דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סיבוב באירופה / נתניהו יצא למסע מדיני באירופה: "אעלה שם שני נושאים: איראן ואיראן"

מקרון, מרקל ומיי - ראש הממשלה יפגש עם ראשי המדינות המרכזיות באירופה, כשעתיד הסכם הגרעין האיראני וההשתקעות האיראנית בסוריה יהיו במרכז השיחות | בשבוע שעבר שוחח נתניהו טלפונית עם נשיא רוסיה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל בארמון האליזה ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון.
יולי 2017 (צילום: חיים צח / לע"מ‎)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל בארמון האליזה ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון. יולי 2017 (צילום: חיים צח / לע"מ‎)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הבוקר (שני) למסע מדיני במדינות אירופה. ביקורו של נתניהו יחל בברלין שם יפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. בשעות הערב ימריא נתניהו לפריז, שם יפגוש בנשיא צרפת עמנואל מקרון. ביום רביעי יבקר נתניהו בלונדון ויפגש עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ולמחרת, ביום חמישי, ישוב לישראל.

על שולחן הפגישות המדיניות של נתניהו באירופה: עתיד ההסדרה של סוריה לאחר מלחמת האזרחים והרצון של מדינת ישראל לקדם את האינטרסים הביטחונים שלה בהרחקת הגורמים הצבאיים האיראנים והמליציות המזוהות איתם, לרבות ארגון הטרור חיזבאללה, מהמרחב הסורי וכן נסיגתה של ארה"ב מהסכם הגרעין האיראני והטלת הסנקציות החדשות. סביר להניח כי בפגישות יעלו המנהיגים את התנגדותם ליציאתה של ארה"ב מההסכם, בין השאר בשל התנגדותם למהלכי החוץ של ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ואף יתבטאו פומבית בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני והצורך לחתור לפתרון שתי המדינות כפי שעשו בפגישותיהם האחרונות עם נתניהו.

לפני צאתו הבוקר לברלין, אמר ראש הממשלה כי "אני יוצא עכשיו לביקור חשוב באירופה. אני אפגש עם שלושה מנהיגים ואעלה שם שני נושאים: איראן ואיראן. קודם כל הצורך להמשיך את הלחץ על איראן נגד תוכנית הגרעין שלה. אני מאמין שצריך להעצים את הלחץ הזה. ייתכן שבעניין הזה אין הסכמה מלאה כרגע, אבל לדעתי לאורך זמן תתגבש הבנה כזו. הנושא השני הוא בלימת התוקפנות של איראן באזור, במיוחד הניסיונות שלה להתבסס צבאית נגדנו בסוריה ולתקוף אותנו משם. בעניין הזה אני מקווה לגבש מדיניות מוסכמת. אלה פגישות עם שלושה מנהיגים חשובים מאוד באירופה. אני חושב שזה דבר טוב שיש לי קשר אישי מאוד קרוב ומאוד טוב איתם. זה דבר חשוב למדינת ישראל".

מעבר לכך, גם נציין 70 שנה ליחסי ידידות ישראל וצרפת בהרבה מאוד תחומים. בתרבות, במסחר, בתיירות וכמובן גם בחדשנות, שעל כך נעשה אירוע מיוחד עם הנשיא מקרון", הוסיף.

בפתח ישיבת הממשלה השבועית אמר נתניהו כי ידון עם המנהיגים "על ההתפתחויות באזור, אבל הדגש יהיה על איראן, קודם כל, על המשך בלימת תוכנית הגרעין של איראן" והוסיף, "אני כמובן אחדד אמת שאינה משתנה: ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". ביחס לנושא הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה אמר נתניהו כי ידון עם המנהיגים על, "בלימת תוכניות ההתפשטות והתוקפנות של איראן ברחבי המזרח התיכון ובראש ובראשונה בסוריה. גם כאן אעמוד על עיקרון יסודי: ישראל שומרת ותמשיך לשמור על חופש הפעולה שלה נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בכל שטח שהוא בסוריה".

ביום חמישי האחרון ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו טלפונית ודנו בהתפתחויות האזוריות האחרונות ובהתבססות האיראנית בסוריה. בהודעת הקרמלין נמסר כי שיחת הטלפון בין שני המנהיגים הייתה המשכה של הפגישה של השניים במוסקבה מוקדם יותר החודש וכי שוחחו על "מספר היבטים בהסדרה הסורית".

בתוך כך דווח ב'חדשות עשר' כי ישראל העבירה מסר שהיא מעוניינת בהתייצבותו של משטר אסד בסוריה כל עוד הכוחות האיראנים, לוחמי החיזבאללה ומיליציות נוספות המזוהות עם איראן יעזבו את סוריה. על פי הדיווח, היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, אמר בפגישה עם מקבילו הצרפתי פיליפ אטיין שהגיע ביום ראשון לביקור בזק בירושלים, כי ישראל אינה מתנגדת להישארותו של נשיא סוריה, בשאר אסד, בשלטון לאחר סיום מלחמת האזרחים. זאת כל עוד הכוחות האיראניים, חיזבאללה והמיליציות השיעיות יעזבו את המדינה. יועצו הבכיר של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הגיע לישראל כדי להכין את הפגישה שתתקיים בין הנשיא מקרון לנתניהו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!