דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נערים אינם צריכים להיות באתרי בניה

בשבוע שעבר דיווחתי כי השר חיים כץ הורה לצוות המקצועי במשרדו לקדם הוראת שעה שתאסור כניסת בני נוער לחלק מאתרי הבניה בישראל. במשרד הזמינו את הציבור, עד יום רביעי הקרוב, לשלוח התייחסויות והערות בנושא באמצעות מייל. החלטתי להרים את הכפפה ולכתוב הן חיזוק למגמה החשובה של קידום הבטיחות בענף בכלל, ולבני נוער בפרט – והן את ההסתייגות שלי מחלקיותה של החקיקה המוצעת ומהעבודה שהיא אינה מחריגה את חניכי החינוך המקצועי. מצ"ב הדברים אותם כתבתי:

לכבוד שר העבודה והרווחה, ומינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שלום רב.

שמחתי מאוד לדווח בשבוע שעבר על כוונתו של השר לקדם חקיקה מהירה שתצמצם את בני הנוער העובדים באתרי הבניה, לצד פתיחה בקמפיין ייעודי לחברה הערבית הקורא להורים ולמעסיקים למנוע כניסתם של בני נוער לעבודה בענף הנחשב למסוכן בישראל.

מדובר בצעד מבורך נוסף בשורת צעדים שנוקט המשרד לצמצום תופעת תאונות הבניה – לצד חיזוק נהלי העבודה עם רגולטורים וגורמי אכיפה נוספים, פיתוח כלי העיצומים המינהליים, הפעולות היזומות ועוד.

עם זאת, והיות והמשרד פנה לציבור להערות על הצעת החקיקה – עלי לציין שתי הסתייגויות מרכזיות:

הראשונה היא חלקיות הכיסוי של הוראת השעה המוצעת – איסור על כניסת בני נוער לאתרי בניה רוויה בלבד. חלקיות זו משאירה מרחב עצום של אתרי בניה שבהם בני נוער כן יוכלו לעבוד. ועל אף שמרבית עבודות הבניין אסורות עליהן – יתקשו כיודע מפקחי המינהל לאכוף אכיפה אפקטיבית איסורים סלקטיביים וספציפיים אלו. איסוף ראיות ותפיסה 'על חם' של נער עובד בגובה או מרים משא שמעל למותר לו – זו משימה קשה בהרבה מאיתור אתרי בניה בהם 'פשוט' מועסקים בני נוער, וסביר ביותר שבין כה וכה הם מועסקים בדיוק בעבודות אסורות אלו.

מה גם שמרבית הנערים העובדים בענף בחודשי הקיץ הם בני החברה הערבית, המועסקים לצד בני משפחתם. בסבירות גבוהה – רבים מהם מועסקים בתוך החברה הערבית עצמה שאינה מתאפיינת דווקא בבניה רוויה.

ההסתייגות השניה שלי היא מקביעת איסור גורף שאינו מחריג תלמידי חינוך מקצועי המועסקים תחת חוק החניכות. ואמנם – אין כיום בנמצא ככל הנראה חניכים שכאלה – המועסקים במסגרת בתי ספר למקצועות הבניה – שכן בתי ספר שכאלה אינם קיימים. עם זאת, לעניות דעתי דווקא חיזוק ההכשרה המקצועית בענף, והפיכתו לכזה שבו מועסקים עובדים רבים מוסמכים ומוכשרים – הוא מפתח חשוב לשיפור הבטיחות בו.

היות והחינוך המקצועי עצמו מצוי תחת משרדך, ודאי אתה מכיר את ערכו בפיתוח העבודה בפן הערכי, ובין היתר היבטים של מוסר עבודה וחינוך לעבודה בטוחה. החניכות מבוצעת תחת פיקוחם ההדוק של בעלי מקצוע, 'חונכים' מוסמכים, ואינה דומה להפקרה של ההעסקה באמצעות קבלני משנה או קרובי משפחה.

על כל פנים – המשימה המיידית היא כמובן לצמצם כבר בקיץ הקרוב, עד כמה שניתן, את נוכחותם של כמה של יותר בני נוער וילדים באתרים, ואני משוכנע שזה יהיה הקו המנחה של החקיקה או התקינה שתובל על ידי המשרד.

בברכה,

ניצן צבי כהן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!