דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ליקויי ראייה

בליינד דיי / עובדים, פחות אופטימיים וכובשים פסגות: לקויי הראיה בישראל, תמונת מצב

ל-15% מהישראלים הבוגרים בעיות ראייה ברמות שונות, מיצג שהוקם בת"א לרגל יום העיוור מנסה להמחיש איך הם רואים את המציאות | נתוני הלמ"ס: 24% מהאנשים עם מוגבלות בראייה חשים בדידות, לעומת 5% משאר האוכלוסייה

סיון אברבאיה לוי – בעקבות צלקת ראייתה פריפריאלית, רואה רק בצדדים (צילום: KOG מדיה)
סיון אברבאיה לוי – בעקבות צלקת ראייתה פריפריאלית, רואה רק בצדדים (צילום: KOG מדיה)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לרגל יום המודעות לקהילת האנשים עם עיוורון ולקויות הראייה שיצוין היום (רביעי), הקים המרכז לעיוור בישראל מיצג בשדרות רוטשילד בתל אביב, המזמין את המבקרים בו לחוות דרך עיניהם של לקויי הראיה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום, ל-55% מהאוכלוסייה מרכיבים משקפיים או עדשות מגע, ול-15% מבני ה-20 ומעלה יש ליקויי ראייה ברמות שונות.

במסגרת המיצג מוזמן הציבור לחוות כיצד נראה אורח חייהם של נושאי תעודת עיוור (point of view) באמצעות זוגות של תמונות, אשר מסודרות כשהראשונה מציגה איך "אנשים בריאים בראייתם" רואים את התמונה ואילו התצלום השני (אותה תמונה) מציג איך אותו לקוי ראייה 'רואה' לאורך כל חייו. כך, מסבירים יוצרי התערוכה, יוכלו העוברים והשבים לגלות, לחוות ולקבל טעימה מהתמודדותם של אנשים עם עיוורון ולקות ראייה.

דרור כרמלי – מחלת עיניים ניוונית של הרשתית (צילום: KOG מדיה)
דרור כרמלי – מחלת עיניים ניוונית של הרשתית (צילום: KOG מדיה)
לימור דיין – טשטוש רב כתוצאה ממניניסטגמוס מולד (צילום: KOG מדיה)
לימור דיין – טשטוש רב כתוצאה ממניניסטגמוס מולד (צילום: KOG מדיה)

יחד עם התמונות, המיצג מלמד את הפוקדים בשדרה על ההבדלים בין סוגי לקויות הראייה: 'ראייה צינורית', 'ראייה מטושטשת', 'ניוון רשתית', ואף עיוורון מוחלט.

בין עשרות הסיפורים מחזקים והמרגשים, בחרו במרכז לעיוור לצלם מספר נושאי תעודת עיוור שהוכיחו, יחד עם עוד רבים, כי למרות הלקות הם מסוגלים לפרוץ כל גבול ולכבוש כל פסגה: אישה עם לקות ראייה שטיפסה על רכס האוורסט, אצן מרתונים עיוור לחלוטין וציירת כבדת ראייה. נתי ביאליסטוק-כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור: "התמונות במיצג נותנות לקהל הרחב להיכנס לתוך העולם שלנו. לחוות, להזדהות ולהבין שלמרות המגבלה אין פסגה שלא נוכל לכבוש.  רצינו להראות לפוקדים את השדרה ולציבור הרחב כי עיוורון הוא לא חושך. אנו מאמינים כי ביכולותיה של האנושות לבצע שינויים חברתיים מרחיקי לכת וביחד נהפוך את העולם לסובלני, ורגיש כלפי השונה".

שרי עילם פורצת דרכים (צילום: KOG מדיה)
שרי עילם פורצת דרכים (צילום: KOG מדיה)

לרגל יום המודעות וההזדהות עם ציבור העיוורים ולקויי הראיה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים מתוך סקר חברתי 2017 במסגרתו רואיינו כ-7,300 איש בני 20 ומעלה המייצגים כ-5.5 מיליון איש בגיל זה.

