דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טקסטיל

מחאת התפרנים / "לא מורידים את יוקר המחייה על ידי חיסול התעשייה המקומית"

20,000 פרטי לבוש יחולקו מחר כמחאה על מדיניות האוצר המקשה על היצרנים הישראלים להתחרות בייבוא, בחברות האופנה הגדולות וברכיזה באינטרנט | "אנחנו לא בעד ביטול הפטור ממע"מ עד 75$ באינטרנט, אנחנו דורשים השוואת תנאים" אומר דובר 'התנועה לעידוד תעשיית האופנה והטקסטיל בישראל'

הפגנת התנועה לעידוד האופנה בישראל במחאה על מדיניות משרד האוצר (באדיבות התנועה)
הפגנת התנועה לעידוד האופנה בישראל במחאה על מדיניות משרד האוצר (באדיבות התנועה)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

20,000 פרטי לבוש יחולקו מחר (חמישי) בחינם לציבור במחאה על מדיניות שר האוצר משה כחלון, הממשיכה לדברי המארגנים, "להרוס ולחרב את תעשיית האופנה והטקסטיל הישראלית". את ההפגנה מארגנת 'התנועה לעידוד האופנה בישראל' אשר מאגדת מאות יצרני טקסטיל ואופנה מקומיים.

כוונת היצרנים להשליך כ-20,000 פרטי לבוש, תחת הכותרת "כחלון חיסל לכולנו את העסקים!" מזכירה מאד את מחאתם של החקלאים הישראלים כלפי מדיניות דומה של האוצר והמדינה. עיקר המדיניות היא העדפת ייבוא זול על ייצור מקומי.

"מה שאנחנו מבקשים מהמדינה זה סיוע במעבר לאינטרנט – למשל בבניית אתרים. שמשרד הכלכלה יתערב בעניין וייתן לנו את המשאבים והיכולת לעבור לאינטרנט"

ראש המטה של התנועה לעידוד אופנה בישראל, דניאל אלחרר (הבעלים של רשת האופנה 'דניאל תוצרת ישראל כחול-לבן') אמר לקראת ההפגנה המתוכננת, "אנו נאבק בכל מחיר עד אשר תושג תחרות הוגנת והשוואת תנאים מול היצרן הסיני והאתרים המקוונים. באוצר מתעלמים מתעשייה אשר כוללת מאות יצרני אופנה, מעצבות אופנה וחנויות אופנה קמעונאיות המעסיקים אלפי עובדים, גזרנים, תדמיתניות, מעל 5,000 תופרות בגליל ועוד 25,000 ברש"פ. לא ניתן לפופוליזם של שר האוצר משה כחלון לבלבל את ציבור הצרכנים. לא מורידים את יוקר המחייה על ידי חיסול התעשייה המקומית. לצערנו שר האוצר הפך אותנו לפרה החולבת של המשק".

חנות בגדים ישראלית (צילום: Victoria Shapiro / Shutterstock.com)
חנות בגדים ישראלית (צילום: Victoria Shapiro / Shutterstock.com)

"הנושא המרכזי שאנחנו מוחים כנגדו הוא נושא מכסי ההגנה", מסביר דובר התנועה ניצן מאיר ל'דבר ראשון'. "בכל אירופה מכסי ההגנה על ייבוא פרטי לבוש מוכנים שרובם מיובאים ממדינות במזרח הם 12%, לעומת זאת בישראל שהמכס ירד לאפס. במדינות האלה עלות ייצור הבגד היא מאד נמוכה ולנו כיצרנים מקומיים אין שום אפשרות להתחרות מול זה. ישראל כל הזמן שואפת מבחינת תנאי העובדים למדינות אירופה וה-OECD אבל כשזה מגיע לנושא של שמירה על התעשייה ועל הייצור המקומי, אנחנו מנסים להיות יותר חכמים מהאפיפיור ולתת לייבוא אפס מכסי הגנה."

