דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בנייה

לעצור את ההפקרות / השר כץ: הוראת שעה תאסור על העסקת בני נוער באתרי בניה רוויה

הנחיית שר העבודה והרווחה כוונה להקדים תרופה למכה לפני חופשת הקיץ בה גדל הסיכון להעסקת בני נוער בענף | בקבוצה למאבק בתאונות בניה מברכים על הצעד אך מלינים על כך כי הוא מתייחס לאתרי "בניה רוויה" בלבד | בשנתיים האחרונות נהרגו חמישה קטינים בתאונות בניין

הנערים שנהרגו בענף הבניה' 2015-2017 (גרפיקה: אידאה).
הנערים שנהרגו בענף הבניה' 2015-2017 (גרפיקה: אידאה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הורה לקדם באופן דחוף, טרם חופשת הקיץ, הוראת שעה שתאסור כניסתם של בני נוער לאתרי 'בניה רוויה' לחמש שנים על רקע הלחץ הציבורי והפרלמנטרי לאסור את כניסתם של בני נוער לאתרי בניה כליל. כמו כן יפתח משרד העבודה והרווחה בקמפיין הסברתי מקיף בשפה הערבית הפונה להורים ולמעסיקים בחברה הערבית במטרה למנוע העסקת ילדים באתרי הבנייה, במיוחד את המציאות בה ילדים ובני נוער רבים עובדים באתרי הבנייה בתקופה של חופשות מהלימודים – מציאות שהובילה כבר למותם של חמישה קטינים בחמש השנים האחרונות.

"סביבת העבודה באתרי הבנייה היא פצצה מתקתקת לבני נוער ועד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש וישקיעו כנדרש בבטיחות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים", מסר כץ. "חוסר הציות לחוק וניהול הבטיחות הלקוי של קבלנים רבים, הביאו אותי למסקנה כי קיים הכרח לאיסור גורף של כניסת נוער לעבודה באתרי בנייה. רק כך נוכל להרחיק את הסיכון מבני הנוער ולהבטיח כי ישובו בשלום לספסל הלימודים לאחר חופשת הקיץ". כץ עוד הוסיף כי משרדו ימשיך לפעול על מנת לצמצם את מספר הנפגעים בענף הבינוי, בתיקוני חקיקה נוספים, בהגברת הפיקוח והאכיפה והרחבת המודעות בקרב עובדים ומעסיקים כאחד לסיכוני הבטיחות באתרי הבנייה.

סביבת העבודה באתרי הבנייה היא פצצה מתקתקת לבני נוער ועד שהיזמים והקבלנים לא יפנימו את הלך הרוח החדש וישקיעו כנדרש בבטיחות, אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים

בנוסף, ישים מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית דגש מיוחד על אכיפת האיסור להעסקת בני נוער בעבודות בנייה שאסורות להם גם היום, כגון איסור עבודה בגובה (שמהווה 64% מהעבודות שבוצעו בעת התאונות הקטלניות) ואיסור נשיאת משקלים כבדים. האכיפה תתבצע בשיתוף עם המוסד לבטיחות וגיהות שיבצע הדרכות בנושא באתרי הבנייה השונים.

הדס תגרי, מקימת הקבוצה למאבק בתאונות בניה, שפנתה לשר כץ בעקבות מותו של מחמוד כנעאנה בן ה-17 באתר בניה בטבריה בנובמבר האחרון ברכה על כך שהשר ממהר להטיל את האיסור טרם חופשת הקיץ, אך הסתייגה מהחלטת המשרד לאסור כניסה רק לאתרי הבניה הרוויה – בניה של לפחות שש יחידות דיור, בשתי קומות ומעלה. במשרד העבודה והרווחה הסבירו כי ההחלטה זו נובעת משום שאתרים אלה נחשבים למסוכנים יותר, כוללים עבודה בגובה, ואתגרי ניהול הבטיחות בהם מורכבים יותר.