על פי הנתונים, 55% מבני 20 ומעלה (כ-3 מיליון איש) מרכיבים משקפיים או עדשות מגע (כולל משקפי קריאה). 15% (כ-834 אלף נפש) מהמשתתפים בסקר מתקשים בראייה במידה כלשהי, 17% מהנשים ו-14% מהגברים.

13% (כ-708 אלף נפש) מתקשים קושי מועט ו-2.3% (כ-125 אלף נפש) מתקשים קושי רב או שאינם רואים בכלל, גם אם הם מרכיבים משקפיים (אנשים עם לקות ראייה חמורה).

שיעור המתקשים בראייה עולה עם הגיל: 9% מבני 20–44, 18%  מבני 45-64, 23% מבני 65-74 ו-42% מבני 75 ומעלה. 30% מבני 75 ומעלה מתקשים במידה מועטה ו-12% מתקשים קושי רב או שאינם רואים בכלל. בכל קבוצות הגיל נשים מתקשות בראייה יותר מגברים.

אחוז בעלי השכלה נמוכה גדול יותר בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה: בגיל 20-64 אחוז חסרי תעודת בגרות בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה הוא 50% ,לעומת 29% בקרב שאר האוכלוסייה.

ביקור הנשיא ריבלין בתערוכת "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים הישראלי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ביקור הנשיא ריבלין בתערוכת "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים הישראלי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

אחוז המועסקים בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה בגיל 20-64 הוא 43%, לעומת 76% בקרב שאר האוכלוסייה. בגילאים אלה, רק 42% מהאנשים עם מוגבלות ראייה מרוצים מהכנסתם, לעומת 61% בהתאמה בקרב שאר המועסקים.

נתונים מדאיגים עולים מבחינת מצבם הנפשי של אנשים עם מוגבלות בראיה: כרבע 24% חשים בדידות לעתים קרובות, לעומת 5% בשאר האוכלוסייה. 22% מהאנשים עם לקות ראייה חמורה חשים דיכאון לעיתים קרובות, לעומת 5% בשאר האוכלוסייה. 32% חושבים שחייהם יהיו טובים יותר בעתיד, לעומת 54% בשאר האוכלוסייה.

כשליש (32%) חשו אפליה כלשהי בשנה האחרונה, לעומת כרבע (24%) בשאר האוכלוסייה.

"אנחנו לא צריכים לפחד לא מהחושך ולא מהאחר"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ביקרו אתמול בתערוכת "דיאלוג בחשכה" יום ה"בליינד דיי". הם נכנסו אל התערוכה בחשיכה מוחלטת, כשהם מלווים על ידי שרית ושי, לקויי ראיה, שהחלו לעבוד במוזיאון מיום פתיחתו בשנת 2004 כמדריכים והיום מנהלים אותו יחד. כשהם נעזרים במקלות נחייה, ביקרו הנשיא ונחמה בין דוכני השוק שמוצבים במקום ועליהם פירות וירקות טריים, גיששו את דרכם בין המוצגים השונים ושמעו מהמדריכים הסבר על הדרכים להתמצא בחשיכה מוחלטת.

"אני שמח להיות המבקר המיליון שזוכה לחוות את החוויה הייחודית 'דיאלוג בחשכה'", אמר הנשיא: "הבאתם לכאן מיליון ישראלים וזה מספר מדהים, הצלחתם להפוך את ההזדהות עם מגבלה קשה ומורכבת לאתר עליה לרגל. חשוב במיוחד מיקום התערוכה במוזיאון לילדים, מפני שחשוב להסביר להם את הצורך להכיר במגבלות. כל מגבלה יכולה להביא אותך להכיר ביתרונות למרות הקושי. דרך המוזיאון הילדים זוכים להכיר ולא חלילה להתנהג בניכור. רק כך ניתן להבין שזה חלק מהחיים שלנו".

