דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מונדיאל 2018

מונדיאל 2018 / מחיר המונדיאל שברוסיה מנסים להסתיר - 17 הרוגים ועבדות מודרנית

190 עובדים מקוריאה הצפונית הועסקו בתנאים מחפירים- ללא יום מנוחה, 11 שעות ביום, שכר נמוך ולינה של 7 פועלים בחדר | משטרת רוסיה דיכאה התאגדויות עובדים או דיווחים לארגוני זכויות אדם | משכורות עוכבו או לא שולמו כלל | פועלים עבדו בקור של 25- מעלות ללא ציוד הולם

איצטדיון קרסטובסקי הנבנה בסנט פטרבורג שברוסיה לקראת המונדיאל המתקרב. התמונה צולמה בשנת 2016. (AP Photo/Dmitri Lovetsky, file)
איצטדיון קרסטובסקי הנבנה בסנט פטרבורג שברוסיה לקראת המונדיאל המתקרב. התמונה צולמה בשנת 2016. (AP Photo/Dmitri Lovetsky, file)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום חמישי הקרוב יפתח אירוע הספורט הגדול בעולם: המונדיאל שיתקיים הקיץ ברוסיה. החגיגות יתחילו במשחק בין נבחרת רוסיה המארחת לבין ערב הסעודית. הערכות מדברות על כך שיותר מ- 3 מיליארד בני אדם יעקבו ויצפו במשחקים ברחבי העולם ומיליוני תיירים יגיעו לרוסיה לצפות במשחקים עצמם ולהיות חלק מהוויה המדהימה של קרנבל הספורט הגדול והאהוב בעולם.

הממשל ברוסיה מגיע עם הניסיון שהם צברו בסוצ'י, הם כבר היו אמורים להסיק מסקנות

החגיגה הגדולה של הקיץ תנסה להשכיח את הצל הכבד שעוטף את ההכנות לאירוע, במהלכן הפרה רוסיה את חוקי העבודה באופן בוטה והעסיקה אלפי עובדים בתנאים בלתי אנושיים, בלוח זמנים בלתי אפשרי ותוך ניצול כוח עבודה זול מצפון קוריאה. תנאי העבודה הבלתי אנושיים אפשרו לממשלת רוסיה לסיים את הבנייה בזמן, אך בהתעלמות ובהסתרה של המחיר הכבד ששילמו הפועלים, כאשר לפחות 17 מהם איבדו את חייהם.

לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

בעיר סנט פטרבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה, נבנה איצטדיון קרסטובסקי – מגרשה של קבוצת זניט, האהודה על נשיא רוסיה הכל יכול ולדימיר פוטין. האיצטדיון המפואר, ששוכן על חצי אי ומוקף במים, שופץ במיוחד לקראת הטורניר, וכעת הוא אחד המבנים הגדולים באירופה. לצורך בנייתו השתמשו בכמות מתכת גדולה גדולה פי ארבע מזו ששימשה לבניית מגדל אייפל בפאריס, וכמות בטון גדולה פי חמש מאיצטדיון וומבלי באנגליה. בנייתו ארכה כשש שנים, בעלות של 40 מיליארד רובל, שערכם שקול ל-680 מיליון דולר.

עבדות מודרנית

אבל מאחורי הפאר הזה מסתתרת עבדות: בקיץ של שנה שעברה (2017) התגלה שבבניית האצטדיון לקחו חלק 190 עובדים מקוריאה הצפונית, שהועסקו בתנאים מחפירים. העובדים הועסקו ברציפות, ללא כל ימי מנוחה, בין אוגוסט לנובמבר 2016, ואחד מהם אף נהרג באתר הבנייה. קבלן משנה שביקש להישאר בעילום שם סיפר לטלגראף הבריטי כי "האנשים הללו פחדו לדבר. הם לא הסתכלו על אף אחד, ונראו כמו שבויי מלחמה".

הקבלן סיפר שנציג החברה הממשלתית ששלחה את הפועלים לאתר הבניה הסביר לו שהעובדים צריכים לעבוד קשה ובמשך שעות ארוכות כדי להעשיר את קופת השלטון בקוריאה הצפונית, במטרה "לחזק את אמצעי ההגנה של המדינה" הכוללים תכניות לנשק אטומי. "הם עבדו 11 שעות ביום ושבע ימים בשבוע וקיבלו הרבה פחות מכולם, בערך 10 דולר ליום עבודה. גם תנאי המחיה שלהם היו הגרועים ביותר, כאשר 6 עד 8 הצטופפו בכל קרוון", אמר.