לא נגד הפטור- אלא הרחבתו

מאיר מבקש לחדד את ההבדל בין היצרנים הישראלים לבין רשתות האופנה הגדולות "לשר האוצר משה כחלון כנראה הפופוליזם והצורך ההישרדותי הפוליטי שלו חזקים יותר מהצורך שלו לשמור על התעשייה והייצור המקומי, ולכן הוא הוריד את המכס הגנה לאפס. את ההורדה הזאת עשה כחלון כפיצוי לרשתות האופנה הגדולות על הפטור ממע"מ באינטרנט. הרשתות האלה כבר לא מייצרות בישראל ועברו גם הם לסין ומזרח אסיה."

"מה שאנחנו מבקשים מהמדינה זה סיוע במעבר לאינטרנט – למשל בבניית אתרים. שמשרד הכלכלה יתערב בעניין וייתן לנו את המשאבים והיכולת לעבור לאינטרנט. לזכותו של שר הכלכלה אלי כהן יאמר שהוא הקים ועדה לבחינת העניין, בעקבות הפעילות שלנו." הוסיף מאיר

"מחר אנחנו מחלקים בכעס ובמחאה 20,000 פריטים הר בגדים ענק. עם ישראל מוזמן לבוא ולקחת ולשמוע את העמדות שלנו. אלו בגדים שהיו יכולים וצריכים להימכר ולפרנס מאות ואלפי אנשים ובמקום זה הם מושלכים לרחוב."

אחד הנושאים השנויים במחלוקת בשוק האופנה הישראלי הוא הפטור ממע"מ עד 75$ בקניות באינטרנט. בעולם המקוון רכישות באינטרנט החלו לתפוס שוק הולך וגדל בקרב צרכני האופנה ורשתות ומותגי האופנה מנסים להסתגל לעולם החדש "אנחנו לא בעד ביטול הפטור ממע"מ עד 75$ באינטרנט." מרגיע מאיר את הצרכן הישראלי החרד ליוקר המחייה בארץ "רשתות האופנה הגדולות, פוקס, קסטרו המשביר לצרכן וכו' הגישו בג"צ בבקשה לבטל את הפטור. אנחנו לא מבקשים לבטל את הפטור. אנחנו רק מבקשים השוואת תנאים. אנחנו מבקשים שהצרכן הישראלי יוכל להמשיך לרכוש בפטור ממע"מ עד 75$ באינטרנט, אבל כשהוא יורד לחנות למטה לחנות הישראלית הוא יוכל גם לרכוש בפטור עד 75$ בחנות. אנחנו רוצים פייר-פליי, אנחנו לא רוצים להרוס או לדפוק את הצרכן הישראלי. אם מישהי רוצה לפרנס את היצרן והקמעונאי הישראליים שיהיה את אותם תנאים."

ומה יהיה אם המצב יימשך על מעצבות האופנה הישראליות ואיזה שוק עבודה יחכה להן לאחר סיום התואר "בכל שנה שלוש מאות מעצבות אופנה מסיימות תואר בשנקר, בצלאל וויצ"ו ומכללות פרטיות ונפלטות לשוק עבודה מרוסק שהמדינה והאוצר עוד עושים כל שביכולתם לרסק אותו עוד יותר" מתריע מאיר. "נגיד שביום מן הימים לא יהיו עוד יצרנים ישראלים, המעצבות אופנה לא יפסיקו להיות מעצבות אופנה. המכללות הישראלית הם נחשבות בעולם וחזקות. אבל הן פשוט ייפלטו לשוק עבודה מרוסק לחלוטין. זה לא שהן פחות מוכשרות מהחברות העורכות דין ורואות חשבון וכו'. הם פשוט בחרו מקצוע שבישראל הוא מלכודת מוות עסקית."

"מחר אנחנו מחלקים בכעס ובמחאה 20,000 פריטים הר בגדים ענק. עם ישראל מוזמן לבוא ולקחת ולשמוע את העמדות שלנו. אלו בגדים שהיו יכולים וצריכים להימכר ולפרנס מאות ואלפי אנשים ובמקום זה הם מושלכים לרחוב." מסכם מאיר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!