אתר הבנייה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17. (עמוד הפייסבוק של חאטב נאסר)
אתר הבנייה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17. (עמוד הפייסבוק של חאטב נאסר)

לדברי תגרי הגדרת הוראת השעה לאתרי "בניה רוויה" בלבד מותירה מחוץ לטווח הרגולציה המוצעת ומחות לאיסור רשימה ארוכה של עבודות בנייה מסוכנות דוגמת פרויקטים של בנייה למסחר ובילוי, בנייני משרדים וקניונים, מפעלים, אצטדיוני ספורט, עבודות עפר ותשתית ובתים פרטיים. לדבריה – שישה הרוגים מתוך 17 הפועלים שנהרגו בתאונות בניין בשנה הנוכחית נהרגו באתרי בניה שאינם עונים להגדרה "בניה רוויה".

לצד זאת, קראה תגרי בשם הקבוצה לשר לפעול לתקנן את האיסור במסגרת תקנה קבועה ולא הוראת שעה זמנית. "הקבוצה למאבק בתאונות בניין מחזקת את ידי השר חיים כץ בקידום האיסור המוצע על עבודת בני נוער באתרי בנייה, וקוראת לו לאמץ איסור זו באופן מוחלט וחד משמעי, או בסייגים מוגבלים ומינוריים על עבודות שיפוצים בהיקף מוגבל בסביבת עבודה נטולת סיכונים".

משרד העבודה והרווחה יצא להתייעצות ציבורית בנושא וקרא לציבור להביע את דעתו על היוזמה באמצעות מייל. לצד זאת הציג המנהל 'דו"ח השפעת רגולציה', המציין כי כיום ישראל מדורגת כאחת המדינות עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר בענף הבניין (לכל 100 אלף מועסקים) מבין מדינות ה-OECD, לאחר קפריסין ופורטוגל. כמו כן, 62% מכלל תאונות העבודה הקטלניות במהלך שנת 2015 אירעו באתרי בנייה. על-פי ניתוח של נתוני הלמ"ס שביצעו במשרד וצורף לדו"ח, בשנת 2016 הועסקו בענף הבניין 2,004 בני נוער וסיכויי הפגיעה לבן נוער בעבודה בענף הם גבוהים פי חמישה מאלו של בגיר.

מהסתדרות הנוער העובד והלומד, הארגון היציג של בני הנוער העובדים בישראל, נמסר כי היא "מברכת את השר חיים כץ ואת אנשי משרד העבודה על ההחלטה לאסור עבודת נוער בתוך אתרי בנייה (שלדי בנייה). מדובר בהחלטה שנותנת תוקף לערך קדושת החיים ומצילה נפשות בישראל. הסתדרות הנוער העובד והלומד אמונה על שמירת זכויותיהם של בני הנוער והצעירים בישראל בכל הנוגע לעולם העבודה וככזו פנתה בתחילת השנה למשרד העבודה בבקשה לאסור עבודת בני נוער באתרי בנייה בהקמה: "אנו בטוחים כי איסור מסוג זה, יחד עם אכיפה רצינית בתחום, יוכל למנוע את המוות הבא בקרב בני הנוער העובדים באתרי הבנייה".

טרם ההחלטה לא אסר החוק להעסיק קטינים באתרי בנייה, על אף האיסורים במרבית עבודות הבניין בתקנות חוק עבודת הנוער כגון איסור העסקת קטינים בגובה, איסור עבודה עם זפת וחומרי איטום ועוד עפ"י חוק עבודת הנוער בסמכותו של שר העבודה רשאי לאסור או להגביל העסקת ילד או צעיר בעבודות שעלולות לפגוע בבריאותו, שלומו או בהתפתחותו הגופנית.

"בהסתדרות הנוער העובד והלומד שמחים על ההחלטה החדשה שיכולה למנוע אובדן ומחזקים את ידי השר על ההחלטה מצילת החיים. בני נוער עושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה ומהווים מגזר מוחלש ורבים מהם אינם מודעים לזכויותיהם. בענף הבנייה, כפי שלצערנו קרה, המצב הזה עלול להוביל למוות ולפגיעה אנושה בקדושת החיים. חברה בריאה שרואה בבני הנוער שלה את נכס העתיד צריכה לדעת לשמור עליהם ואנו שמחים שהדברים נלקחו בחשבון על ידי המשרד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!