אף עובד לא נהרג במהלך ההכנות לאולימפיאדת לונדון ב-2004 או לאולימפיאדת סידני ב-2000. גם המונדיאל בגרמניה ב-2006 או היורו האחרון בצרפת לא גבו את חייו של אף עובד. היחס לחיי אדם הוא עניין של בחירה.

מסתבר ש"ייצוא" עובדים צפון קוריאנים לאתרי בנייה ברוסיה הוא שיטת עבודה מקובלת בין שתי המדינות. מזרוקי דארוסמן, משפטן אינדונזי ששימש כחוקר מיוחד של זכויות האדם בקוריאה הצפונית מטעם האו"ם, דיווח כי עשרות אלפי אזרחי המדינה נשלחים לעבודה ברוסיה, כאשר החברות ששוכרות את שירותיהם "הופכות להיות מעורבת בשיטה של עבדות מודרנית". הממשל בקוריאה הצפונית מרוויח 2.3 מיליארד דולר בשנה משליחת עובדים לרוסיה ולסין, ודואג לצמצם ככל האפשר את תנאי המחיה וההעסקה של העובדים לטובת מקסום רווחים ויעילות.

שלט בכניסה להגרלת שלב הבתים במונדיאל 2018 ברוסיה ברקע כנסיית וסילי הקדוש במוסקובה 1 בדצמבר (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
שלט בכניסה להגרלת שלב הבתים במונדיאל 2018 ברוסיה ברקע כנסיית וסילי הקדוש במוסקובה 1 בדצמבר (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

למעשה, תנאי העבודה המחפירים באצטדיון בסנט פטרסבורג הם חלק ממחדל גדול בהרבה, שנגרם עקב היערכות לקויה של רוסיה לאירוח משחקי המונדיאל ביוני 2018. קרטרובסקי הוא רק אחד מ-12 אצטדיונים הפזורים ב-11 ערים ברחבי רוסיה, המשופצים באופן מואץ במטרה לארח את טורניר הספורט הנצפה בעולם. בממשלת רוסיה מעוניינים להפוך את הטורניר שייערך במדינה למונדיאל המוצלח אי פעם, בין היתר כדי להעלות את מצב הרוח הלאומי. המשאבים האדירים המושקעים בשיפוץ האצטדיונים עומדים ביחס הפוך לשמירה על חיי העובדים שבונים ומשפצים אותם.

במקרים בהם הפועלים התאגדו, או שיתפו פעולה עם ארגוני זכויות האדם וסיפרו להם את סיפורם, משטרת רוסיה התערבה ועצרה דמויות מרכזיות באירועים.

מדו"ח שפרסם ארגון זכויות האדם "Human Rights Watch" בנושא העבודות לקראת המונדיאל ברוסיה עולה כי העבודות באצטדיונים מתבצעות בתנאים קשים ביותר, וכי עד כה נהרגו במהלכן לפחות 17 עובדים. לפי ממצאי הדו"ח, שכללו תצפיות של אנשי הארגון וראיונות עם עובדים בשבעה אתרי בניה, בשישה מתוכם העובדים לא הועסקו תחת חוזה עבודה כמקובל בחוק ולא קיבלו תנאים סוציאליים בסיסים. חלקם לא קיבלו כל שכר עבור עבודתם, ואחרים קיבלו רק חלק מהשכר, או שקיבלו אותו לאחר עיכוב של מספר חודשים. עובדים דיווחו שהוכרחו לעבוד גם בחורף הרוסי הכבד בטמפרטורות שהגיעו לכדי 25- מעלות, בלי קבלת ציוד מגן מותאם ובתנאי העסקה לא מתאימים לטמפרטורה הקיצונית.

