דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עובדות הניקיון באונ' ת"א: "בחיפה יש כבר העסקה ישירה - למה אצלנו לא?"

לצד סטודנטים ופעילי מפלגת חד"ש, הפגינו העובדות ודרשו כי ההנהלה תקלוט אותן כעובדות לאחר שהקבלן המעסיק אותן פשט את הרגל | יו"ר מרחב משולש דרומי בנעמ"ת מייסם ג'לג'ולי: "כל מספר שנים ההנהלה מעבירה אותן לקבלן חדש"

הפגנה להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב (באדיבות שקד הרן)
הפגנה להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב (באדיבות שקד הרן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות סטודנטים, עובדות ניקיון וחברי מפלגת חד"ש הפגינו הבוקר (שני) באוניברסיטת תל אביב בדרישה לקליטת עובדות הניקיון להעסקה ישירה וזאת על רקע פשיטת רגל של אחד מקבלני הניקיון במתחם. "אנחנו המנקים אוהבים את המקום, עזרו לנו להיכנס לאוניברסיטה כעובדות מן המניין" קראו המנקות במגפון בהפגנה וציינו כי "בחיפה יש כבר העסקה ישירה – למה אצלנו לא?".

"נודע לי כי אחת מחברות הקבלן הפועלות באוניברסיטה עומדת בפני פשיטת רגל ולעובדות נודע על כך אך במקרה, חלקן עדיין לא יודעות זאת" כתבה שקד הרן, סטודנטית למשפטים ופילוסופיה באוניברסיטה ופעילת התא להעסקה ישירה. "כרגע הן במצב של חוסר ודאות לגבי השאלה הבסיסית: מי המעסיק שלהן? זוהי הזדמנות פז לעבור להעסקה ישירה באוניברסיטה ולקלוט עובדות – שהן ממילא עובדות אוניברסיטה בפועל – להיות עובדות אוניברסיטה על פי חוק".

הפגנה להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב (באדיבות שקד הרן)
הפגנה להעסקה ישירה באוניברסיטת תל אביב (באדיבות שקד הרן)

הרן הזכירה במכתבה כי כלפי העובדות המועסקות בצורה קבלנית נעשות הפרות חוזרות ונשנות של זכויותיהן: אי תשלום מלוא כספי הפנסיה כחוק, פיטורים שלא כדין ועוד. "בקרוב תצא האוניברסיטה להדממה נוספת בה תפגע קשות הכנסתן של העובדות והן לא תהיינה זכאיות לשכר. ממילא העובדות מרוויחות שכר מינימום המאפשר להן אך בקושי להתקיים, מה יהיה עליהן בחודשים האלו? הבעיות האלו הן רק קצה הקרחון של ההשלכות של העסקה קבלנית. על אף שניתן לטפל בכל אחת מהן כשלעצמה, הפתרונות הנקודתיים לא יחזיקו זמן רב. הפתרון היחיד אשר יבטיח העסקה הוגנת של העובדות הוא מעבר להעסקה ישירה".

לדברי הרן, לעובדות שהגיעו היום לעבודתן נודע רק בדרכן כי חברת הקבלן בה הן עובדות מצויה בהליכי פשיטת רגל, והן חוששות להפרשות הפנסיה שלהן, כספי פיצויי הפיטורין וההודעה המוקדמת. "חברת ההסעות התקשרה למפקחת של המנקות ושאלה אותה: 'עכשיו כשהקבלן פשט רגל, לאן אתן שייכות?' ככה הן גילו. אף אחד לא עדכן אותן. הן בעצם עבדו היום כשלא ברור להן מי מעסיק אותן".

"העובדות דיברו בהפגנה בכאב גדול על הפגיעה בזכויותיהן, חלקן עובדות באוניברסיטה 20 שנה ואין להן זכויות בכלל, וכל מספר שנים ההנהלה מעבירה אותן לקבלן חדש. רק לפני שבוע הקבלן החדש הכריז על פשיטת רגל, וזה אומר שהעובדות לא יקבלו משכורת החודש", כתבה יו"ר מרחב משולש דרומי בנעמ"ת מייסם ג'לג'ולי בפייסבוק בעקבות ההפגנה בה השתתפה. "סיעת חד״ש בהסתדרות ונעמ"ת תומכת במאבקן הצודק של העובדות ומחזקת את ידי הסטודנטים. מחר דח׳יל חאמד יו״ר הסיעה בהסתדרות יעלה את הנושא על סדר יומה של ישיבת הנהגת ההסתדרות".

לאחרונה הודיעה אוניברסיטת חיפה כי תהיה האוניברסיטה הראשונה הקולטת את עובדי הניקיון בה להעסקה ישירה. מרבית המנקים בה יועברו להעסקה ישירה כבר באוקטובר הקרוב, למעט המנקים בשני בניינים בהם ההתקשרות עם הקבלן נגמרת ב-2020. במועד פקיעת ההיקשרות יקלטו גם עובדים אלו להעסקה ישירה.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר:

"לאוניברסיטה אין מידע רשמי על פשיטת רגל של חברת הניקיון. בכל מקרה, האוניברסיטה ערוכה לבצע את כלל הפעולות לשמירת זכויות העובדים והמשך העסקתם במידה שתרחיש כזה אכן יקרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!