לאחר הסיור שוחח הנשיא עם המדריכים במוזיאון, מהם לקויי ראייה ועיוורים מוחלטים. המדריכים סיפרו לנשיא ונחמה על העבודה במוזיאון והאהבה למקום שמאפשר להם להציג בפני המבקרים מעט מהאתגרים איתם הם מתמודדים בחיי היומיום. יחד עם נחמה והנשיא הגיעה גם סוראייה, לקויית ראייה העובדת בבית הנשיא שנים רבות. סוראייה סיפרה על החשיבות של התערוכה להסברה על הקשיים איתם היא מתמודדת כעיוורת.

בין המדריכים המגיעים מכל רחבי הארץ, פגש הנשיא את דני בן זאב, לקוי ראייה שנהג אוטובוס סירב להעלות אותו ואת בנו יחד עם כלב הנחייה שלו לנסיעה השבוע. דני סיפר לנשיא שבנו שהיה יחד איתו היה נסער מהיחס של הנהג, "היינו צריכים לנסוע רק תחנה אחת, הנהג סירב בתוקף, הבן שלי נבהל ובכה. למרות שהנהג התעקש לא ויתרתי ובסוף הלחץ עשה את שלו".

ביקור הנשיא ריבלין בתערוכת "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים הישראלי (באדיבות "דיאלוג בחשיכה", מוזיאון הילדים בחולון)
ביקור הנשיא ריבלין בתערוכת "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים הישראלי (באדיבות "דיאלוג בחשיכה", מוזיאון הילדים בחולון)
ביקור הנשיא ריבלין בתערוכת "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים הישראלי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ביקור הנשיא ריבלין בתערוכת "דיאלוג בחשכה" במוזיאון הילדים הישראלי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הנשיא אמר בתגובה שהוא פונה לכל אדם שנתקל באדם שנעזר בכלב נחייה להבין שהכלב הוא העיניים שלו לכל דבר: "אנא אחיי ואחיותיי, אזרחי המדינה כלבי נחייה עושים דברים יוצאי דופן עבור עיוורים, הם ממש עיניים לכל המתקשה בראייה, מעבר לזה שכלב הוא חיה נפלאה ויקרה".

מוחמד, מדריך נוסף במוזיאון סיפר על הגאווה שלו לעבוד במקום והפגישה עם המבקרים ההמומים מהחוויה עצמה והמפגש איתו. מוחמד אמר בחיוך: "תאר לעצמך שבחושך מוחלט אתה מגלה שהמדריך שלך נקרא מוחמד ואתה תלוי בו". הנשיא השיב לו: "אנחנו לא צריכים לפחד לא מהחושך ולא מהאחר".

סולומון עובד במקום כבר 14 שנים, ומייצג את ישראל במשחקים הפאראלימפיים בריצות ארוכות ובינוניות, סיפר: ראיתי כאן את האור האמיתי. אני מביע את עצמי ומתחבר למגוון העצום שבעם ישראל". סולומון סיפר על הריצה ואמר: "אני ספורטאי שגאה לייצג את ישראל. הריצה נעשית כשאני קשור לרץ שרואה ברצועת גומי. זה היופי האמתי – ההדדיות". הנשיא שאל את אבי בחיוך: "בן הזוג הרואה רץ טוב כמוך או שאתה מוביל אותו?", אבי השיב: "אני כמו טרמפיסט, המלווים שלי מתחלפים. במרתון יש לי ארבעה מלווים".

סולומון ביקש מהנשיא לסייע בהתמודדות עם הקושי שמציב חוק לרון לעיוורים המבקשים לעבוד ולהתפרנס מבלי לאבד את הקצבה שלהם: "החוק מונע ממני לעבוד ולהתפרנס לצד קבלת קצבת הנכות. אני אב לשישה ואני רוצה לעבוד". הנשיא ביקש ללמוד את הנושא בכדי לבחון כיצד יוכל לסייע בעניין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!