שגובש לגבי עובדי רשות השידור.

"אבקש כי תנחו את הדרגים המקצועיים לקיים המשא ומתן באופן הוגן ומכבד, לשם בניית מתווה פרישה ומציאת הפתרונות המתאימים לעובדי החינוכית ברוח האמור לעיל, ולעשות כל מאמץ לחתום על ההסכמות לכל המאוחר עד ליום 10.7.2018" סיכם את מכתבו

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!