דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד העבודה והרווחה

הסכם תקדימי / בלעדי: לראשונה נחתם צו הרחבה הקובע תנאי מינימום בענף ההיסעים

על כל נהגי הענף יחול שכר מינימום גבוה מזה הנקבע בחוק, רשת ביטחון להכנסה חודשית, פיצויים על ביטול עבודה ועוד | יו"ר איגוד עובדי התחבורה: "מדובר בבשורה אמיתית לאלפי עובדים"

אוטובוסים בכותל המערבי (צילום: Chris Yunker / ויקיפדיה).
אוטובוסים בכותל המערבי (צילום: Chris Yunker / ויקיפדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם היום (רביעי) לראשונה על צו הרחבה תקדימי שיחול על כעשרת אלפים נהגים בענף ההיסעים הכולל "רשת ביטחון" להכנסה חודשית מינימלית, וכן שכר מינימום שעתי ענפי הגבוה משכר המינימום בחוק. "הצו חל על אלפי עובדים שמקבלים היום בשורה אמתית" מסר בעקבות החתימה אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה.

"אנחנו רוצים שלנהגים יהיה כיף לעבוד אצלנו, ולהחזיר אותם לשדותנו – שלא ירעו בשדות זרים" אמר שוקי שדה מנכל ארגון חברות ההיסעים, והוסיף "במקביל המחירים היום בשוק נמוכים וקשה להחזיק את החברות. אין מנוס מהסדרה מאורגנת לטובת כל הענף".

צו ההרחבה המשפר את תנאי הנהגים בענף ההיסעים נחתם כשברקע מחסור חריף בנהגים בשוק, המוערך בכ-3000 נהגים. בחודשים האחרונים נחתמו הסכמים קיבוציים חדשים בחברות תחבורה ציבורית אשר העלו את ערך השעה לנהג ל-44 שקלים במטרופולין ול-43.5 באגד. גם חברות תחבורה ציבורית נוספות הודיעו כי הן שואפות להגדלת ערך השעה לנהגיהן.

לנהגי האוטובוסים נקבע שכר מינימום שינוע בין 12.5% מעל לקבוע בחוק ל-16.8%, בהתאם לוותק שלהם בחברה, לנהגי מיניבוסים ינוע השכר בין 8.1% ל-10.3%, ונהגי אוטובוסים זעירים בין 6% ל-8.1% – זאת למעט ביצוע עבודות תיירות חוץ. בעבודות חוץ יהיו הנהגים זכאים למינימום הקבוע בחוק, אולם תשמר להם הזכות לסרב לבצען. במידה וכך יעשו תהא רשאית החברה שלא לשבצם לעבודות תיירות חוץ למשך חצי שנה.

נהגי אוטובוס שיעבדו 186 שעות בממוצע לחודש, יהיו זכאים ל'רשת ביטחון', על פיה שכרם החודשי לא יפחת מ-6,200 ש"ח. ככל שיעלה שכר המינימום, יגדל גם סכום רשת הביטחון, שתהיה גבוהה ממנו ב-900 ש"ח, עד לתקרה של 6,500 ש"ח. סכום רשת הביטחון לנהגי מיניבוס יהיה 200 ש"ח מעל לשכר המינימום, ולאוטובוסים ציבוריים זעירים בגובה שכר המינימום.

הצו קובע בעקבות ההסכם כי התשלום שיקבל כל נהג לא יפחת משעתיים וחצי שעות עבודה, גם אם עבד בפועל פחות. לצד זאת הוסדרו כללי התשלום והפיצוי לנהגים בגין ביטולי עבודה, בגין מקרים בהם יש שעות רבות בין נסיעה לנסיעה, ובגין זמני הנסיעה מבית הנהג לעבודה וממנה. כמו כן יחויבו החברות לתת מענקים רבעוניים בסך 500 שקלים לנהגי אוטובוס, ו-250 שקלים לנהגי אוטובוסים זעירים לעובדים בהתאם לקריטריונים של שביעות רצון הלקוחות, עמידה בהנחיות והוראות הממונים, נהיגה בטוחה ושמירה על רכוש החברה.

נהגי ההיסעים הנדרשים פעמים רבות ללון מחוץ לביתם כשהם מלווים טיולים, יקבלו תוספת בסך 90 שקלים בגין כל לילה מחוץ לבית ואש"ל בגובה 15 שקלים עבור כל יום עבודה בו עבדו לפחות 7 שעות מצטברות (למעט בעבודות תיירות חוץ). נהגים שברכבם מותקן מעלון לנכים יקבלו תוספת ייחודית בהתאם למספר הנסיעות שיבצעו מדי חודש, ותגיע עד ל-500 שקלים.

צו ההרחבה נחתם כשנה לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי הענפי בין איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות וארגון חברות ההסעה בישראל, הסכם עליו עמלו הצדדים במו"מ ממושך של כשש שנים.

חשוב לציין כי צו ההרחבה בענף מהווה את תנאי המינימום בלבד, וכי עובדים המתארגנים בחברות ההסעות, יוכלו לשפר תנאיהם אף יותר במסגרת הסכמים קיבוציים פרטניים. לנהגי ההסעות תפקיד משמעותי בחברה הישראלית, שכן לצד נהגי התחבורה הציבורית הם מסיעים מדי יום למעלה ממיליון תלמידי בתי ספר, עובדים במקומות עבודה, חיילים, תיירים מהארץ ומהעולם, ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!