דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ברזיל בוחרת / למרות הרשעתו בשחיתות, הברזילאים מחכים לשובו של הנשיא שחילץ אותם מעוני

נשיא ברזיל לשעבר, לואיז אינסיו (לוּלה) דה סילבה, נישא על גבי תומכיו מחוץ למטה איגוד עובדי המתכת. 7 אפריל 2018 (AP Photo/Andre Penner)
נשיא ברזיל לשעבר, לואיז אינסיו (לוּלה) דה סילבה, נישא על גבי תומכיו מחוץ למטה איגוד עובדי המתכת. 7 אפריל 2018 (AP Photo/Andre Penner)

בתקופת נשיאותו הניע לולה דה סילבה מיזמי ענק לפיתוח אזורים נחשלים, שתושביהם חשו לראשונה כי השלטון פועל לטובתם | על אף שנידון ל-12.5 שנות מאסר, הוא ותומכיו דורשים לאפשר לו להתמודד בבחירות הבאות ומבטיחים: "לוּלה יהיה האסיר הראשון שנבחר לנשיאות"

בעבור רבים בעיר בה גדל, נשיא ברזיל לשעבר, לאויס אינאסיו לוּלה דה סילבה, הוא גיבור שהוציא מיליונים מהעוני ושראוי להיבחר להנהיג את ברזיל שוב, עוד השנה. ובכל זאת, אף אחד עדיין לא תלה פוסטרים או שלטים שמקדמים אותו בעיר בת 140 אלף התושבים שהינה חלק ממחוז שעשוי להטות את הכף בבחירת המנהיג הבא של המדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

כליאתו של דה סילבה ופסילתו הצפויה מהמירוץ לנשיאות הותירו סימן שאלה פוליטי גדול שמרחף מעל ברזיל, ובאף מקום אין חוסר וודאות כמו בצפון-מזרח המדינה שהיה כה חיוני לנצחון מפלגת הפועלים של דה סילבה בארבע מערכות הבחירות הנשיאותיות האחרונות כש-38 מיליון בעלי זכות הבחירה במחוז הם כרבע מבעלי זכות הבחירה במדינה כולה. רבים אומרים כי הם עדיין לא מוכנים להצביע לאף אחד אחר חוץ מאשר לדה סילבה המוכר יותר ברחבי המדינה כ"לוּלה".

"לוּלה יהיה האסיר הראשון שנבחר לנשיאות", אמר החוואי חורחה רודריגז דה מלו, שכן מילדות של דה סילבה. "אני מאמין שהמשטרה תיקח אותו מהכלא לטקס ההשבעה לנשיאות".

פריחת הכלכלה תחת ממשלות בראשותו של דה סילבה בשנים 2003-2010, שכללה עלייה של שכר המינימום ומספר תוכניות רווחה חברתיות, סייעו לדה מלו לחסוך מספיק כסף על מנת לרכוש סוס שלישי ולרכוש כובעים טובים יותר שיגנו עליו מפני השמש היוקדת.

"לוּלה יהיה האסיר הראשון שנבחר לנשיאות", אמר החוואי חורחה רודריגז דה מלו, שכן מילדות של דה סילבה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
"לוּלה יהיה האסיר הראשון שנבחר לנשיאות", אמר החוואי חורחה רודריגז דה מלו, שכן מילדות של דה סילבה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

למרות שהחוק בברזיל מונע מדה סילבה להתמודד משום שהרשעתו בעבירות שחיתות עומדת בעינה גם לאחר הערעור שהגיש, המנהיג לשעבר ומפלגתו סבורים כי ישנן עדיין דרכים להכניס אותו לרשימות בקלפי. בינתיים, קריאות "שחררו את לוּלה!" מופיעות על ציורי קיר, כרזות ושלטי חוצות בערים רבות בעוד שאחרים מציגים אותו כנוכל שצריך להישאר כלוא, סמל לקיטוב העמוק בו מצויה ברזיל.

בשלל מכתבים שכתב מהכלא, דה סילבה חזר על תוכניותיו להתמודד, במידה מסויימת משום שכל הצהרה אחרת תהווה הודאה באשמה ודה סילבה כפר בהאשמות נגדו שוב ושוב.

בעוד שרבים מתומכיו הנלהבים לא יצביעו לאף אחד אחר אם דה סילבה לא יתמודד, אחרים טוענים כי הם ישקלו להצביע למועמד שדה סילבה יתמוך בו וחלק טוענים כי בשל שנים של שערוריות שחיתות שדבקו בדה סילבה הם כבר מחפשים מועמד אחר לתמוך בו אבל עוד לא מצאו כזה. נטליה אוליבריה, המעידה על עצמה כי היא "א-פוליטית" אך עדיין מעריצה את הנשיא לשעבר, אומרת כי אנשים כמוה חשים אבודים. "אנחנו מרגישים כמו יתומים", אמרה בבר שבעלותה בשכונת ברזיליה טיימוסה בעיר רסיפה שהפכה בתקופתו של דה סילבה מעיר עם שכונות עוני מסוכנות לעיר חוף מודרנית. "עבור מי נצביע? זה כל-כך עצוב אבל זה המצב בו אנו נמצאים".

חבורת אנשים יושבים על מדרכה בטיימוסה שעברה מהפך אורבני בתקופתו של דה סילבה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
חבורת אנשים יושבים על מדרכה בטיימוסה שעברה מהפך אורבני בתקופתו של דה סילבה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

סקר שערך על-ידי מכון "דאטפולחה" באפריל, לאחר שהנשיא לשעבר נכלא, הראה כי הוא מוביל בכמה אחוזים בודדים על מתחרהו הצמוד, חבר הקונגרס השמרן ז'איר בולסונארו. אולם בצפון מזרח המדינה דה סילבה הוביל עם כ-50 אחוזי תמיכה בעוד שמתחריו דשדשו עם אחוזי תמיכה חד ספרתיים.