על פי הדו"ח, העובדים פחדו להתלונן על תנאי העסקתם בגלל היד הנוקשה של המשטרה הרוסית. למרות זאת, בארבעה ממגרשי הכדורגל בחרו העובדים להתאגד ולהכריז על שביתה. במקרים בהם הפועלים התאגדו, או שיתפו פעולה עם ארגוני זכויות האדם וסיפרו להם את סיפורם, משטרת רוסיה התערבה ועצרה דמויות מרכזיות באירועים.

את המחקר כתבה ג'יין בוצ'אנאן, מנהלת שותפה בחטיבת אירופה ומרכז אסיה של Human Rights Watch. "ראינו אנשים שננעלו מחוץ לאתר הבניה כי הם שאלו על משכורת שלא שולמה להם, או התלוננו על תנאי העבודה באתר", כתבה בוצ'אנאן. "הבעיה המרכזית היתה אי תשלום המשכורות. הפועלים הרגישו במלכודת, כי במידה והיו עוזבים, הם בטוח לא היו מקבלים את הכסף שהרוויחו בכל תקופת העבודה שלהם באתר. העובדים הם בדרך כלל מהגרים מסוריה או מאסיה. הם עזבו את בתיהם, ומשפחותיהם תלויות בהם בשליחת הכסף הביתה כדי להצליח להתקיים". לאחר שדבר המחקר התגלה לשלטונות ברוסיה, נעצר לשלושה ימים יועץ המחקר של הארגון במוסקבה, סמיון סימונוב, ובעקבות זאת הופסקה פעילות המחקר בשטח.

איפה פיפ"א?

גם הכנות לאליפויות עולמיות קודמות גבו את חייהם של עובדי בניין רבים. לפי נתוני האיגוד העולמי של עובדי הבניין והעץ שמרכזו בשווייץ, במסגרת ההכנות לאולימפיאדת החורף שאירחה רוסיה בעיר סוצ'י ב-2014 נהרגו 70 עובדים. 13 עובדים נהרגו בהכנות לאולימפיאדה בריו דה ז'נרו בברזיל ב-2016, ו-6 עובדים נהרגו בהכנות לאולימפיאדה בבייג'ין ב-2008. לכך ניתן להוסיף גם תנאי עבודה קשים ועובדים רבים שנהרגו בבניית האיצטדיונים בקטאר, שתארח את המונדיאל ב-2022.

אמבט יוסין, מזכ"ל האיגוד העולמי של עובדי הבניין והעץ, הפועל בשוויץ, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "הממשל ברוסיה מגיע עם הניסיון שהם צברו בסוצ'י, הם כבר היו אמורים להסיק מסקנות. אם חוזרים למה שקרה בסוצ'י, רוב מקרי המוות היו לקראת תחילת המשחקים האולימפיים". יוסין פנה ביחד עם גורמים נוספים לנציגי פיפ"א בבקשה ללחוץ על הממשל הרוסי "לקחת את העניין ברצינות".

התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א, שאחראית על קיום תחרויות המונדיאל, התעלמה מהדיווחים על תנאי ההעסקה וזילות חיי האדם בהכנות שעורכות קטאר ורוסיה לאליפויות העולם שיתקיימו בשטחן. בפיפ"א טענו שנציגי ההתאחדות ביקרו באתרי הבניה ברוסיה ווידאו שהם פועלים לפי כל התקנים. העובדים מקוריאה הצפונית נעלמו כלא היו לאחר שהעסקתם הלא חוקית פורסמה בעיתון נורבגי, ואח"כ בטלגראף הבריטי.

למרות שאולי כבר התרגלנו למותם של עובדים באתרי בניה במהלך הכנת המדינות לאירוח אולימפיאדות או מונדיאלים, חשוב לזכור שלא מדובר בגזירת גורל. למרות מקרי המוות הרבים שהוזכרו כאן, אף עובד לא נהרג במהלך ההכנות לאולימפיאדת לונדון ב-2004 או לאולימפיאדת סידני ב-2000. גם המונדיאל בגרמניה ב-2006 או היורו האחרון בצרפת לא גבו את חייו של אף עובד. היחס לחיי אדם הוא עניין של בחירה, ובעוד התושבים והמנהיגים של מדינות מדינות מערב אירופה, אוסטרליה וארה"ב לא התפשרו בשמירה על חיי העובדים, נראה שעבור מי ששולט בספורט העולמי מדובר בעניין חסר ערך לחלוטין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!