את חותמו של דה סילבה על צפון מזרח המדינה לא ניתן יהיה למחוק. מאז שנכנס לכהונה ועד 2013, שנה בה צנחה הכלכלה תחת מנהיגותה של גילמה רוסף, צמחה הכלכלה בצפון מזרח המדינה בכ-4.1% בממוצע בכל שנה לעומת צמיחה מרשימה לא פחות של 3.3% בממוצע בכל שנה ביתר המדינה, כך על-פי הבנק המרכזי של ברזיל.

בינתיים, תכניות הרווחה והצמיחה הכלכלית האיתנה סייעו לשנות את מציאות חייהם של מיליונים: כשנבחר דה סילבה חיו 21.4 מיליון בני אדם מתחת לקו העוני בצפון מזרח המדינה כשב-2013 מספרם ירד ל-9.6 מיליון בלבד.

אדם עומד ליד שלטי תמיכה בלולה דה סילבה בביתו שבברזיליה טיימוסה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
אדם עומד ליד שלטי תמיכה בלולה דה סילבה בביתו שבברזיליה טיימוסה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

צמיחתו מרקע עממי והכריזמה שלו עזרו גם הם לבוחרים מהאזור להזדהות עם דה סילבה. משפחתו היגרה למדינת סאו פאולו שבצפון מערב המדינה כשהיה בן 7. כבוגר, צמח והיה למנהיג דרך איגוד עובדי המתכת ובסופו של דבר זכה בנשיאות לאחר כהונתו הרביעית בראשות האיגוד.

מסיבות אלו טענו 21% מהנסקרים כי לא יצביעו אם דה סילבה לא מתמודד וזאת על אף שההצבעה הינה חובה. אותו סקר הראה כי שני שליש מתומכיו יתמכו במי שדה סילבה יכריז על תמיכתו בו וכוללים אפילו כמה מועמדים שמרנים. כך ליביו צ'אבס, שבבעלותו תחנת דלק ומגדל עיזים בסרטניה, עיר בת 35 אלף תושבים באזור הצחיח של מדינת פרנמבוקו. צ'אבס עצמו אמר כי הצבעתו תתבסס על מיליארדי הדולרים שהושקעו בהשקיית החוות המקומיות במים שהועברו מנהר סאו פרנסיסקו. הפרוייקט, שמספק מים לארבע מדינות מועדות לבצורת, נחשב לאחד המיזמים השאפתניים שלקח על עצמו דה סילבה בימי כהונתו. "אני רוצה בהמשך הפרוייקט שעזר לנו ועדיין זקוק להשלמה", אמר צ'אבס. "אני רוצה את לוּלה ואם לא אותו אז מישהו שעבד איתו".

עד כה, קירו גומז, המושל לשעבר של מדינת סיארה שבצפון מזרח המדינה, הוא המועמד היחיד שנהנה גם מתמיכה מקומית וגם מנסיון בעבודה עם דה סילבה. גומז התחיל את פרויקט סאו פרנסיסקו כשר בממשלתו הראשונה של דה סילבה אך לא משתייך למפלגת הפועלים וסקרים חוזים לו בעקביות 10 אחוזי תמיכה בלבד.

בינתיים השמרן בולסונארו, שעד לא מזמן לא היה מוכר במחוזות שמחוץ לריו דה ז'ניירו, ריכך את התקפותיו על דה סילבה בתקווה לקבל חלק מקולות תומכיו לשעבר. "אנשים רוצים נשיא הגון ובולסונארו הוא כזה. מסכתו של לוּלה נפלה והתברר שהוא מזיק", אמר דניאל באסטוס, מורה לאומנויות לחימה שעובד בחדר כושר בשכונת היוקרה בואה ויאגם שברסיפה.

שלט בחירות של חבר הקונגרס השמרן ז'איר בולסונארו שעידן את מתקפותיו על דה סילבה כדי לזכות בקולות תומכיו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).
שלט בחירות של חבר הקונגרס השמרן ז'איר בולסונארו שעידן את מתקפותיו על דה סילבה כדי לזכות בקולות תומכיו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

ועדת הבחירות העליונה של ברזיל צפויה לפרסם באוגוסט את פסיקתה בעניין עתירתו של דה סילבה בדרישה לאפשר לו להתמודד ולמפלגת הפועלים יהיה זמן עד ה-17 בספטמבר להחליף את מנהיגה ומייסדה הכלוא במנהיג אחר. מלבד ההרשעה בהלבנת כספים, דה סילבה הואשם בעוד שבעה תיקי שחיתות עליהם הוא עוד ממתין למשפט.

בחזרה לגרנהונס, מזכ"ל מפלגת הפועלים המקומית, הרלדו דוס סנטוס, בן-דוד של דה סילבה, מאמין שהגיע הזמן שהנשיא לשעבר יבחר לו יורש, על אף שהוא מאמין שכליאתו אינה צודקת. "אני מאמין שזוהי הפיכה ושלוּלה צריך להיות משוחרר כך שיוכל להיות המועמד שלנו. אבל עלינו גם לחשוב על העתיד", אמר דוס סנטוס הלבוש בג'ינס וחובש כובע קש בעודו מראה לעיתונאים היכן דה סילבה גדל. "לוּלה אינו בן אלמוות ואנחנו, שאיננו שמרנים, צריכים להציב את רעיונותיו בחזית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!